ازدواج با هم دانشگاهی

ازدواج با هم دانشگاهی

دوران دانشجویی، برای بسیاری از افراد دوران مناسبی برای انتخاب همسر محسوب می شود. چون فرد در دانشگاه با طیف عظیمی از جنس مخالف که از نظر سنی، تحصیلی، فکری، علایق و انتظارات بیشتر با هم تناسب و هماهنگی دارند، مواجه است. در عین حال از دوران ناآمادگی جوانی فاصله گرفته و کم کم به فضای رسمی جامعه و محیط کار نزدیک می شود.

مزیت ازدواج در دوران دانشجویی وقتی بیشتر می شود که دانشجویان مدت زمان زیادی (حداقل ۲ سال) در کنار هم درس می خوانند و می توانند بهتر و بیشتر خصوصیات و ویژگی های رفتاری، روانی و اخلاقی یکدیگر را ببینند و بشناسند.

اما در کنار تمام مزایایی که برای این دوران قید شد، معایب بسیاری نیز وجود دارد.

-معمولاً ایجاد رابطه برای آشنایی در این دوران باعث ایجاد روابط عاطفی عمیق میان طرفین شده و به فرد اجازه رسیدن به یک شناخت درست و دقیق از فرد مقابل نمی دهد.

– بسیار اتفاق افتاده که برخی از افراد سودجو به بهانه ازدواج با فرد مقابل رابطه برقرار می کنند و پس از ایجاد دوستی و رابطه عاطفی نه تنها رابطه به ازدواج ختم نمی شود، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی چون افت شدید تحصیلی، برقراری ارتباط های غیراخلاقی، ابتلا به بیماری ها و اختلالات روانی مثل افسردگی های حاد، اقدام به خودکشی و…   نیز می شود.

– برخی دیگر به بهانه اینکه سالهاست فرد مقابل را در دانشگاه دیده و می شناسند از تحقیق و بررسی در مورد وی اجتناب می ورزند.-و …

بسیار اتفاق افتاده که برخی از افراد سودجو به بهانه ازدواج با فرد مقابل رابطه برقرار می کنند و پس از ایجاد دوستی و رابطه عاطفی نه تنها رابطه به ازدواج ختم نمی شود، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی چون افت شدید تحصیلی، برقراری ارتباط های غیراخلاقی، ابتلا به بیماری ها و اختلالات روانی مثل افسردگی های حاد، اقدام به خودکشی و… نیز می شود

بررسی این مشکلات به این معنا نیست که ازدواج دانشجویی از بیخ و بن اشتباه است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که حرکت در هر مسیری هم می تواند فرد را به هدف نهایی و پیروزی و موفقیت برساند هم قادر است با کوچکترین انحرافی از مسیر درست او را به پرتگاه بیاندازد.

به بیان دیگر تا زمانی که روابط افراد در دوران دانشجویی در قالب عرف و شرع اسلامی باشد هیچ اشکالی ندارد اما وقتی به هر دلیلی حتی به بهانه ازدواج، از حد خود خارج شود مشکل آفرین و دردسرساز خواهد شد.

آشنایی و ازدواج دانشجویی یقیناً یکی از مهمترین و بهترین راه های ازدواج جوانان در جامعه امروز محسوب می شود. به همین دلیل توجه و توفیق در آن حائز اهمیت است.

افراد برای موفقیت در ازدواج دانشجویی و تشکیل زندگی مشترک پایدار باید به برخی اصول توجه کنند.

– مراقب باشند قبل از رسمی شدن قضیه یا عقد درگیر روابط عاطفی عمیق با فرد مقابل نشوند.

– دوران آشنایی شان تحت نظر خانواده باشد تا از مسیر طبیعی خود خارج نشود.

-در دوران آشنایی به میزان تناسب خود با فرد مقابل در زمینه های مختلف اعتقادی، فرهنگی، ‌اجتماعی، سیاسی و…‌ توجه بسیار داشته باشد.

-مراحل گفتگو، تحقیق و بررسی را به صورت دقیق و اصولی انجام دهند و به شناخت سطحی شان اکتفا ننمایند.

منبع: تبیان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *