ال‌اس‌دی مغز را مانند مغز نوزاد می‌کند

مغز تحت تاثیر تلقین(چپ) و مغز تحت تاثیر ال‌اس‌دی(راست)

مغز تحت تاثیر تلقین(چپ) و مغز تحت تاثیر ال‌اس‌دی(راست)

دانشمندان برای نخستین بار مغز افراد تحت تاثیر ال اس دی اسکن کرده‌اند. آنها دریافته‌ند که این ماده روان‌گردان مغز را «رها» کرده و باعث می‌شود که مغز بزگسالان «مانند مغز نوزادان» کار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک تیم تحقیقاتی به مدیریت دانشمندان کالج امپریال لندن، می‌گوید که شبکه‌های مختلف مغز، در حال عادی از هم جدا و مستقل کار می‌کنند. به عنوان مثال فعالیت‌هایی از قبیل دیدن، حرکت و شنیدن توسط شبکه‌هایی از هم مستقل در مغز اتفاق می‌آفتد اما در هنگام مصرف ال اس دی، این جدایی بین شبکه‌ها از بین می‌رود و فعالیت مغز بیشتر شبیه به یک سیستم واحد می‌شود.

رابین کارهارت-هریس، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت می‌گوید: «از بسیاری جهات، مغز روی ال اس دی شبیه مغز ما وقتی که نوزاد هستیم، یعنی رها و نامحدود، عمل می‌کند. وقتی طبیعت بسیار حساس و پر از قوه تخیل یک نوزاد را در نظر بگیریم، این یافته منطقی به نظر می‌رسد.»

نتایج این تحقیق که در مجله علمی نشنال آکادمی آف ساینس منتشر شده نشان می‌دهد که در مغز داوطلبانی که این آزمایش بر روی آنها انجام شده، بسیاری از ناحیه‌های مغزی که در حال عادی ربطی به بینایی ندارند، هم در پردازش بصری مشارکت می‌کنند. دانشمندان می‌گویند که این می‌تواند توجیهی برای وجود توهم پیچیده بصری باشد که افراد در هنگام مصرف ال اس دی با آن رو‌به‌رو هستند.

دکتر کارهات-هریس عقیده دارد این تحقیقات می‌تواند منجر به تهیه داروهایی که در درمان اختلالات خلقی و روانی به کار آید. این داروها می‌توانند برای درمان اختلالاتی که همراه با افکار منفی هستند، مانند افسردگی یا اعتیاد، استفاده شوند.

دکتر دیوید نات، متخصص داروهای عصبی و روانی می‌گوید: «برای نخستین بار ما واقعا می‌توانیم ببینم که در هنگام استفاده از مواد روان‌گردان در مغز چه اتفاقی می‌افتد. همینطور می‌توانیم متوجه شویم که چرا ال اس دی (که مخفف اسید لیزرجیک دی اتیل آمید است) چنان تاثیر عمیقی بر خودآگاهی افراد می‌گذارد. این می‌تواند تاثیر شگرفی بر علم روانپزشکی داشته باشد.»

همه ۲۰ داوطلب پیشتر هم تجربه استفاده از مواد روان‌گردان را داشته‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *