افزایش شدید شوری و دمای آب خلیج فارس

یک مقام عالی سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید میزان شوری آب خلیج فارس نسبت به ۲۰ سال گذشته ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

دمای آب خلیج فارس در ۱۷ سال گذشته دو درجه افزایش یافته است

دمای آب خلیج فارس در ۱۷ سال گذشته دو درجه افزایش یافته است

پروین فرشچی، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تبعات گسترده شور شدن آب بر آبزیان، منشأ این افزایش شوری را  آب شیرین کن‌ها و فعالیت‌های انسانی عنوان کرد.

بیش از ۶۰ درصد از آب‌شیرین‌کن‌های موجود در سرتاسر جهان در خلیج فارس قرار دارند و این مسئله به همراه فعالیت‌های انسانیِ توسعه محور سبب شده تا دمای آب خلیج فارس در ۱۷ سال گذشته دو درجه افزایش یابد.

گونه‌های دریایی در معرض انقراض

در حال حاضر به علت افزایش شوری و دمای آب حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ گونه ماهی در معرض نابودی و انقراض قرار دارند.

از سوی دیگر و بر اساس گزارش سازمان ملل، خلیج فارس به طور متوسط ۵۰ برابر سایر دریاهای جهان آلودگی دارد. بنابر این گزارش در دو دهه اخیر بیش از ۷۰ ‏درصد سواحل و پهنه‌های مرجانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از جمله ایران از بین رفته است.

پهنه‌های مرجانی متنوع‌ترین اکوسیستم‌های دریایی در جهان هستند و نابودی آنها به قیمت از بین رفتن گونه‌های دریایی زیادی تمام خواهد شد، به طوری‍‌که در دراز مدت چیزی از محیط زیست دریایی باقی نخواهد ماند.

گاوهای دریایی یا دوگانگ ها از جمله پستانداران آبزی و بزرگ خلیج فارس هستند

گاوهای دریایی یا دوگانگ ها از جمله پستانداران آبزی و بزرگ خلیج فارس هستند

از دلایل عمده این تخریب محیط زیست می‌توان به آلودگی‌های نفتی و پیشروی ساخت و سازهای ساحلی و احداث اسکله‌ها اشاره کرد.

سالانه نشت حدود دو میلیون بشکه نفت از منابع و کشو‌رهای مختلف به خلیج‌فارس از جمله دردسرهای زیست محیطی این منطقه است.

همچنین آلودگی‌های ناشی از قاچاق سوخت سال‌هاست که گریبان آبزیان خلیج فارس را گرفته و مانع زاد و ولد آنها شده است. رهاسازی سالانه بیش از پنج میلیون لیتر سوخت توسط قاچاقچیان در خلیج فارس از عوامل‌‌‌ تشدید آلودگی‌ها در این خلیج است.

خلیج فارس زیستگاه بسیاری از آبزیان جهان به شمار می‌آید. بیش از ۱۵۰ نوع از ماهیان خوراکی و همچنین انواع تزئینی مانند گونه نادر امپراتور در این آب‌ها زندگی می‌کنند. پنج نوع از هشت نوع لاک‌پشت‌های دریایی در این خلیج دیده شدند.

همچنین ۱۱ گونه از تیره بالن‌ها و وال‌های موجود در جهان در خلیج فارس زیست می‌کنند و ۱۹ گونه کوسه در این آب‌ها شناسایی شده است.

آبسنگ‌های مرجانی از دیگر دیدنی‌های منحصر به فرد این زیستگاه آبی است که به دوران چهارم زمین‌شناسی می‌رسند و بسیار جوان به شمار می‌آیند. صدف‌های مرواریدساز هم از دیگر مواردی است که برای سال‌ها باعث اشتغال زایی در مناطق حاشیه خلیج محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *