آسان‌سازی زندگی عاشقان قهوه و چای با فن‌آوری ترموالکتریک

فن‌آوری ترموالکتریک

اگر عاشق قهوه و چای هستید، حتماً می‌دانید که هر یک از این نوشیدنی‌ها باید در دمای خاصی تهیه شوند، اما حرفه‌ها در دنیای نوشیدنی‌ها می‌دانند که هر دمایی برای نوشیدن چای یا قهوه مناسب نیست و بهتر است نوشیدنی خود را در دمای خاصی بخورید تا از آن لذت ببرید.

یک ماگ ویژه که درجه حرارت محتوای آن، از طریق تلفن هوشمند شما قابل کنترل است، به شما این امکان را می‌دهد که نوشیدنی سرد یا گرم خود را تا دو ساعت در درجه حرارتی که دوست دارید نگه دارید، و جالب است بدانید که مبدع این فن‌آوری یک ایرانی است.

دنیای امروز پر شده از فن‌آوری‌هایی که از طریق اینترنت یا گوشی‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی و کنترل هستند. مثلاً نست فن‌آوری هوشمندی است که به شما امکان می‌دهد درجه حرارت خانه خود را از طریق گوشی همراه‌تان کنترل کنید، و البته آن قدر هوشمند که روند بالا و پایین بردن دما در خانه را می‌آموزد و بر پایه آن به طور هوشمند در ساعاتی که خانه را ترک می‌کنید، درجه حرارت را پایین می‌آورد و در آستانه بازگشت شما به خانه، درجه حرارت محیط را بالا می‌برد.

فن‌آوری‌های دیگری هم در این حوزه تولید شده، مثل لامپ‌هایی که به شبکه بی‌سیم و گوشی هوشمند شما وصل می‌شوند، و از طریق گوشی شما، حتی در زمانی که در خانه نیستید، روشن و خاموش می‌شوند.

برخی از ابزارها که خانه‌هایی هوشمند را برای ما ارمغان می‌آورند، با تکیه فن‌آوری ترموالکتریک طراحی می‌شوند؛ یکی از این فن‌آوری‌های خانگی ماگ هوشمندی است که به شما امکان می‌دهد نوشیدنی خود را، چه سرد و چه گرم، در درجه حرارتی که دوست دارید نگه دارید و بنوشید. می‌تواند حتی درجه حرارت نوشیدنی شما را پایین و بالا ببرد تا به دمای مورد نظر شما برسد.

این فن‌آوری ماگینو نام دارد، و مبتکر آن یک پژوهشگر ایرانی است:

«من امیر فرجی هستم، محقق در دانشگاه آر ام آی تی ملبورن در استرالیا. لیسانس و فوق لیسانسم را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک و مهندسی صنایع گرفتم، و دکترای خودم را از دانشگاه آر ام آی تی.»

اما ماگینو چیست و چه چیز از آن یک ابزار متفاوت با ماگ‌ها و فلاسک‌هایی از این دست می‌سازد؟

«موقعی که می‌خواهید یک نوشیدنی؛ چه سر و چه گرم، را نوش جان کنید، خیلی خوب است که در دمایی باشد که مورد نظر شماست. از طرف دیگر وقتی نوشیدنی را در ماگ‌تان می‌ریزید، طبیعی است که اگر نوشیدنی داغ باشد، نمی‌توانید با آن دمای خیلی گرم آن را بخورید، پنج دقیقه‌ای صبر می‌کنید و در این مدت زمان، مقدار زیادی از انرژی که شما قبلاً برای به جوش آوردن آب صرف کردید، از دیواره لیوان به هدر می‌رود. ماگینو دو کار عمده انجام می‌دهد؛ حتماً شنیده شده ماگ‌های هوشمندی آمده که نوشیدنی گرم شما را در یک دمای خوب نگه می‌دارد. ولی [در مورد] نوشیدنی سرد، [این] تکنولوژی برای اپلیکیشن‌های روزمره جدید است.
ما از این فن‌آوری استفاده کردیم که نوشیدنی را هم سر و هم گرم، با توجه به دمایی که شما دل‌تان می‌خواهد، با اپلیکیشن موبایل تنظیم کنیم. اگر پشت میز نشسته‌اید و از ماگی‌پد که یک شارژر وایرلس است استفاده می‌کنید، ماگینو می‌تواند بدون محدودیت زمانی نوشیدنی شما را در دماهای مختلف نگه دارد. اگر هم در رفت و آمد باشید، مثلاً بیرون باشید یا در کمپینگ باشید، و شارژری نداشته باشید، ماگینو می‌تواند نوشیدنی شما را حدود دو ساعت، در دمایی که می‌خواهید حفظ کند. یک امکان دیگر که ماگینو دارد این است که می‌تواند از انرژی‌ای که در ماگ‌های معمولی به هدر می‌رود، استفاده کند و باتری خود را شارژ کند.»

ماگینو مثل خیلی دیگر از فن‌آوری‌های جدید که هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند، محصولی نیست که بشود رفت و از سر کوچه تهیه کرد، و خب اگر در ایران یا نقطه دیگری از جهان هستید، شاید بخواهید بدانید چطور می‌شود یک ماگینو داشت؟

«راحت‌ترین راه این است که به سایت ما muggino.com مراجعه کنند. می‌توانند ببینند ماگینو چیست، چقدر شارژ نگه می‌دارد و باتری آن چقدر است، و با یک کلیک ماگینو را با قیمتی خیلی ارزان‌تر پیش‌خرید کنند.»

ماگینویی که الان برای علاقه‌مندان قابل سفارش دادن است، در واقع نسل دوم از این محصول است. این ماگ جدید به لحاظ شکلی کاملاً تغییر کرده، و تغییرات دیگری هم از جمله بر پایه بازخوردهایی که از نسل اول ماگینو دریافت شده در آن اعمال شده است:

«ماگینوی نسخه اول را نمی‌شد در ماشین ظرف‌شویی گذاشت ولی ماگینوی جدید این ویژگی را دارد. کابل شارژ ماگینو، کابل خوبی نبود، که این را هم عوض کردیم و در واقع ماگینوی قبلی زیر و زبر شد.»

دنیای امروز دنیای فن‌آوری‌های هوشمند خانگی است، و جوان‌ترها که بیش از دیگران سرشان در گوشی‌های همراه است و بیش از دیگران سرگرم اینترنت هستند، بیشتر از دیگران به استفاده از فن‌آوری‌هایی از این دست گرایش دارند. از امیر فرجی پرسیده‌ام آیا خود او هم جزو کاربران فن‌آوری‌های هوشمند خانگی است و اساساً چرا چنین فن‌آوری‌هایی قابل توصیه هستند.

«من خودم، البته نه به اندازه جوان‌های ۱۸-۱۹ ساله الان همه چیزهای تکنولوژیک هستند، به شخصه بیشتر طرفدار استفاده از تکنولوژی‌هایی هستم که انرژی را ذخیره می‌کند، یعنی با انرژی کمتری، بهره‌وری بهتری دارند. تمام لامپ‌های خانه ما به طور خودکار خاموش یا کم‌نور می‌شوند، و موقع استفاده پر نور یا روشن می‌شوتد. اصولاً من طرفدار این هستم که انرژی در حداقل استفاده شود و به از تکنولوژی که به من کمک کند به این منظور برسم، استفاده می‌کنم.»

اما شاید یک نکته جالب برای شما که شنونده این برنامه هستید این باشد که ایده‌های خود در این حوزه را چطور باید به یک محصول تبدیل کنید، و آیا باید تحصیلات‌تان را در رشته دانشگاهی خاصی دنبال کنید؟ از امیر فرجی خواستم تجربه خود را در این مورد با ما در میان بگذارد.

«اینکه ایده‌پرداز خوبی باشید، نه صرفاً ایده‌پرداز؛ ایده را داشته باشید و تلاش کنید آن ایده را به محصول نزدیک کنید، صرفاً بستگی به رشته و تحصیلات‌تان ندارد. [البته] در خیلی از مواقع به شما کمک می‌کند که ایده را بهتر و راحت‌تر، یا با هزینه کمتری به محصول نزدیک کنید. [در عین حال] من خودم با اینکه هیچ زمینه‌ای در نرم‌افزار ندارم، با یکی از دوستان که در نرم‌افزار زمینه داشت، سعی کردیم یک پلتفرم کامپیوتری درست کنیم گرچه من اصلاً کامپیوتر نخوانده‌ام. خیلی این کار جلو رفت و داریم آن را جلو می‌بریم.
می‌خواهم بگویم لزوماً شما نباید در حیطه‌ای که می‌خواهید ایده‌پردازی کنید و ایده‌هاتان را به محصول نزدیک کنید، دانش خاصی داشته باشید. به من واقعاً در ماگینو کمک کرد ولی خب طبیعی است که خیلی از دوستان هستند که همین رشته من را خوانده‌اند و همین سابقه کاری را داشته‌اند اما نشد ایده‌ای که دارند را به محصول نزدیک کنند. اهمیت پشتکار خیلی خیلی بیشتر از دانش است؛ استقامت، بردباری یا تحمل در برابر شکست، چیزی است که یک ایده‌پرداز باید داشته باشد تا به موفقیت برسد و لزوماً رشته‌ای که می‌خواند، او را به موفقیت نخواهد رساند.»

و البته پرسش دیگری من از این مبتکر و پژوهشگر ایرانی این است که ماگینو می‌تواند زمینه‌ساز چه ایده‌پردازی‌های دیگری در حوزه فن‌آوری‌های جدید باشد:

«ماگینو برای من شروع یک راه است، یک راه خیلی طولانی. شاید تا سال‌های آینده را برای خودم برنامه‌ریزی کرده‌ام به این دلیل که این تکنولوژی ترموالکتریک یک تکنولوژی خیلی پیشرفته است که در فضاپیماها هم از آن استفاده می‌شود. دلم می‌خواهد با شروع ماگینو، این تکنولوژی را به زندگی مردم بیاوریم و بتوانیم محصولات دیگری که زندگی مردم را راحت می‌کند با این تکنولوژی تولید کنیم.
الان که با شما صحبت می‌کنم، حداقل پنج یا شش ایده در ذهنم دارم که اگر ماگینو به جواب برسد، می‌توانیم دنبال کنیم و آنها را هم به محصول تبدیل کنیم و تا آنجا که می‌شود زندگی مردم را راحت‌تر کنیم.»

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *