اصول مذاکره ویژه بانوان

board

مقالات زیادی درباره ی اصول و فنون مذاکره در سطح اینترنت، گسترده شده که تنها با یک سرچ ساده می توانید به منابع بسیاری از آنها دست یابید. امروز در این پست، نکاتی را در خصوص مذاکره ی بانوان عرضه می کنیم که آقایان هم توانایی استفاده از آنها را دارند اما! نباید بکار ببرند.

خانم ها درباره ی حقوق شان همانند آقایان به تبادل نظر نمی پردازند. حتی گفته می شود که بخاطر حقوق شان اصلاً به مذاکره هم نمی نشینند! آنها تجربیات یکسانی ندارند و عموماً به نتایج یکسانی هم دست نمی یابند.

اما، همانطور که مشخص است – خانم ها اگر می خواهند واقعاً موفق باشند نباید به روش آقایان، مذاکره کنند. طبق مطالعه ی Harvard که توسط Hannah Riley Bowels و Linda Babcock انجام شد ۴ تکنیک برای خانم ها معرفی شد که با استفاده از آنها در مذاکرات، به آنچه می خواهند در کار خود دست یابند.

البته شاید بسیاری از خانم ها (و فمنیست ها) احساس بدی را نسبت به نکاتی که فقط مختص جنسیت خاصی هست داشته باشند اما این نکته برای داشتن یک مسیر واقعی به سمت موفقیت بسیار مفید بوده و این تکنیک ها هم نتایج خوبی به همراه می آورند. ضمن اینکه به ما یادآوری می کند هنوز هم از مقیاس گذاری شکاف جنسیتی برخورداریم. همانطور که Alexandra Dickinson کارشناس مذاکره، موسس و مدیر Ask For It می گوید: آقایان هم می توانند از این تکنیک های ویژه استفاده کنند اما انجام این کار به آنها توصیه نمی شود.

مأموریت ما کمک به خانم ها برای قدم برداشتن به سمت جلو از جایی که هم اکنون قرار گرفته اند است، زیرا هر قدمی که خانم ها با حقوق شان به سمت جلو برمی دارند یعنی یک قدم پیشرفت برای از بین بردنِ این شکاف جنسیتی انجام شده است. در اینجا، ۴ راه برای خانم ها که موردتایید هاروارد است گنجانده شده تا ارتقای بعدی خود را در میزان حقوق یا جایگاه شان بدست آورند. هر کدام که مناسب شماست را انتخاب کرده و پیاده کنید.

  • شخصی بیندیشید، اما عمل جمعی داشته باشید

به عبارت دیگر، در مذاکره، دقیقاً از واژه ی “ما” بجای “من” استفاده کنید تا همکار خود را به یاد آورید زیرا شما اهمیت می دهید که چه اتفاقی بر سر اعضای تیم بزرگ تر و سایر سازمان می آید. Dickinson می گوید: خانم ها اغلب این بینش را دارند که می گوید آنها می توانند در مذاکره، به طور منفی مورد قضاوت قرار بگیرند و حق هم دارند. و این رفتار باعث می شود که آن را کمی تسکین دهد. Sheryl Sandberg هم اهمیت این مهارت را برجسته تر کرده است.

  • توانایی خود را به عنوان یک چیز خوب، در مذاکره بفروشید

برای کاهش بیش تر این دیدگاه های منفی که به همراه خانم ها و مذاکره ست؛ شخصی را که با او در حال مذاکره هستید به خاطر آورید. تا یادتان باشد که با شما در یک تیم قرار دارد. به گفته ی Dickinson  “وقتی که برای ارتقاء شغلی یا افزایش حقوق به مذاکره با آنها می پردازید، تنها زمانی ست که در مقابل آنها پشت میز نشسته اید.” پس این یک مهارت فوق العاده ست که شما به همراه خود وارد تیم می کنید. از آنپس، مهارت های مذاکره ی شما به نمایندگی از شرکت برای پیش رفتِ اهداف تیم قرار خواهد گرفت. براساس گفته های Dickinson اگر به تازگی وارد دنیای کار شده اید می توانید با بیانِ : “مشاورم، پیشنهاد داد که درباره ی حقوق و مزایا مذاکره کنم.” به ستاره بدل شوید.

  • توضیح دهید که چرا درخواست تان مشروع است

Dickinson می گوید: شما برای ارتقای جایگاه یا حقوق خود باید کالاها و بررسی های ویژه ی خودتان را داشته باشید. بنابراین، این ارتقا یا افزایش بخاطر عملکرد و ارزش شما در بازار خواهد بود نه بخاطر اینکه کرایه ی منزل تان ماه گذشته افزایش یافته است. اگر درباره ی حقوق خود مذاکره می کنید Dickinson پیشنهاد می دهد که درباره ی استانداردهای حوزه ی موردنظر از طریق منابعی مثل وب سایت های Glassdoor.com- Fairygodboss.com و صحبت کردن با افراد واقعی (همکاران سابق و دوستان- نه همکاران فعلی!) تحقیق کنید. Dickinson در ادامه اضافه می کند که: مطمئن باشید با هر دو جنس (مر دو زن) در این خصوص صحبت کرده اید. و پایه ی حقوق -مردان- را اساسِ صحبت های خود قرار دهید.

  • سوالاتی را برای آگاهی از دیدگاه همکارتان بپرسید

این مورد، واقعاً یکی از رموز مذاکره برای هرکسی ست. کشف کنید برای کسی که آن طرف میز مقابل شما نشسته چه چیزی حائز اهمیت است. سپس ببینید که اولویت های شما و آنها در کدام قسمت کنارهم قرار می گیرند. از همان اطلاعات برای رسیدن به توافق استفاده کنید.

Dickinson می گوید: من همیشه به مردم می گویم “اگر احساس می کنید که می توانید از این تکنیک ها به درستی استفاده کنید، کارتان را به خوبی انجام داده اید.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *