ترس از پدر شدن

«ست» مرد جوانی است که به تازگی فهمیده قرار است پدر ‌شود. همسرش آنجلا یک هفته قبل متوجه بارداری‌اش شده. با اینکه این مساله ست را بی‌اندازه خوشحال کرده اما گاهی لحظاتی فرا می‌رسند که از مفهوم پدربودن به شدت دچار وحشت می‌شود. او ترس‌ها و نگرانی‌های فراوانی دارد که با احساس خوشبختی و رضایت در آمیخته‌اند. علائم و تغییرات ناشی از بارداری خود را نشان می‌دهند و آنجلا بی‌نهایت خوشحال و شگفت زده است و ست دوست ندارد همسرش متوجه پرسش‌ها و نگرانی‌های او شود.

در واقع، ست مثل هر پدر منتظر دیگری در مراحل اولیه «احساس پدری» است. او نگران پول، رابطه‌اش، تحولات زندگی‌، کفایت خودش برای پدر بودن و آمادگی برای این نقش تازه است.

همه مردان جوان پس از شنیدن خبر بارداری همسرشان همین‌قدر سردرگم هستند. ست هم مثل بسیاری از مردان دیگر از این مرحله عبور خواهد کرد و با تغییر و تحولات پیش رو کنار خواهد آمد و نقش خود را به عنوان یک پدر می‌پذیرد. او بالاخره یاد می‌گیرد که بین نقش همسری/همراهی و نقش پدر جوان تعادل برقرار کند.

مهم‌ترین نگرانی‌های ست و پدران جوان دیگری مثل او در این ده پرسش مهم دیده می‌شوند. بیایید نگاهی به این ده نگرانی اساسی پدرها بیندازیم و راه پذیرش و کنار آمدن با این تغییرات را بشناسیم. شناخت این ترس‌ها و عبور از آنها کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به تجربه منحصر به فرد پدر شدن داشته باشید.

آیا پدر خوبی هستم؟

یکی از عمیق‌ترین و درونی‌ترین نگرانی‌ها و اندیشه‌های مردان جوان همین پرسش است. بسیاری از انها نمی‌دانند که آیا برای نقش پدری آماده هستند یا نه و این یکی از مهم‌ترین ترس‌های آنهاست. آنها می‌دانند که حرکت از سوی یک مرد ازدواج کرده یا یک شریک زندگی به نقش پدری شامل  فداکاری و از خود گذشتگی، رشد و آگاهی و تعهد برای آینده کودک است. اما پاسخ به این نگرانی فقط یک چیز است: شما می‌توانید انتخاب کنید که پدر خوبی باشید. در تمام مراحل رشد کودک شما فرصت دارید تا در مورد « پدرخوب» بیاموزید. شما می‌توانید از نقش پدران خوب پیروی کنید، یاد بگیرید که بخشی از فعالیت‌های شخصی و مورد علاقه‌تان را کنار بگذارید و یا انها را همسو با نقش و تعهد جدیدتان کنید و به اصول اساسی یک پدر خوب و موثر پایبند باشید. حتما بچه‌های فوق‌العاده خوبی در اطرافتان هستند که پدرانشان به انها کمک کرده‌اند تا فوق العاده باشند. شما هم می‌توانید به همین خوبی عمل کنید.

آیا از عهده هزینه‌ها بر می‌آیم؟

بچه پرخرج است. شما این هزینه‌ها را از لحظه شنیدن خبر بارداری احساس می‌کنید و پس از یک ماه خریدن پوشک و شیرخشک بیشتر متوجه این مساله می‌شوید. نمی‌توانید منتظر این باشید که روزی فرزندتان از آسمان برسد و این نگرانی کاملا طبیعی و درست است.

با این حال می‌توانید با برنامه‌ریزی مالی درست و خلاقانه (البته در شرایط عادی و با یک درآمد معمولی) از پس این هزینه‌ها بر بیایید. شاید در ابتدا مجبور باشید از برخی از هزینه‌های رایج و جاری زندگی‌تان کم کنید اما به طور معمول بسیاری از والدین به راحتی برای فرزندانشان و بهره‌مندی او از هزینه‌های شخصی خود می‌گذرند. چیزی در این رابطه وجود دارد که باعث می‌شود شما راحت‌تر از موارد دیگر از خودگذشتگی نشان بدهید.

نقش من در زایمان چیست و چه باید بکنم؟

واقعیت این است که هیچ کدام از مردان تجربه مشابه زایمان را نداشته‌اند، مگر اینکه خودشان یک بهیار، پرستار یا پزشک باشند. بنابراین در روند زایمان با چیزهایی مواجه می‌شوید که قبل از آن اصلا تجربه نکرده‌اید. با این حال می‌توانید آموزش ببینید. در کلاس‌های آمادگی برای زایمان با همسر یا شریک‌تان حاضر شوید و روی این موضوع کار کنید که چطور می‌توانید به او کمک کنید. حتی شناخت محدودی از روند زایمان به شما کمک می‌کند تا آن را بهتر از سر بگذارنید.

می‌توانید ویدئوهای تولد و زایمان را تماشا کنید. کتاب بخوانید و در شبکه‌های اجتماعی از تجربه هزاران زن و مرد دیگر استفاده کنید و درک درستی از زایمان و تولد نوزاد پیدا کنید.

آیا همسرم او را بیشتر از من دوست خواهد داشت؟

تغییرو تحولات رابطه زنان و مردان پس از پدر/مادر شدن یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های  رایج است. او روزی همسر/دوست شما بوده است و حالا مادر فرزند شماست. در یک رابطه سالم بدون شک او هر دوی شما را دوست خواهد داشت. اگرچه، تجربه منحصر به فرد و نیاز شدید کودک به مادر ممکن است باعث شود تا مدتی همسرتان توجه و تمرکزش را بر مراقبت از فرزندش معطوف کند. بارداری و زایمان باعث می‌شود زن بیشترین زمان و انرژی‌اش را برای کودک، بدن خودش و بازیابی انرژی بگذارد. اگر بخواهید میزان علاقه او به خود را با زمانی که فرزندی نداشتید اندازه بگیرید ممکن است این مساله را ناراحت کننده بیابید. باید معیارهای اندازه‌گیری‌تان را تغییر بدهید. بدون شک اگر سهم برابری در مراقبت و نگهداری از فرزندتان به عهده بگیرید، احساس وابستگی و تعلق خاطر را بیشتر دریافت خواهید کرد و چه بسا تجربه‌تان از دوست داشتن، تجربه‌ای متفاوت و عمیق‌تر باشد.

با خواسته‌های خودم چه کنم؟

برخی از مردان در آستانه پدر شدن سبک زندگی‌شان را تغییر نمی‌دهند. آنها همچنان می‌خواهند طبق خواسته‌ها و علایق شخصی خود زندگی کنند.  اما پدر شدن به معنای اولویت دادن به نیازهای یک کودک و خانواده است. در این تجربه باید یاد بگیرید دیگران را بیشتر از خودتان دوست داشته باشید. اگر چدائم در این کشمکش هستید که «پس زندگی و خواسته‌های خودم چه می‌شود؟». به خودتان یادآوری کنید که از خودگذشتگی شما برای کسی است که به این فداکاری نیاز شدیدی دارد. در مدرسه مجبور بودید از برخی از سرگرمی‌ها بگذرید چون تحصیل یا آموختن مهارت‌ها به آینده شما و کارتان وابسته بود. از خود گذشتگی برای فرزند هم چیزی مشابه همین است.

آیا واقعا می‌توانم مراقبت او باشم؟

یکی از ترس‌های مهم این است که چگونه می‌توانید مسئولیت زندگی انسان کوچکی را که نیاز به مراقبت دارد را به عهده بگیرید. چیزهای کوچکی مثل به آغوش گرفتن، تعویض پوشک، شست‌وشوی نوزاد، تغذیه او و برطرف کردن نیازهای اولیه کودک می‌توانند ترسناک باشند. به ویژه اگر هرگز به عنوان یک مرد در نگهداری از هیچ کودکی مشارکت نکرده باشید. این ترس‌ها واقعا ترس‌های مهمی نیستند اما کاملا طبیعی‌اند. آموزش تنها راه مقابله با این ترس‌هاست. می‌توانید از طریق مطالعه همه موضوعات مربوط به مراقبت از نوزاد هرچه که لازم است را یاد بگیرید.

چطور باید بین کار و خانواده تعادل ایجاد کنم؟

ایجاد تعادل میان کار و خانواده یکی از چالش‌های مهم مردان جوان است. اما نترسید و فقط روی این مساله کار کنید. شاید برایتان این امکان وجود داشته باشد که با کارفرما درمورد ماه‌های اول پس از تولد فرزندتان حرف بزنید و از مرخصی هفتگی و ساعتی استفاده کنید. شاید بتوانید کار را به خانه بیاورید و یا اگر مستقل کار می‌کنید می‌توانید با یک برنامه ریزی دقیق، برنامه بین کار و مراقبت از فرزند و خانواده جدیدتان را تنظیم کنید.

برای اینکه همه چیز درست پیش برود فقط باید روی این مساله تمرکز کنید که در زمان کار فقط کار کنید و در خانه مسئولیت‌های خانواده را به عهده بگیرید.

آیا وجود فرزند رابطه جنسی‌ام را به‌هم خواهد ریخت؟

رابطه جنسی شما بدون شک تغییر خواهد کرد. این تغییرات حتی در دوران بارداری نیز قابل مشاهده هستند اما این مرگ رابطه جنسی نیست. پس از تولد فرزند و نیاز او به مراقبت دائمی ممکن است نتوانید رابطه جنسی قبلی خود را داشته باشید. شریک یا همسرتان ممکن است بی‌حوصله و خسته باشد اما این‌ تغیرات دائمی نیستند. بلکه به مرور زمان به رابطه تازه‌ای توسعه پیدا می‌کنند.

آیا او به بقیه زندگی من گره خورده است؟

تا اندازه‌ای بله. نقش والدی وظیفه بزرگی است و زمان، پول و توجه زیادی را می‌طلبد. شاید مجبور باشید بخشی از سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید یا عادت‌هایی را کنار بگذارید. اما این به معنای آن نیست که دیگر نمی‌توانید هیچ حریم شخصی، علایق‌خاص فردی و تعلقات دیگری داشته باشید. برخی از چیزها را می‌توانید با چیزهای تازه‌تری جایگزین کنید و یا برای پرداختن به برخی از علایق خاص باید کمی تحمل داشته باشید. شاید مجبور شوید عادت‌هایتان را تغییر بدهید اما هیچ کدام از اینها بد نیست و چه بسا بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید از این تغییرات لذت ببرید و احساس رضایت کنید.

آیا شریک من بیشتر از اینکه عاشق باشد یک مادر است؟

رابطه شما می‌تواند تغییر کند. گاهی ممکن است بد شود و خیلی وقت‌ها بهبود پیدا می‌کند. همه چیز بستگی به این دارد که پیش از این رابطه‌تان تا چه اندازه در مسیر درستی قرار داشته است. اگر ارتباط خوبی با هم داشته‌اید، نگران نباشید چون وجود فرزندتان می‌تواند شکل‌های تازه‌ای‌به این رابطه بدهد. ارتباط شما بیشتر خواهد شد و اشتراکات بیشتری پیدا خواهید کرد. دغدغه‌هایتان و احساساتتان نسبت به فرزندتان یکی از دلایل نزدیکی عاطفی شما خواهد بود. اما این شما هستید که باید با توجه به تغییرات پیش رو این رابطه را هدایت کنید. اگر نگران این موضوع هستید برای حفظ ارتباط عاطفی بیشتر تلاش کنید تا چیزی در این میان از دست نرود. اینکه از رابطه با شریک‌‌تان و همچنین از نقش تازه پدری لذت ببرید بیشتر از هرچیز به انتخاب خودتان ربط دارد.

هرچقدر بیشتر تلاش کنید ترس‌هایتان کمتر خواهد بود.

برگرفته از سایت پدری

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *