«برای نجات جهان در انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کنید»

سازمان ملل متحد می‌گوید برای نجات آینده جهان از خطر تغییرات آب و هوایی، سرمایه‌گذاری بیشتری باید در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر انجام شود.

سازمان ملل می‌گوید سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر باید سه تا چهار برابر افزایش یابد

سازمان ملل می‌گوید سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر باید سه تا چهار برابر افزایش یابد

گزارش جدیدی که توسط گروهی از محققان و به سفارش سازمان ملل متحد تهیه شده است تصریح می‌کند سرمایه‌گذاری‌های موجود در این زمینه ناکافی است و باید حداقل سه برابر شود. در غیر این صورت، به گفته تهیه‌کنندگان گزارش، وقوع فاجعه‌ای جهانی حتمی است.

مقصود از انرژی‌های تجدید‌پذیر به طور عمومی آن بخش از انرژی‌هایی است که از منابع طبیعی مانند باد، خورشید، امواج اقیانوس و یا از گرمای درون زمین تامین می‌شوند و برعکس سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز یا ذغال سنگ به پایان نمی‌رسند و بنابراین قابلیت بازگشت به طبیعت را دارند.

این گزارش جدید توسط «هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی» یا IPCC تهیه شده که هیئتی است علمی و مرکب از نمایندگان کشورهای مختلف جهان.

هدف این هیئت تهیه گزارش و برآورد علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی از وضعیت آب و هوای زمین و خطرات گرم شدن آن است.

گزارش جدید این هیئت که در۲۴ فروردین برابر با ۱۳ آوریل سال ۲۰۱۴ ارائه شده است، تغییر سریع در منبع و نحوه استفاده از انرژی را برای مقابله با گرمایش جهانی ضروری می‌داند.

روند کنونی افزایش دمای زمین فاجعه بار است

روند کنونی افزایش دمای زمین فاجعه بار است

این گزارش تصریح می‌کند اگر قدم‌های جدی و موثر برای جایگزین کردن منابع جدید انرژی تا سال ۲۰۳۰ میلادی برداشته نشود، متوسط دمای کره زمین ۲ درجه سانتیگراد دیگر گرم‌تر خواهد شد.

گزارش به طور دقیق نشان می‌دهد که این افزایش ۲ درجه‌‌ای چه تاثیرات مخرب و حتا فاجعه باری در محیط زیست جهانی خواهد داشت و چه طور امنیت میلیون‌ها نفر در دنیا را به خطر می‌اندازد.

این گزارش بیشتر دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ جهانی را برای مقابله با خطر گرم شدن زمین مورد خطاب قرار داده است.

تهیه‌کنندگان این متن می‌گویند در حال حاضر امکانات و فن‌آوری لازم برای استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید شونده وجود دارد، اما کشورهای مختلف جهان به طور عمده به آن بی توجهی می‌کنند.

در این گزارش از مصرف رو به ازدیاد ذغال سنگ و سوخت‌های فسیلی دیگر به خصوص در کشورهای در حال توسعه به شدت انتقاد شده است.

با این حال برخی از کشورهای در حال توسعه معتقدند تغییر منبع انرژی از سوخت فسیلی به انرژی‌های تجدید‌ پذیر برای آن‌ها پر هزینه است و این هزینه باید به طور متناسب بین همه کشورها، به ویژه کشورهای صنعتی و ثروتمند تقسیم شود.

گزارش «هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی» از کشورهای جهان خواسته است مبلغی معادل ۱ تا ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری کنند.

به اعتقاد بیش از ۲۰۰ دانشمندی که در تهیه این گزارش جدید مشارکت داشته‌‌اند، برای نجات آینده کره زمین لازم است به سرعت میزان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر سه یا حتا چهار برابر شود.

برای این کار نیز فرصت چندانی در اختیار نیست، شاید به اندازه همان ۱۵ سال نیز به گفته آن‌ها نتوان برای چنین تغییراتی در الگوی مصرف انرژی جهان صبر کرد.

استفاده از انرژی‌های پاک میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، به خصوص گازهای کربن را کاهش می‌‌دهد.

برای پایین نگاه داشتن دمای هوا لازم است میزان کربن موجود در جو زمین کمتر از۴۸۰ بخش در واحد میلیون یا ppm نگاه داشته شود.

اگر میزان گازهای کربن موجود در جو از این حد فراتر رود، احتمال آن‌که بتوان از فاجعه‌ای جهانی جلوگیری کرد به شدت کم می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *