بررسی کیا سراتو سایپا؛ رقابتی اما نه چندان ایده آل

سراتو سایپا چند سالیست که در بازار خودرو کشورمان عرضه می شود اما اطلاعات اندکی در مورد کیفیت و میزان رضایت مندی خریداران این مدل در رسانه ها منتشر شده است. از این رو قصد داریم در این مطلب تا حدی به بررسی این موضوعات بپردازیم.

کیا سراتو یک سدان سایز کوچک است که تولید آن از سال ۲۰۰۳ میلادی توسط شرکت کره‌ ای کیاموتورز شروع شد و با توجه به تناسب کیفیت با قیمت آن، مورد اقبال واقع شد و توانست به فروش خوبی در بازارهای مختلف جهانی دست یابد.

پس از آن و از سال ۲۰۰۸ میلادی، کیا مدل دیگری به نام فورته را جانشین سراتو نمود که البته در برخی کشور ها از جمله ایران، ترجیح داده شد تا با همان نام سراتو به بازار عرضه شود.

سراتو سایپا

بنابراین نسل اول کیا فورته یا به قولی نسل دوم کیا سراتو به صورت وارداتی به جاده‌های کشورمان راه یافت و با توجه به قیمت مناسب و کلاس خودرویی پرطرفداری که در آن حضور داشت، توانست بسیاری از افرادی را که از سدان‌های قدیمی داخلی خسته شده بودند و در عین حال توان مالی خرید سدان‌های سایز بزرگ و نسبتا لوکسی همچون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را نداشتند، به سمت خود جذب نماید.

سراتو سایپا

پس از موفقیت نمونه وارداتی این خودرو در بازار، شریک قدیمی کیاموتورز در کشورمان که به واسطه تولید قهرمان قلب همه ما یعنی پراید، خاطره خوبی از شراکت با کیا داشت، تصمیم گرفت تا به تولید این خودرو در داخل کشور بپردازد.

بنابراین شرکت سایپا پس از کسب موافقت رفیق کره‌ای خود، زمینه را برای تولید کیا فورته نسل اول و یا همان سراتوی نسل دوم آماده نمود. اما این آماده سازی کمی به طول انجامید و پس از ورود نسل سوم سراتو به بازار کشورمان از طریق واردات، نسخه تولیدی سراتو سایپا که البته نسل قبلی سراتوی جدید محسوب می‌شد، در سال ۱۳۹۳ وارد نمایندگی‌ های این شرکت به جهت عرضه عمومی شد.

سراتو سایپا

این خودرو توسط شرکت سایپا همراه با دو پیشرانه متفاوت تولید می‌ شود که شامل پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۲۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر و نیز نمونه ۲ لیتری با توان ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر است.

همچنین پیشرانه ۱٫۶ لیتری برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو از یک گیربکس شش سرعته دستی بهره می‌ برد و این درحالی است که نسخه ۲ لیتری با یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک همراه شده است.

سراتو سایپا

با توجه به کاهش کیفیتی که معمولا گریبان خودروهای مونتاژ شده در داخل کشور را می‌گیرد، بر آن شدیم تا مزایا و معایبی که برخی از دارندگان کیا سراتو مونتاژ داخل با آن مواجه بوده‌اند را به اطلاعتان برسانیم تا اگر قصد دارید در حدود یکصد میلیون تومان وجه رایج مملکت را به قصد تصاحب این خودرو هزینه نمایید، نسبت به جنبه‌های مختلف آن اگاهی داشته باشید.

عملکرد فنی مناسب سراتو سایپا

شاید مهمترین جنبه مثبت سراتو که بسیاری از دارندگان نیز بر صحت آن مهر تایید زده‌اند، عملکرد مناسب این خودرو از نظر فنی باشد. علاوه بر قدرت و شتاب مناسب، هماهنگی خوبی که بین عملکرد پیشرانه و گیربکس، به ویژه در نسخه اتوماتیک آن وجود دارد، موجب شده تا اکثر مالکان سراتو نسبت به عملکرد بخش فنی این خودرو رضایت کامل داشته باشند.

یکی دیگر از نقاط قوت سراتو، استهلاک پایین این خودرو به ویژه در بحث تعویض روغن می‌باشد که هزینه‌ای معادل ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تومان را بابت سرویس کامل به مالکان تحمیل می‌نماید.

اگر صرف مبلغ حدودا ۷۰-۸۰ هزار تومانی را برای سرویس خودروهای ۲۰-۳۰ میلیونی داخلی در نظر بگیریم، پی به هزینه نگهداری معقول کیا سراتو خواهیم برد.

سراتو سایپا

همچنین به دلیل حضور پر رنگ خودرو های کره‌ای در کشورمان و با توجه به طراحی معقول پیشرانه‌ های این خودرو ها، چه از نظر وفور لوازم یدکی و چه از نظر وجود تعمیرکاران ماهر، دارندگان خودرو های کره‌ای و به خصوص کیا سراتو با ضعف خاصی در این بخش مواجه نخواهند شد.

البته با توجه به کیفیت ساخت مناسب پیشرانه و گیربکس این خودرو که به صورت وارداتی از شرکت مادر دریافت می‌شود، در صورت انجام به موقع سرویس‌های مرتبط با تعویض روغن پیشرانه و گیربکس از سوی دارندگان، احتمالا این عزیزان فعلا از مشکل فنی خاصی رنج نخواهند برد.

با این وجود، در صورت بروز هرگونه ایرادی، گارانتی سه ساله شرکت سایپا پاسخگوی مالکان سراتو خواهد بود. ظاهر پخته و آرام کیا سراتو که مورد رضایت بسیاری از مالکان است را نیز به لیست خوبان کلاس سراتو سایپا اضافه می‌نماییم.

مشکلات فنی و کیفی سراتو سایپا

اما از تعریف و تمجید که بگذریم، برخی ایرادات نیز در این خودرو موجود است که از جمله شاخص ترین آنها، بحث خشکی سیستم تعلیق کیا سراتو سایپاست. شاید سراتو نسبت به بسیاری از محصولات داخلی از قبیل تندر۹۰ و ساندرو، سواری نرم‌تری داشته باشد.

اما افرادی که در حدود یکصد میلیون تومان هزینه خرید این خودروی مونتاژ داخل نموده‌ اند، انتظار دارند تا از یک سواری کاملا نرم و مرفه بهره ببرند و اکثرا نتوانسته‌اند با این حد از سفتی سیستم تعلیق کنار بیایند.

سراتو سایپا

مورد دیگری که بر این مشکل می‌افزاید، استفاده از برخی لاستیک‌ های نسبتا سفت داخلی است که می‌شود آنها را با نمونه‌های نرم‌ تر داخلی و یا حتی در صورت سفارش مشتری، با لاستیک‌ های ساخته شده توسط برندهای معتبر خارجی جایگزین نمود.

البته ترجیح ما لاستیک‌ های معتبر داخلی است، چرا که برخی از مشتریان با تعویض لاستیک های ساخت داخل خود با نمونه معتبر خارجی، به عدم تغییر خاصی در کیفیت سواری اذعان داشتند که این موضوع خود گواه کیفیت و نرمی مناسب برخی محصولات داخلی است.

این امکان وجود دارد تا تمامی مدل‌های سراتو سایپا به این گونه لاستیک‌ های خوب داخلی مجهز شوند تا میزان نارضایتی خریداران از بکارگیری برخی لاستیک‌ های نسبتا خشک داخلی در این خودروی تقریبا گرانقیمت کاهش یابد.

سراتو سایپا

از دیگر مواردی که برای خودرویی در این بازه قیمتی کمی توی ذوق می‌زند، استفاده از متریال کم کیفیت و ارزان قیمت در داخل کابین است که مشتریان را تا حدی ناامید می‌ کند.

همچنین مسئله‌ای که تاحد زیادی مضحک به نظر می‌رسد، عدم وجود نشانگر دمای آب موتور به صورت مجزا در صفحه کیلومتر شمار نسخه غیر آپشنال سراتو سایپا است که با تغییر صفحه کیلومترشمار در نسخه آپشنال، این مشکل مرتفع شده است.

اما نکته اینجاست که آیا وجود نشانگر دمای آب برای خودرویی در چنین رنج قیمتی، به آپشنال و غیر آپشنال بودن خودرو مربوط می‌شود؟ گویا شرکت سایپا چنین برداشتی از تعریف واژه «آپشن» دارد.

البته گویا با فشار چندین باره دکمه trip، نشانگر افقی دمای پیشرانه ظاهر می‌شود اما اگر راننده فراموش کند، چنین عملیاتی را برای پی بردن به دمای پیشرانه انجام دهد، نبایستی نسبت به تغییرات غیر معمول دما که می‌تواند صدمات سنگینی به موتور وارد نماید، اگاهی یابد؟!

سراتو سایپا
در برخی موارد انگشت شمار نیز عیوب ناشی از عدم دقت در مونتاژ دیده می‌شود.به عنوان نمونه می‌توان به نفوذ آب به داخل از قسمت بالای پدال ها، صدای ناشی از ترمز در سرازیری، استشمام بوی بنزین در کابین و برخی موارد جزیی دیگر اشاره نمود که البته برای یک محصول صد میلیون تومان ایرادات عجیب و تاسف باری به نظر می رسند.

سراتو سایپا

همچنین عدم پایداری نسبی در قسمت عقب خودرو که به طور ویژه با حذف سیستم کنترل پایداری(esp) مرتبط است، کیفیت پایین‌ تر رنگ‌ آمیزی بدنه نسبت به نسخه وارداتی، شنیده شدن صدای نفوذ باد و آوای ناشی از تماس لاستیک با سطح جاده در کابین، استفاده‌ از ترمزهای کاسه‌ای در چرخ‌های عقب که منجر به کاهش قدرت ترمزگیری شده و صندلی‌های نسبتا خشک با تنظیم دستی، از دیگر مواردی است که موجبات نارضایتی برخی از سراتو سواران را فراهم آورده است.

قیمت و شرایط بازار سراتو سایپا

در نهایت می توان گفت که با توجه به قیمت ۱۰۴ میلیون تومانی نسخه آپشنال سراتو سایپا و مقایسه این رقم با قیمت حدود ۱۲۴ میلیونی مزدا ۳ تولیدی گروه بهمن و رقبای وارداتی نظیر سراتو، هیوندای النترا، میتسوبیشی لنسر و …خرید سراتو سایپا می تواند از توجیه منطقی برخوردار باشد.

به خصوص آنکه ظاهرا مشکلات فنی و کیفی و مونتاژی سراتو تولیدی سایپا آنچنان شدید نیست که خریداران را از انتخاب این محصول پشیمان کند، اما واقعیت این است که خرید یک محصول قدیمی با قیمتی قابل توجه با وجود مشکلات مونتاژی می تواند برای بسیاری از خریداران آزاردهنده و تاسف آور باشد.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *