ازدواج با دختران بزرگتر، آری یا خیر؟!

ازدواج با دختران بزرگتر، آری یا خیر؟!

 ازدواج در شرایط کنونی اقتصادی  می رود به یکی از معضلات نسل جوان تبدیل شود.هزینه های سر سام آور قبل ازدواج و بعد از ازدواج  مانند هزینه برگزاری جشن، تهیه جهاز ، تهیه مسکن و گذران زندگی  نرخ ازدواج در کشور را کاهش داده است.

دولت پیشین نیز در ۸ سال گذشته نتوانست دوایی برای درد جوانان پیدا کند و تنها به افزایش وام ازدواج بسنده کرد که آن هم مبلغی نیست که در شرایط کنونی راه گشا باشد و همین وام ۳ میلیونی را که می گویند ۵ میلیونی شده ، هم بسیاری از بانک های کشور نمی توانند پرداخت کنند.

به همه این مشکلات اما وقتی اختلاف سنی دختر ها و پسرها برای ازدواج اضافه شود نور علی نور می شود.

به تازگی مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال براساس نمودارهای جمعیتی پیش‌بینی کرده که تا سال ۹۷ اختلاف پسران در سن ازدواج نسبت به دختران در سن ازدواج به دو میلیون نفر می‌رسد.

علی‌اکبر محزون با اشاره به سال‌های پس از ۹۲، اظهار کرد: به مرور تعداد پسران در سن ازدواج نسبت به دختران در سن ازدواج افزایش خواهد یافت به گونه‌ای که، بر اساس نمودار پیش‌بینی می‌شود که اختلاف پسران نسبت به دختران در سن ازدواج تا سال ۹۶ و ۹۷ به دو‌میلیون نفر می‌رسد.

این در حالی است که ماه گذشته، مدیرکل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده بود که تعداد دختران جوان در سن ازدواج بیشتر از پسران آماده ازدواج است.

بر اساس آمارهایی که ثبت احوال ارائه کرده بود، چنانچه بخواهیم دو گروه سنی مردان ۲۵ تا ۲۹ و زنان ۲۰ تا ۲۴ سال را با هم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که در این گروه تعداد دختران ۲۲۹ هزار نفر از مردان بیشتر است و در گروه سنی زنان ۲۵ تا ۲۹ سال با مردان ۳۰ تا ۳۵ سال نیز ۵۷۲ هزار دختر ازدواج نکرده بیش از پسران است.

به این ترتیب در حالی  که ماه گذشته از افزایش تعداد دختران مجرد نسبت به پسران سخن گفته شد ، اکنون از افزایش تعداد دختران مجرد نسبت به پسران در آینده‌ای نزدیک خبر داده شده است.

این مشکل اما در حالی رخ داده که به گفته کارشناسان اجتماعی، سن ازدواج و فاصله سنی مناسب میان زن و مرد یکی از عوامل مهمی است که رضایت از زندگی مشترک را تحت الشعاع قرار می دهد.

متخصصین امر ازدواج معتقدند که اگر زوجین از نظر سنی با هم تناسب داشته باشد یعنی مرد با فاصله سنی مشخصی (بین ۳ تا ۷ سال) از زن بزرگتر باشد؛ از نظر عقلی، فیزیکی، تجربی، جنسی، هیجانات روانی و رفتارهای اجتماعی ـ اخلاقی نیز به هم نزدیک شده و با هم هماهنگ تر می شوند.

همین امر موجب افزایش تفاهم و کاهش اختلافات و درگیری ها در زندگی زناشویی ‌شان می شود. حالا با این مشکل جدید جمعیتی اما به نظر می رسد معضل جدیدی برای جوانان در سن ازدواج در راه است و باید منتظر ماند و دید چگونه می توان تطبیق ذهنی و آمادگی لازم برای ازدواج دختران و پسرانی که شرایط سنی ازدواج را ندارند فراهم کرد.

منبع : شفاف

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *