برخورد شهاب سنگی عظیم با سطح ماه

برخورد شهاب سنگی عظیم با سطح ماه

گروهی از منجمان اسپانیایی لحظه‌ای را ثبت کرده‌اند که در آن شهاب سنگی با سرعت نزدیک به ۶۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سطح ماه برخورد می‌کند و در ناحیه‌ی «دریای ابرها» گودال به قطر ۴۰ متر ایجاد می‌کند. به نقل از گاردین٬ این گودال بزرگ‌ترین گودالی است که تاکنون روی ماه ثبت شده است.

برخورد این شهاب سنگ آن‌چنان قدرتمند بود که روشنایی آن از روی زمین به‌اندازه‌ی روشنایی ستاره‌ی قطبی دیده می‌شد و حدود ۸ ثانیه طول کشیده تا محو شود. قطر این شهاب سنگ حدود ۱ متر و جرم آن معادل با ۴۰۰ کیلوگرم برآورد شده است. این برخورد٬ انرژی‌ای معادل با انفجار ۱۵ تن TNT در پی داشته است.

از آن‌جایی که ماه جوّ بسیار نازک و رقیق دارد نمی‌تواند در مقابل چنین برخوردهایی از خود محافظت کند. به همین علت سطح آن مملو از گودال‌هایی با قطر دهانه‌ی گوناگون است. اما برخورد این شهاب سنگ٬ بزرگ‌ترین قطر دهانه را ایجاد کرده است به طوری که ۳ بار بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین دهانه‌ی ثبت‌شده‌ی پیشین است.

این حادثه را منجمان در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳/ ۲۰ شهریور ۹۲ طی پروژه‌ای به نام Midas با دو تلسکوپ اسپانیایی شکار کردند. واژه‌ی Midas کوتاه‌ شده‌ی عبارت «آشکارسازی برخوردهای ماه و تحلیل سیستم» است. خوزه مادیدو٬ منجم اسپانیایی و سرپرست پروژه به گاردین می‌گوید: « هنگامی که من برای نخستین بار این درخشش را روی سطح ماه می‌دیدیم فکر کردم که این حادثه‌ای نادر و غیرعادی است. واقعاً عظیم بود.  نمی‌توانستم چنین برخورد پرنوری تصور کنم.»

چنین برخوردهایی هشداری واضح برای سیاره‌ی زمین است که ممکن است حادثه‌ای مانند شهاب سنگ‌ی روسیه برای‌اش رقم بخورد. هرچند اگر این شهاب سنگ وارد جوّ ضخیم زمین شود خُرد خواهد شد اما اگر بخش بزرگی از آن از اصطکاک سوزان جوّ٬ سالم به زمین برسد حوادث فاجعه‌آمیزی را رقم خواهد زد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *