اسفناجی که بمب پیدا می‌کند

اسفناجی که بمب پیدا می‌کند

دانشمندان موفق شدند یک گیاه اسفناج را تبدیل به یک مامور تشخیص بمب کنند! به گزارش وب سایت ام‌آی‌تی‌نیوز که اخبار دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا را پوشش می‌دهد،‌ مهندسان این دانشگاه موفق شدند با کارگذاری لوله‌های بسیار بسیار کوچک کربن در برگ اسفناج، کاری کنند که این گیاه به ماده شیمیایی نیترو-آروماتیکس که در مین‌ها و بمب‌های کارگذاشته زیر زمین یافت می‌شود، واکنش نشان دهد. پس از تشخیص این ماده شیمیایی، اطلاعات به صورت بی‌سیم، به وسیله‌ای که شبیه یک تلفن همراه است منتقل می‌شود.

به گزارش وب‌سایت ای‌بی‌سی.نت، این یکی از اولین نمونه‌های مهندسی کردن گیاهان است که «نانوبیونیک گیاهی» نامیده می‌شود. اندازه لوله‌های جایگذاری شده در برگ‌های اسفناج یک ده هزارم قطر موی انسان است و قادر به ردیابی مواد شیمیایی در هوا یا در خاک است.

محققان امیدوارند که با استفاده از این فن‌آوری خاص بتوانند به حفظ امنیت در فضاهای عمومی که امکان بمب‌گذاری در آنها وجود دارد، کمک کنند.

مایکل استرانو، یکی از مهندسان تیم طراح می‌گوید «این (گیاهان) حتی می‌توانند در اطراف یک کارخانه شیمیایی یا در مناطق حفاری به کار آیند.»

آنها می‌توانند انتشار گازهای شیمیایی را به سرعت به گیرنده‌ها منتقل کنند. گیاهان برای انجام این عملیات بسیار مناسب‌اند چرا که از طریق ریشه‌هایشان به هم متصل‌اند، خودشان زخم و جراحت‌های احتمالی ایجاد شده بر ساقه‌ها و برگ‌هایشان را ترمیم می‌کنند و به راحتی می‌توانند خود را با محیط طبیعی که در آن قرار می‌‌گیرند، تطبیق دهند.

در حال حاضر سیگنال‌هایی که از برگ‌های این گیاهان به طور بی‌سیم به تلفن‌های همراه منتقل می‌شود، یک متر را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما محققان در صدد هستند که این دامنه پوشش را افزایش دهند.

با آنکه اسفناج به عنوان گیاهی که در همه جا یافت می‌شود و به راحتی با محیط اطرافش قابل تطبیق است به عنوان گیاه نمونه برای این آزمایش انتخاب شده است،‌ اما پژوهشگران می‌گویند که هر گیاه بالغ و سالمی قابلیت این را دارد که با جایگذاری این لوله‌های بایوتیک، تبدیل به یک دستگاه تشخیص بمب و مواد شیمیایی شود.

محققان امیدوارند که در آینده بتوانند از گیاهان برای پیش‌بینی خشکسالی استفاده کنند. دکتر استرانو می‌گوید: «گیاهان نسبت به محیط اطرافشان بسیار کنجکاو هستند. آنخیلی زودتر از اینکه ما بفهمیم، آنها می‌دانند که خشکسالی در راه است. اگر بتوانیم راهی برای فهمیدن سیگنال‌های شیمایی درون گیاهان پیاده کنیم، به دریایی از اطلاعات دست یافته‌ایم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *