بهترین تصویر ثبت شده از انرژی تاریک توسط قوی ترین دوربین دیجیتال جهان منتشر شد

انرژی تاریک

نور ستارگان باقی مانده از کهکشان‌های دور در هشت میلیارد سال قبل، در سفر طولانی به سوی زمین، توسط قدرتمندترین دوربین دیجیتال جهان در شیلی ثبت شد. پرتوهای قدیمی از میان تعداد بی‌شماری از کهکشانهای دور گذر کرده و راه خود را به سوی دستگاه نقشه‌برداری موسوم به دوربین انرژی تاریک در بالای کوههای شیلی باز کرده‌اند.

 این نور ممکن است بتواند پاسخی را برای یکی از بزرگترین اسرار فیزیک در مورد چرایی سرعت گسترش جهان ارائه کند.اگرچه انرژی تاریک حدود ۷۵ درصد از محتوای جرم-انرژی جهان را در بر گرفته، اما دانشمندان هیچ درک کاملی در مورد آن ندارند.انرژی تاریک یکی از اصلی‌ترین مسائل باقی مانده پیش روی علم قرن ۲۱ است. این نیروی اسرارآمیز به نظر می‌رسد که سرعت گسترش جهان را افزایش می‌دهد.شناسایی موجودیت و نیروی آن در سال ۱۹۹۸ باعث کسب جایزه نوبل فیزیک برای سه دانشمند شد.


انرژی تاریک

تصویر گرفته شده در ابعاد بزرگتر

پروژه بررسی انرژی تاریک(DES) اعلام کرده که این دوربین که ساخت آن توسط دانشمندانی از سه قاره برای هشت سال بطول انجامیده بود، موفق به ثبت اولین تصویر خود شده است.اولین تصویر از آسمان جنوبی توسط این دوربین ۵۷۰ مگاپیکسلی در ۱۲ سپتامبر(۲۲ شهریور) به ثبت رسید.


انرژی تاریک

تصویر آزمایشی از خوشه ۴۷ Tuc در فاصله ۱۷ هزار سال نوری

دوربین DES تقریبا به اندازه یک باجه تلفن بوده و قدرتمندترین ابزار بررسی در نوع خود به شمار می‌رود. این دوربین می‌تواند نور ۱۰۰ هزار کهکشان را تا فاصله هشت میلیارد سال نوری در هر تصویر خود به ثبت برساند.مجموعه ۶۲ دستگاه این دوربین از حساسیت بسیار دقیق برای نور بسیار قرمز برخوردار بوده و به دانشمندان در سراسر جهان اجازه می‌دهد تا بررسی‌ها خود را از مطالعات سیارکها در منظومه شمسی گرفته تا درک منشا و سرنوشت جهان دنبال کنند.


انرژی تاریک

تصویر بزرگنمایی شده دوربین انرژی تاریک از مرکز ۴۷ Tuc

دانشمندان از این دوربین جدید برای انجام بزرگترین بررسی کهکشانی تاکنون استفاده کرده و از این اطلاعات برای مطالعه انرژی تاریک با بررسی خوشه‌های کهکشانی، ابرنواخترها و انبوه مقیاس بزرگ کهکشانی بهره خواهند برد.
این پروژه قرار است در ماه دسامبر پس از تکمیل آزمایشات دوربین آغاز شده و از شرایط جوی کوههای آلپ در شیلی برای ارسال تصاویر با بیشترین وضوح دیده شده در چنین پژوهش نجومی میدان گسترده بهره خواهد برد.این پروژه طی پنج سال ماموریت خود به ساخت تصاویر رنگی دقیق از یک هشتم آسمان یا ۵۰۰۰ درجه مربع برای شناسایی و اندازه‌گیری ۳۰۰ میلیون کهکشان، ۱۰۰ هزار خوشه کهکشانی و ۴۰۰۰ ابرنواختر خواهد پرداخت.


انرژی تاریک

دوربین انرژی تاریک بر روی تلسکوپ بلانکو در شیلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *