برخی ایرادات باستان شناسان بر اریک فون دانیکن

دانیکن مدعی است تعدادی تصاویرکه در مقبره ی اوزیریس در ابیداس وجود دارد به وسایل فوق پیشرفته مصر باستان اشاره میکند . این وسایل شامل هلیکوپتر ، زیردریایی ،جت پیشرفته و هاورکرافت یا یک بشقاب پرنده میباشد! مصریان باستان نیز بنا به تحلیل آقای دانیکن این دانش پیشرفته را از موجودات فرازمینی آموخته اند! در ظاهر ماجرا نیز همه چیز درست است ، ولی حقیقت این لوح مصری چیست؟

تصویر وسایل پیشرفته معبد اوزایرس

قابل توجه شما که باستان شناسان معروف دنیا و آنهایی که سالها وقت خودشان را در سایت های باستان شناسی گذرانده اند ومانند آقای دانیکن با ساعاتی گشت در معابد مصر به این کشفیات دست نیافته اند این لوح را اینچنین تعریف کرده اند:
این لوح بخشی از زندگی نامه ی رامسس دوم است که به عنوان “یکی از دو بانویی که نه کشور را فتح نمود” ترجمه شده است . این هیروگلیف بر اثر فرسایش سطح سنگ و فرآیند شکسته شدن بخش هایی از لوح به این شکل در آمده است . این یکی از نمونه هایی است که در سایر بخش های معبد نیز وجود دارد ویکی از سطح هایی است که چند بار در دوره های مختلف تصحیح شده است. اصلاح کتیبه های مصری در طول تاریخ رایج بوده است و مرمت و دوباره نویسی صفحه ابیداس نیز حداقل دوبار صورت گرفته است و همه ی این عوامل با یکدیگر چنین شکل عجیبی را به وجود آورده است.

اصلاحات انجام شده بر کنده کاری در طی دوران های مختلف به اعتقاد باستان شناسان

اگر مصریان قدیم نیز دارای وسایل ترددی پیشرفته مانند جت یا زیردریایی بوده اند انتظار میرود یک نفر برخی از این مستندات را در یک نسخه تاریخی پیدا کند. این ماشین آلات نیازمند تدارکات زیادی ازقبیل سوخت وحتی تعداد زیادی کارخانه برای ساخت آنها میباشند که البته اثر کوچکی از چنین جاهایی در سرتاسر مصر وجود ندارد! حتی نوشته های مصری از روی مبالغه نیز هیچ حرفی از چنین وسایلی نزده اند.

البته سایت های طرفدار فرضیه فضانوردان باستانی برای جذاب تر شدن ماجرا با استفاده از نرم افزار های گرافیکی به جذاب تر شدن تصویر نیز کمک کرده اند. استدلال هایی که هیچ حقیقتی در آنها وجود ندارد .

دانیکن در کتاب ارابه خدایان به ستون های آهنی دهلی اشاره میکند و مدعی است که انها هرگز زنگ نمیزنند و میگوید فضایی ها این آهن فوق العاده خالص را به ما داده اند . اما با کمی جستجو در اینترنت متوجه میشوید که این آهن یک آهن معمولی بوده و زنگ نیز میزند وطریقه ساخت آن نیز کاملا معمول بوده و چیز عجیبی در کار نبوده است .یا دیدگاهی که راجع به نقشه ی پیری ریز در اذهان بوجود آورد نیز کاملا غلط است . دیدگاهی که نشان از این میداد که این نقشه ها باید حتما از فضا گرفته شده باشند واین تنها دلیل درست بودن این نقشه ها است .اما این نقشه در سال ۱۵۱۳ میلادی توسط پیری ریز که یک دریاسالار عثمانی بود ترسیم شد و مشخصا از روی ده منبع عربی ، چهار نقشه هندی با واسطه ی پرتغالی و یک نقشه از کریستف کلمب ترسیم شده است.

فن دانیکن بارها هوش وپشتکار نیاکان ما را دست کم گرفته و فرضیاتی عجیب دربارهُ گذشته مطرح کرده است. پیشتر اشاره کردم که دلیل اول او برای انکار تواناییهای مردمان پیش از تاریخ ، نادانی اوست. دلیل دوم برای این امر اروپایی مداری اوست.اگر کتاب ارابه ی خدایان و سایر کتاب های وی را بخوانید به این امر پی می برید. فن دانیکن هر گاه که به آثار باستانی آفریقا, آسیا , آمریکای شمالی و امریکای جنوبی می پردازد, بلافاصله آماده است که فرضیات عجیب خود را مطرح کند, اما به آثار باستانی اروپا که می رسد سکوت اختیار می کند.من به این نکته چنان شک کردم که کتاب ارابهُ خدایان را بررسی و آمار آثاری را گردآوردم که به نظر فن دانیکن پیشرفته تر یا خارق العاده تر از آنند که ساختهُ دست انسان باشند. من توجه شدم که مثالهای فن دانیکن در کدام قارهُ جهان اند. نتیجه بررسی مرا در جدول ذیل می بینید.

بیشتر مثالهای فن دانیکن در مناطقی بجز اروپا قرار دارند. او چنان مبهوت آثار آفریقا, آسیا, آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است که فکر می کند مردمان سیاه , قهوه ای, زرد و سرخ فقط به کمک موجودات فضایی بود که می توانستند به آثاری دست بیابند که باستان شناسان در این قاره ها یافته اند. باید پرسید که چرا فن دانیکن ادعا نمی کند که موجودات فضایی مینوییهای باستانی را آموختند که معبد عظیم کنوسوس را بسازند, یا یونانیان پارتنونرا برپا کنند, یا رومیان کولوزیوم را بنا کنند.این یادمانها نیز از نظر عظمت دست کمی از آثاری که فن دانیکن یاد می کند ندارند, معبد کنوسوس بیش از ۳۵۰۰سال, پارتنون حدود۲۵۰۰سال و کولوزیوم حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد حتی در موارد استن هنج در انگلستان نیز فن دانیکن خاموش است و گذرا به آنها اشاره ای دارد (البته فن دانیکن در کتاب راهی به سوی خدایان به استن هنج هم می پردازد.

موفقیت چشمگیر فن دانیکن در همین نکته نهفته است. ارابهُ خدایان با فروشی بیش از هفت میلیون نسخه از جمله پرفروشترین کتابهاست.ما باید از خود بپرسیم که کتابی چنین احمقانه چرا به فروشی چنین بالاست یافته است.در پاسخ به این معما باید اشاره کرد که بسیاری از مردم با اهرم مصر, ویرانه های مکزیک, و تمدن باستانی چنین آشنایی سطحی دارند. شاید برای بسیاری از مردم این پرسش مطرح باشد که چگونه نیاکان مردمی که عقب افتاده و حتی از نظر ذهنی پایینتراز خود تلقی می کنند, موفق شده اند که در گذشته های دور به دستاوردهایی چنینن عظیم دست بیابند. مصر امروزه جزء کشورهای روبه توسعه است. بومیان مکزیک فقیر و بی سوادند, و چینیها رفته رفته خود را به فن آوری جهان امروز می رسانند. نیاکان این مردم چگونه می توانستند آنقدر پیشرفته باشند که هرم بسازند و نگارش, کشاورزی, ریاضیات و ستاره شناسی را ابداع کنند؟

در این هنگام فون دانیکن با جوابی ساده از راه می رسد: این مردم خود به این دستاوردها نائل نشده اند, بلکه موجودات فضایی از سیارات دیگر به آنها کمک کرده اند . اگر نظر من در این زمینه صائب باشد باید به حال فن دانیکن و هوادارانش تأسف خورد. پیش از تاریخ دورانی بس جالب است. تمامی مردم باید به گذشتهُ خود افتخار کنند و هیچ کس نباید برای توضیح گذشته ها به موجودات فضایی مراجعه کند.فن دانیکن کتاب زیاد فروخته است. نوشته های او به صورت فیلم و برنامه های تلویزیونی در آمده است.

او از سخنرانان پر هوادار در مجامع یوفو است و چندی پیش در گردهم آیی پنجاهمین سال سقوط فرضی یک سفینهُ فضایی در رازول در نیومکزیکو سخنرانی افتتاحی را ارائه کرد. در سال ۱۹۹۶, فن دانیکن نخستین کتاب انگلیسی خود را چاپ کرد (چشمان ابوالهول). پس از آن چند کتاب دیگر هم از او به چاپ رسید, از جمله باز گشت خدایان(۱۹۹۷).ادیسه خدایان (۲۰۰۰ ) و خدایان از راه می رسند(۱۹۹۸)که در واقع چیزی نیستند بیش از تکرار همان عقاید احمقانه. او همچنین به کمک یکی از شبکه های خصوصی برنامه ای برای تلویزیون تهیه کرد و در آن به فرضیهُ فضانوردان باستانی پرداخت (۱۹۹۷).جدیدا نیز برنامه ای در یکی از شبکه های ماهواره ای در حال پهش است که یکی از کارشناسان این برنامه همین آقای دانیکن است . مطالبی در این فیلم مستند برای مردم پخش میشود که ریشه های آنها دروغی بیش از سوی این کارشناسان نیست . دوستان عزیز هر مضخرفاتی که به عنوان علم در این جور مستند ها مشاهده میکنید را به دیده ی حقیقت نگاه نکنید .تردیدی نیست که نوشته های فون دانیکن پر هوادار بوده و بر افکار میلیونها نفر تأثیر گذاشته است. اما پر فروش ترین کتابهای او یا هوادار بودن ادعاهای او محلی از اعراب ندارد, در علم دموکراسی جایی ندارد, دانش بر روش و داده ها ی علمی استوار است, نه برتعداد هوادارانش.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*