این تن دوست داشتنی است

«‌بدنت را دوست داری؟» آری یا نه در پاسخ به این پرسش همه چیز را مشخص نمی‌کند. مثلا من ممکن است بگویم «‌نه»؛ چون پاهای کوتاهی دارم یا از بزرگی دماغ و زانوهای پرانتزی‌ام بیزار باشم. چون هر آدمی ممکن است جلوی آینه بایستد و بگوید «‌چقدر زشتم»، «‌چه هیکل نامتناسبی» یا «‌حالم از شکل دست‌هایم بهم می‌خورد»، «‌چقدر چاقم» و «‌شبیه گلابی شل و وارفته‌ام». متاسفانه ایرادهای زیادی هست که می‌توانید از خودتان بگیرید.

چیزهایی که آدم‌ها از آن متنفرند بسیار زیادند از بیماری ابولا تا احساسی که موقع گاز گرفتن زبان یا له شدن حشره و گم کردن کلید به وجود می‌آید یا نفرت از موبایلی که شارژش تمام شده است، همگی اینها وضعیت ناراحت کننده‌ای ایجاد می‌کنند. بله، چیزهای دوست نداشتنی بسیار زیاد هستند و شما ممکن است به همین ترتیب خودتان را در قالب و بدنی که دارید دوست نداشته باشید.

شکل بدن وقتی که دوستش ندارید  باعث ناامیدی‌ شدیدی می‌شود. کسی را می‌شناسم که به‌خاطر دماغ بزرگ خودش را در آینه نگاه نمی‌کند و به‌خاطر قد کوتاهش از آینه قدی متنفر است. صرف نظر از اینکه نفرت از اندام یا دوست نداشتن خود ریشه در چه مشکلاتی دارد باید راهی برای مقابله با آن بلد باشید چون واقعا نمی‌شود خودتان را همیشه به چاقوی جراحی بسپارید و دائم با معیارهای فردی و جمعی زیبایی خود را خوشگل کنید تا این بدن را دوست داشته باشید.

چه کسی باعث ناامیدی شده است؟

مهم‌ترین گام برای بازیابی خودتان این است که دلیل نارضایتی از بدن را بشناسید. آیا خودتان از بدنتان بیزار هستید یا این چیزی است که کسی مثل مادر یا همسر القا کرده است؟

پیدا کردن این دلیل برای شما اهمیت کلیدی دارد. چه بسا بفهمید که مشکل شما واقعا شکل اندام یا حالت چهره‌تان نیست و این مساله‌ای است که در ارتباط شما با دیگران اینقدر اهمیت پیدا کرده است. در اینجا لازم است به جای اینکه به خودتان ایراد بگیرید مشکل ارتباطی‌تان را حل کنید.

اما اگر مشکل را در  باورهای خودتان می‌دانید گام بعدی را بردارید.

عبور از الگوهای زیبایی

رسانه‌ها تصویر ذهنی ما را از زیبایی تغییر می‌دهند. طبیعی است در مقابل تصاویری که زیبا معرفی می‌شوند احساس ضعف کنید. اگر آنقدر با بدنتان  مشکل دارید که از آن متنفرید و دائم می‌خواهید دست کاریش کنید خودتان را از مجله‌های مد، نمایش‌های افراد مشهور، برنامه‌های تلوزیونی و فیلم‌هایی که بیش از اندازه به مساله زیبایی زنانه و مردانه تاکید دارند دور نگه دارید.

کنجکاوی و جذابیت اغلب دلیل همه ماست که به سراغ تماشای تصویر زیبایی ارائه شده در رسانه‌ها برویم. اما اگر این مساله روی سبک زندگی و احساسی که به خودمان داریم اثر می‌گذارد چرا باید به این کنجکاوی ادامه بدهیم؟

توجه به عملکرد و نه فرم

روان‌شناس‌ها توصیه می‌کنند برای رهایی از وسواس فکری نسبت به شکل اندام به جای توجه به شکل ظاهری بدن به عملکرد بدن توجه کنید. آندرا ماتس وبلاگ نویسی است که ایده جالبی را در وبلاگش منتشر کرد. او عکس‌هایی از بدن غیر ایده‌آلش گرفته است در حالی که مشغول انجام فعالیت‌های بسیار موثری است. تماشای این عکس‌ها شما را با بدن واقعی‌تان رو به رو می‌کند که حس واقعا خوشایندی ایجاد می‌کند. به ظرفیت‌های بدنتان توجه کنید. اینکه بدن شما چطور در هر شرایطی همراهی‌تان کرده است.

چه چیزهای خوبی وجود دارد؟

پس از اینکه متوجه نقاط قوت جسمانی خودتان شدید سعی کنید آنها را بیشتر نشان بدهید. اگر عضله‌های قوی دارید بدنسازی کنید. اگر رقصنده خوبی هستید آن را به شکل حرفه‌ای دنبال کنید.

ورزش کنید

وسواس فکری و کمبود اعتماد به نفس و همچنین معیارهایی که فرهنگ‌ها برای زیبایی ارائه می‌کنند مهم‌ترین دلایل نفرت از بدن و دوست نداشتن اندام است. یک راه ساده برای ایجاد احساس بهتر نسبت به آنچه هستید ورزش کردن است. صرف نظر از اینکه می‌گویند ورزش برای سلامتی و کاهش وزن موثر است، مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت‌های ورزشی در ایجاد یک تصویر مطلوب از بدن موثر هستند؛ یعنی همین که یک فعالیت ورزشی را شروع می‌کنید حال خوبی نسبت به آنچه هستید پیدا می‌کنید.

ـ  ورزش شما را به بدن‌تان نزدیک می‌کند. وقتی ورزش می‌کنید  بدن تان را می‌شناسید. شاید فکر کنید این به احساس شما بی ربط است. اما ورزش کردن  شما را به سمت جهانی هدایت می‌کند که در آن احساس قدرت بیشتری می‌کنید.

ـ  ورزش به شما قدرت کنترل و هدایت می‌دهد. مثلا وقتی اضافه وزن دارید نمی‌توانید به بدنتان دستور بدهید که وزن کم کند اما با ورزش ، انتخاب میزان فعالیت ورزشی و برنامه ریزی برای آن، بدن را برای  شکل گرفتن، کاهش وزن و رسیدن به هدف نزدیک می‌کنید.

آنچه که می‌پوشید

یکی از راه‌های ایجاد حس خوشایند نسبت به اندام پوشیدن لباسی است که در آن احساس خوبی دارید. شاید لازم باشد در زمینه مد و انتخاب لباس کمی بیشتر مطالعه کنید و چیزهای تازه یاد بگیرید. در این صورت می‌توانید تغییراتی در پوشش ایجاد کنید که با این آنها، بدنتان را بیشتر دوست داشته باشید. لباسی که می‌پوشید واقعا در دیدگاهتان اثر می‌گذارد. کافی است دامن یا شلوار مناسب بپوشید تا خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

فانتزی‌ها را رها کنید

همیشه چیزهایی هست که دیگران دارند و شما آن را می‌خواهید. آدم‌های لاغر از وزن کم راضی نیستند. قد بلندها زیادی خود را بلند می‌دانند و به همین ترتیب هر کسی مطلوب خودش را در دیگران جستجو می‌کند. صرف نظر از اینکه چه ایده آل یا حتی فانتزی‌ای دارید باید بپذیرید که شما همین انسان در همین قالب و اندام هستید. همین بدنی که شما خیلی دوستش ندارید ممکن است خواسته دیگران باشد. اگرچه برای زیبایی مطلوب الگوهایی ارائه می‌دهند اما این مساله واقعا مفهومی نسبی و فرد به فرد است.

اثر بی‌توجهی

نادیده گرفتن بهترین حیله مغز است برای اینکه به چیزهایی که دوست نداریم بی توجه باشیم. اگر کاری را دوست نداشته باشیم معمولا با بی حوصلگی و بی توجهی انجامش می‌دهیم. این مساله در مورد بدن هم صداق است. ممکن است بخاطر همین احساس منفی نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

اگر این بدن را دوست ندارید بیشتر به آن اهمیت بدهید. بدن شما مستحق ورزش، خواب و تغذیه سالم است. نفرت از بدن اگر باعث انکار آن شود اوضاع را بدتر می‌کند. هرچقدر بیشتر دوستش نداشته باشید بی‌توجهی‌تان بیشتر و بیشتر می شود و دوباره انزجارتان نیز بیشتر می شود.

این خودشیفتگی نیست

بعضی‌ها فکر می‌کنند نباید بدن شان را دوست داشته باشند چون این انگیزه آنها را برای ورزش و پیروی از یک سبک زندگی سالم از بین می برد. شاید دوست نداشتن بدن باعث شود که بیشتر ورزش کنید اما این می‌تواند شما را در گستره‌ای از انواع نارضایتی‌ها قرار بدهد. شما می‌توانید بدن‌تان را دوست داشته باشید و همچنان سالم   زندگی کنید.

احساسات سروری نمی‌کنند

نارضایتی از شکل اندام ممکن است احساس گذرایی باشد اما همیشه هم اینطور نیست. نفرت از بدن می‌تواند یک احساس غالب باشد. تغییر دادن احساسات کار دشواری است اما شما باید آن را مهار کنید و گرنه این احساسات هستند که کنترل زندگی‌تان را در دست می‌گیرند.

مثلا ممکن است هرگز شکل پاهایتان را دوست نداشته باشید  اما این احساس نباید آنقدر شدید باشد که شما بع خاطر آن خود را از پوشیدن دامن کوتاه محروم کنید یا به خاطر اضافه وزن در یک مهمانی نرقصید و یا به خاطر شکم بزرگ از رابطه جنسی پرهیز کنید. با احساسات‌تان کنار بیایید و اجازه ندهید که بر باورها، سبک زندگی و نیازهایتان سلطه پیدا کنند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*