بی‌توجهی بسیاری از مردان به نشانه‌های سرطان بیضه

با آنکه همه متخصصان عقیده دارند که تشخیص زودهنگام سرطان بیضه نقش اساسی در درمان موفق این بیماری دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که هنوز شماری زیادی از مردان بلافاصله پس از احساس چیزی غیرعادی در بیضه‌هایشان به دکتر مراجعه نمی‌کنند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، تشخیص زودهنگام سرطان بیضه‌ها، ۹۹ درصد شانس زنده ماندن بیمار را بیشتر می‌کند.

دکتر ری رامان، از مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا عقیده دارد که یکی از دلایل اصلی این مراجعه دیر هنگام مردان به دکتر، فرهنگ «مردانگی» غالب است که فکر می‌کنند هیچ ایرادی در «اعضای مردانه» آنان وجود ندارد. دکتر رامان عقیده دارد که بسیاری از مردان حتی از دکترهایشان خجالت می‌کشند.

برخی از مردان ممکن است نگران این باشند که تنها راه نجاتشان عمل جراحی برداشتن بیضه‌ها باشد که این بر ترس آنها از مراجعه به دکتر می‌افزاید. دکتر رامان می‌گوید: «بنابراین این مردها هی صبر می‌کنند و فکر می‌کنند که ممکن است مشکل خود به خود برطرف شود. آنها هی صبر می‌کنند. اما مشکل وقتی است که آنها دیگر زیادی دست نگه می‌دارند.»

بنا بر گزارش وب‌سایت مدلاین پلاس، هر ساله ۹هزار مورد جدید ابتلا به سرطان بیضه در مردان آمریکا گزارش می‌شود. امکان ابتلا به سرطان بیضه در مردان سفید پوستی که بیضه‌هایشان به‌صورت مادرزادی در کیسه قرار نگرفته باشد، بیشتر است. پزشکان عقیده دارند از آنجا که این سرطان قابل پیشگیری نیست، بهترین کار این است که مردان از ریسک‌های موجود و همینطور علائم این بیماری آگاه باشند.

دکتر رامان پیشنهاد می‌کند که همه مردان باید هر شش ماه یکبار خودشان بیضه‌هایشان را آزمایش کنند تا مطمئن شوند مشکلی در آنها وجود ندارد. «اگر متوجه چیزی می‌شوید مثل یک غده یا برآمدگی که در هر دو بیضه مثل هم نیست، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

معمولا برداشتن بیضه (یا بیضه‌ها) از شایع‌ترین درمان‌های این سرطان است. اما اگر سرطان به دیگر نقاط بدن هم نفوذ کند، باید پرتو درمانی و شیمی درمانی هم انجام شود. اما به گفته این پزشک متخصص سرطان «مهمترین چیز این است که بدانید میزان درمان کاملا بستگی به این دارد که چقدر زود متوجه بیماری شوید.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *