اثرات مثبت رابطه جنسی بر سلامت انسان

کمتر کسی است که در هنگام قرار گرفتن در موقعیت برقراری رابطه جنسی با فرد مورد علاقه خود به فواید سکس بر سلامت روان و تن بیندیشد. اما باید بدانید که سکس علاوه بر لذتی که به طرفین در رابطه جنسی می‌بخشد اثراتی بسیار مثبت بر سلامت آن‌ها دارد که در این مطلب به بررسی گروهی از این اثرات خواهیم پرداخت.

اثرات مثبت رابطه جنسی

اثرات مثبت رابطه جنسی

کاهش استرس و ایجاد حس مثبت

در مورد تأثیر منفی اضطراب و استرس بر کیفیت رابطه جنسی بسیار گفته شده است. اما باید بدانید که عکس این موضوع نیز صادق است. به این معنی که داشتن سکس به‌صورت مرتب (یک تا دو بار در هفته) تأثیر زیادی در کاهش استرس دارد.

در مطالعه‌ای که توسط محققی اسکاتلندی انجام شده و نتایج آن در ژورنال «بیولوژیکال سایکولوژی» منتشر شده است از شرکت‌کنندگان خواسته شد گزارش روزانه روابط جنسی خود را در بازه زمانی مشخصی ثبت کنند. سپس این افراد را در شرایط فشار و استرس از جمله موقعیت‌هایی مثل سخنرانی در حضور جمع قرار دادند. تغییرات فشار خون و افزایش ضربان قلب این افراد در مواجهه با این شرایط، به عنوان معیار سنجش میزان استرس در نظر گرفته‌شده و با یکدیگر مقایسه شد. در نهایت، افرادی که پاسخ بهتری در برابر عامل ایجادکننده استرس داشتند دقیقاً همان‌هایی بودند که برقراری رابطه جنسی منظمی را در برگه گزارش فعالیت‌های خود ثبت کرده بودند.

مطالعه دیگری که با شرکت زنان در کشور آمریکا انجام شده نشان می‌دهد داشتن سکس و یا حتی تماس فیزیکی عاشقانه با شریک جنسی، به شکل قابل توجهی از میزان استرس و ویژگی‌های خلقی منفی کم می‌کند و منجر به روحیه مثبت در روزهای بعد از انجام سکس می‌شود. علاوه بر این، سکس می‌تواند سبب کاهش هورمون‌های فاز استرس از جمله هورمون کورتیزول شود و بدین ترتیب از اثرات منفی استرس بر بدن بکاهد.

گروهی از پزشکان بر این باورند که دلیل کاهش استرس پس از سکس این است که رابطه جنسی سبب تحریک مسیرهای مغزی مربوط به لذت بردن در مغز می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین گذرگاه‌های مغزی تحت عنوان “مسیر لذت” یا “مسیر پاداش” نامیده می‌شود.

نقش اصلی در عملکرد این مسیر، بر عهده انتقال‌دهنده عصبی تحت عنوان “دوپامین” است که به هورمون “احساس خوب” نیز معروف است. وقتی انسان عملی انجام می‌دهد که توسط مغز به عنوان یک فعالیت لذت‌بخش تلقی می‌شود، این مسیر فعال‌شده و میزان زیادی ماده دوپامین ترشح می‌شود. سکس، در کنار اعمالی مثل ورزش و حتی خوراکی‌هایی مثل شکلات، سبب تحریک مسیر لذت در مغز و ترشح ماده دوپامین می‌شود که نتیجه آن ایجاد تعادل روحی، خلق‌وخوی مثبت، کاهش استرس و به صورت کلی به وجود آمدن احساس خوب در انسان است.

سکس و افزایش قدرت ایمنی بدن

سلامت جنسی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سلامت عمومی بدن بگذارد. یک تا دو بار سکس در هفته منجر به افزایش تولید “ایمونوگلوبولین آ” می‌شود.

این ایمونوگلوبولین در حقیقت اولین سد دفاعی بدن است و وظیفه مقابله با میکروارگانیسم‌های بیگانه در سدهای ورودی آن‌ها به بدن را بر عهده دارد. این موضوع در نتایج تحقیقاتی که توسط دانشگاه ویلکس انجام شده نیز دیده می‌شود.

پیش از شروع مطالعه از گروهی از دانشجویان خواسته شد تعداد متوسط سکس هفتگی خود را اعلام کنند. سپس نمونه‌هایی از بزاق ۱۱۲ دانشجو به دست آمد. در پایان مطالعه مشخص شد افرادی که به‌صورت متوسط یک یا دو بار در هفته سکس داشتند در مقایسه با دانشجویانی که رابطه جنسی را تجربه نکرده و یا به ندرت آن را گزارش داده بودند از سطح بالاتری از ایمونوگلوبولین آ در بزاق خود برخوردار بودند.

سلامت قلب و عروق

افرادی که نگران افزایش بیش از اندازه ضربان قلب در هنگام سکس و خطرات ناشی از آن هستند باید بدانند که افزایش فعالیت قلب در شدیدترین حالت‌های هیجانی سکس به حدی مشابه دویدن با سرعت حدود شش تا ۹ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این فعالیت قلبی دقیقاً معادل همان سرعت و شدتی است که در فعالیت‌های ورزشی برای حفظ و بهبود سلامت قلب توصیه می‌شود. سکس، سرعت ضربان قلب را تاحدود ۱۳۰ ضربه در دقیقه و فشار سیستولیک خون را تا حد ۱۶۰ افزایش می‌دهد.

مطالعه‌های مختلف نشان می‌دهد که داشتن سکس منظم می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کند. نتایج مطالعه‌ای که در مرکز بهداشت نیوانگلند در ایالت ماساچوست آمریکا انجام‌شده نشان می‌دهد مردانی که سه تا چهار بار در هفته ارگاسم داشته‌اند ۵۰ درضد کمتر از سایر افراد دچار حمله قلبی شده‌اند.

این موضوع می‌تواند به دلیل تحریک ترشح هورمون دی هیدرو اپی آندروسترون (DHEA) در هنگام ارگاسم باشد که منجر به انبساط رگ‌ها و گردش خون بهتر می‌شود. علاوه بر این، سکس سبب ایجاد تعادل میان هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون می‌شود و از این طریق نیز به‌سلامت قلب کمک می‌کند.

 افزایش اعتماد به نفس و تحکیم رابطه

افزایش اعتماد به نفس یکی از مواردی بود که افراد تحت مطالعه در پرسشنامه‌های دانشگاهی در تگزاس به عنوان فواید سکس ذکر کرده بودند. دانشمندان بر این باورند که اگر سکس در محیطی توأم با عشق و علاقه صورت بگیرد سبب افزایش اعتماد به نفس و خودباوری برای طرفین رابطه خواهد شد.

سکس به مانند هر فعالیت دیگری که نیازمند رابطه عاشقانه عاطفی دو طرف رابطه است سبب افزایش احساس مثبت انسان نسبت به خود نیز می‌شود. تا جاییکه انسان‌های دارای روابط اجتماعی قوی‌تر (که رابطه عاشقانه نیز بخشی از آن است) دارای احساس مثبت و رضایت خاطر بیشتری از خود می‌باشند.

سکس با افزایش ترشح هورمون اکسی‌توسین یا همان هورمون عشق، منجر به ایجاد رابطه عاطفی و عشق و علاقه مستحکم‌تری در میان دو طرف رابطه می‌شود.

محققان دانشگاه پیتزبورگ و دانشگاه کارولینای شمالی مطالعه‌ای را بر روی ۵۹ خانم قبل و بعد از برقراری رابطه عاطفی منجر به در آغوش گرفتن شریک جنسی انجام دادند و نتایج نشان می‌داد که هرچه میزان این تماس بیشتر و شدیدتر بود ترشح هورمون اکسی‌توسین نیز بیشتر شده بود.

کاهش درد

با افزایش هورمون اوکسی‌توسین، ترشح هورمون اندورفین یا همان ضد درد داخلی بدن نیز افزایش‌یافته و در نتیجه منجر به کاهش درد می‌شود.

کاهش سردرد، کمردرد و دردهای مفصلی پس از انجام سکس یکی از فواید افزایش هورمون‌های اوکسی‌توسین و اندورفین است. مطالعه‌ای که نتایج آن توسط بولتن پزشکی و بیولوژی تجربی منتشر شده به این شکل بود که گروهی از شرکت‌کنندگان بخار هورمون اکسی‌توسین را استنشاق کردند. سپس تحریکی دردناک به انگشتان تمامی شرکت‌کنندگان وارد شد. جالب این بود که میزان احساس درد در افرادی که اوکسی‌توسین استنشاق کرده بودند در مقایسه با گروه شاهد به کمتر از نصف کاهش یافته بود.

در مطالعه‌ای دیگر محققان متوجه شده‌اند نگاه کردن به شریک جنسی و یا حتی تماشای تصویر او می‌تواند سبب کاهش درد شود. در این مطالعه عکس‌های شرکای جنسی افراد به آن‌ها نشان داده شد و مشخص شد تماشای عکس‌های کسانی که رابطه عاشقانه‌ای با آن‌ها دارید سبب کاهش درد می‌شود. با این اوصاف باید گفت داشتن درد نه تنها دلیلی برای خودداری از سکس نیست، بلکه سکس، به نوبه خود می‌تواند التیامی برای درد باشد.

کمک به خواب آرام و راحت

مطالعات نشان می‌دهد که هورمون اوکسی‌توسین ترشح‌شده در هنگام ارگاسم وضعیت خواب را نیز بهبود می‌بخشد. ترشح هورمون پرولاکتین نیز سبب القاء احساس آرامش و خواب‌آلودگی می‌شود. جدا از این اثر هورمونی، سکس با افزایش فعالیت فیزیکی می‌تواند به مانند یک فعالیت ورزشی به ایجاد خواب آرام و راحت کمک کند. مطالعات نشان داده هر دقیقه سکس به صورت متوسط منجر به سوزاندن حدود چهار کالری در آقایان و سه کالری در خانم‌ها می‌شود و از این لحاظ با یک فعالیت ورزشی متوسط قابل مقایسه است.

پیشگیری از بروز برخی از انواع سرطان

برخی از یافته‌های پزشکی نشان‌دهنده این موضوع است که داشتن سکس منظم می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش دهد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ و بر روی مردان انجام گرفت و نتایج آن در ژورنال موسسه پزشکی آمریکا منتشر شد نشان می‌داد افرادی که در دهه سوم زندگی خود دارای بیشترین تعداد وضعیت منجر به انزال (حدود ۲۰ بار در ماه) بودند در معرض خطر بسیار کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات در مقایسه با سایرینی که تعداد انزالی حدود چهار تا هفت بار در ماه داشتند قرار داشتند.

مطالعه مشابه دیگری که در سال ۱۹۸۹ در فرانسه انجام شد نیز نشان می‌داد خطر ابتلا به سرطان پستان در خانم‌هایی که سکس نداشته و یا به ندرت آن را تجربه کرده بودند در مقایسه با آن‌هایی که به‌صورت منظم سکس داشته‌اند سه برابر بوده است.

در کنار تمامی موارد ذکر شده در باب فواید سکس باید این موضوع را هم اضافه کنیم که نتایج مطالعه‌های متعدد انجام‌شده توسط مراجع علمی مختلف نشان‌دهنده این موضوع است که سکس به صورت کلی سبب افزایش طول عمر می‌شود.

به عنوان نمونه مطالعه منتشر شده در ژورنال پزشکی بریتانیا نشان می‌دهد احتمال مرگ طی ۱۰ سال آینده در مردانی که کمتر از یک بار در ماه سکس داشته‌اند دو برابر بیشتر از آن‌هایی است که یک بار در هفته سکس داشته‌اند. مطالعه دیگری نیز که به مدت ۲۵ سال توسط دانشگاه دوک انجام شد نشان می‌دهد زنانی که از زندگی جنسی خود رضایت داشته‌اند هفت تا هشت سال بیش از سایرین عمر کرده‌اند. اگرچه فاکتورهای بسیار متعدد دیگری نیز در این زمینه نقش داشته‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *