تهیه نقشه‌های فیزیولوژیک از احساسات انسانی

پژوهش‌گران فنلاندی طی مطالعاتی که گزارش‌ تفصیلی آن در شماره ۳۱ دسامبر نشریه علمی Proceedings of The National Academy of Sciences منتشر شده، متوجه شده‌اند حتی معمولی‌ترین احساساتی که از خودمان بروز می‌دهیم هم با واکنش‌های بدنی شدیدی همراه‌اند؛ و نقشه‌های عصبی سرتاسری از این واکنش‌ها، به لحاظ مکان‌نگاری‌شان، از حسی به حس دیگر فرق می‌کنند. الگوهای حاصله را می‌شد هم در مردمانی از فرهنگ اروپای غربی، و هم آسیای شرقی سراغ گرفت و لذا می‌شود آنها را به لحاظ زیست‌شناختی هم معتبر پنداشت.

 احساسات, احسان سنایی, دانشگاه آلتو, عصب پژوهی, فیزیولوژی

احساسات, احسان سنایی, دانشگاه آلتو, عصب پژوهی, فیزیولوژی

لوری نومنا، استادیار عصب‌پژوهی دانشگاه آلتوی فنلاند در این‌باره می‌گوید: “احساسات ما نه فقط احوال ذهنی، بلکه احوال بدنی‌مان را هم تعدیل می‌کنند؛ و لذا قادرمان می‌سازند تا فوراً به مخاطرات و بلکه شرایطی نظیر تعاملات لذت‌بخش اجتماعی پیرامون‌مان واکنش نشان دهیم. آگاهی از دگرگونی‌های بدنی متعاقب [این احساسات] هم احتمالاً موجب تحریک احساسات آگاهانه‌مان نظیر حس شادی می‌شود”.

نومنا در ادامه، از بازخوردهای یافته‌اش نیز می‌گوید: “این یافته‌ها درک‌مان از عملکرد احساسات و مبنای فیزیولوژیک‌شان را سخت تحت تأثیر قرار داده. از طرفی هم به ما در درک اختلالات حسی گوناگون نیز کمک کرده، و وسیله‌ای را برای درمان‌شان در اختیارمان گذاشته است”.

این بررسی، به نحو آنلاین، و در بین بالغ بر ۷۰۰ فرد فنلاندی، سوئدی و تایوانی صورت پذیرفته. پژوهشگران احوال حسی متفاوتی را به داوطلبین فنلاندی و تایوانی‌شان القا نموده و بعداً از آنها خواستند تا با تماشای تصاویری از بدن انسان، قسمت‌هایی از بدن‌شان را که بیشتر و یا کمتر از احساسات القایی متأثر شده بوده، رنگ‌آمیزی کنند.

این بررسی با پشتیبانی مالی هیأت پژوهشی اروپا (ERC)، آکادمی فنلاند، و همچنین دانشگاه آلتو صورت پذیرفته است.

منبع: Science Daily

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *