اشباح پرواز ۴۰۱

اشباح  پرواز ۴۰۱
در ۲۹ دسامبر سال ۱۹۷۲ ، هواپیمایی با شماره ثبت N310EA متعلق به شرکت هواپیمایی Eastern Airlines از شهر نیویورک و با ۱۷۸ مسافر به پرواز در آمد. اما پایان خوشی در انتظار این هواپیما نبود چرا که در نزدیکی ارتفاعات «ایور گلیدز » در ایالت فلوریدای آمریکا سقوط کرد.

flight401

امدادگران و ماموران امنیتی سریعا به محل حادثه اعزام شدند و تعدادی از مسافران را در حالی که هنوز زنده بودند پیدا کردند. از بین مسافران ۷۷ نفر نجات یافته و ۹۹ نفر جان باخته بودند.در میان مجروحین کاپیتان » باب لوفت »  خلبان هواپیما و کمک خلبان «دون ریبو» شناسایی شدند اما در راه انتقال به بیمارستان هر دو جان خود را از دست دادند.

پس از چند هفته مواردی از  رویت شبح این دو نفر و تعداد دیگری از جان باختگان حادثه پرواز ۴۰۱ توسط خدمه پرواز همان شرکت گزارش شد.

– نتیجه تحقیقات :

تحقیقات کمیته ملی بررسی سوانح یاNTSB

(National Transportation Safety )نشان داد که وضعیت کنترل هواپیما به طور غیر عمد از اتوپایلت یا همان پرواز اتوماتیک که میتواند در ارتفاعات هواپیما را به تنهایی و بدون دخالت خلبان کنترل کند چند بار به وضعیت CWS یا Control Wheel Steering تغییر یافته  بود.

توضیح مترجم : در سیستم Autopilot یا پرواز خودکار ،خلبان هدایت هواپیما را به سیستم واگذار میکند و نیازی نیست که در کنترل هواپیما دخالتی داشته باشد.استفاده انحصاری از این سیستم در شرایط متلاطم هوایی  کار درستی نیست. در شرایط نامساعد ، خلبان میتواند درعین حالی که اتوپایلت فعال است ،خود نیز در کنترل هواپیما دخالت کند.به این سیستم CWS  میگویند.هر گاه شرایط بحرانی از بین برود خلبان میتواند بار دیگر از  CWS خارج شده حالت اتوپایلت تنها را انتخاب کند. (برای تغییر وضعیت اتوپایلت به حالتCWS  سوییچ مخصوصی کنار دست خلبان وجود دارد که

CWS Mode Selector نام داردو خلبان باید این سوییچ را فشار داده نگه دارد تا از اتوپایلت به CWS برود. چنانچه این سوییچ به حالت اول برگردانده شود ،در حقیقت در وضعیت اتو چایلت قرار میگیریم.)

محققان اتفاقات آن روز را این طور توصیف میکنند:

خلبان قصد داشته هواپیما در آن شب آرام در وضعیت اتو پایلت بماند اما به دلیل صحبت کردن خلبان با مهندس پرواز که در قسمت پشت سمت راست خلبان مینشیند و عدم دقت خلبان در آن لحظه چند بار سوییچ CWS باز و بسته شده و وضعیت هواپیما به جای اتو پایلت روی CWS قرار گرفته و نیاز به دخالت مستقیم خلبان در کنترل هواپیما داشته است اما با بی توجهی خلبان حرکت هواپیما رفته رفته کند و ارتفاع آن نیز کم شد.اما در تاریکی شب و درارتفاعات «ایور گلیدز » هیچ رو شنایی یا نشانه زمینی حاکی از کم شدن ارتفاع هواپیما و کاهش سرعت آن ،غیر از آلات دقیق ناوبری هوایی  که خلبان به آنها نیز توجهی نداشته ،موجود نبوده است.لذا هواپیما به طور ناگهانی به سمت باتلاق سقوط کرده و زمانی خدمه متوجه وضع شده بودند که حادثه رقم خورده بود.

گزارش پایانی نشان میداد که خطای خلبان باعث این حادثه شده بود و نه او و نه خدمه پروازی در آن دقایق آخر نتوانسته بودند از این حادثه جلوگیری کنند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی قسمتی دیگر از باقیمانده لاشه هواپیما در مکان سقوط  پیدا شد.

– گزارشات رویت اشباح و هیاهوی رسانه ها:

ماهها و سالها پس از این حادثه،گزارشاتی مبنی بر رویت خلبان و کمک فوت شده او که ظاهرا در یک هواپیمای دیگر متعلق به همین شرکت (هواپیمایl-1011 )مشاهده شده بودند از طرف کارکنان و خدمه هواپیما اعلام شد.

bob-loft

نکته این جا بود که پس از حادثه پرواز ۴۰۱ شرکت تصمیم گرفته بود از چند قطعه به درد بخور هواپیمای حادثه دیده برای هواپیمای l-1011 استفاده کند و آن را در ساختار آن به کار برد.

۲۷  مورد گزارش رویت این دو شبح توسط افراد مختلف ثبت گردید.در آن زمان شرکت ،کارکنان خود را از انتشار این گزارشات شدیدا منع کرد حتی مدیر عامل شرکت » فرانک بورمان» این امر را یک شوخی بی مزه قلمداد کرد .در این میان شرکت هواپیمایی ایسترن ایر لاینز از تولید کننده فیلم شبح پرواز ۴۰۱ یا

«The Ghost Of Flight 401» درخواست غرامت کرد.

اما عجیب اینکه آنها از یک کشیش برای دفع و دور کردن اشباح از هواپیمای شرکت تقاضای کمک کرده بودند.

– در سال ۱۹۷۹، » باب ویلش » خواننده، در آلبوم «Three Hearts» خود تک آهنگی به نام  «شبح پرواز ۴۰۱ » را اجرا کرد.

ghost_fuller

– فیلم «حادثه پرواز ۴۰۱ «براساس رمانی نوشته راب و سارا که در سال ۱۹۷۷ چاپ شد و حوادث آن روز را به شکل دراماتیکی به همراه تمامی مستندات تحقیق NTSB در بر داشت،تولید شد.

– همچنین یک برنامه تلویزیونی به نام My Day در سری پنجم خود که به بررسی سوانح هواپیمایی اختصاص داشت گزارشی در مورد پرواز ۴۰۱ پخش کرده و آن را «چه کسی آن روز کنترل را به دست داشت؟  » نامگذاری کرد.

در سری اول سریال تلویزیونی Supernatural قسمت چهارم نیز در مورد این حادثه بحث شد و در آن فرض شده بود که این حادثه علت ماورایی داشته است!
منبع : www.ufolove.wordpress.com
مترجم : ژینا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *