ارتباط داروهای فشار خون با اختلالات خلق‌وخوی

پروپرانولول

پروپرانولول

داروهای متداول برای کنترل فشار خون ممکن است خطر ابتلا به اختلالات خلق و خوی را افزایش دهند.

برپایه یک پژوهش تازه،‌ افرادی که بیش ار ۹۰ روز از داروهای موسوم به مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا(Beta blockers) و همینطور مسدودکننده کانال کلسیم (Calcium channel blockers) استفاده می‌کنند، ممکن است دوبرابر افرادی که از آنتاگونیست آنژیوتانسین برای کنترل فشار خونشان استفاده می‌کنند، به علت اختلالات خلقی، افسردگی، بیماری دو قطبی در بیمارستان بستری شوند.

به گزارش رویترز، داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا ،‌ شامل داروهایی مانند پروپرانولول، متوپرولول و آتنولول هستند. داروهای مسدودکننده کانال‌های کلسیم هم شامل آملودیپین، نیفدیپین، وراپامیلو دیلتیازم هستند. این در حالی است که لوزارتان، والزارتان، تلمیزارتان و کاندسارتان، مسدود کننده آنژیوتانسینوژن هستند.

با این حال دکتر ساندوش پادمانبان، عضو موسسه علوم پزشکی قلبی و عروقی دانشگاه گلاسکو در بریتانیا عقیده دارد که افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند نباید داروهایشان را عوض کنند یا مصرف آنها را قطع کنند.

او تاکید می‌کند: «افراد باید داروهایشان را مصرف کنند چرا که این داروها موثر هستند و جلوی حمله قلبی و سکته را می‌گیرند.»

به عقیده دکتر پادمانبان، یکی از نویسندگان این تحقیق تازه که در مجله علمی هایپرتنشن منتشر شده، افسردگی و بیماری‌های قلبی هر دو از بیماری‌های شایع هستند و رابطه آنها دو طرفه است. به عنوان مثال اختلال دو قطبی ممکن است منجر به دوبرابر شدن ریسک بالارفتن فشار خون و حتی مرگ در اثر مشکلات قلبی شود.

از طرفی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا منجر به مشکلات خلقی مانند افسردگی می‌شوند. برخی داده‌های ژنتیکی تازه هم نشان می‌دهد که آنتاگونیست‌های کلسیم ممکن است منجر به این بیماری‌ها شود.

دکتر مان فارس، یک متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی، هم عقیده دارد که بیماران نباید بر اساس یافته‌های این تحقیق تازه داروهایشان را عوض کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *