ثبت تصویری شگفت انگیز از کهکشان گرداب توسط تلسکوپ فضایی چاندرا

ستاره‌شناسان تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا ناسا در کاوش‌های کیهانی خود توانست کهکشان مسیه ۵۱ (M51) با نام مستعار «کهکشان گرداب» را در بهترین زاویه رصد کنند.

تصاویر ارسالی تلسکوپ ناسا که حاصل بیش از ۲۵۰ ساعت جست‌وجوی فضایی است، ۵۰۰ منبع اشعه ایکس را در اطراف کهکشان مسیه ۵۱ شکار کرد. نورهای بنفش رنگ در این کهکشان نتیجه پرتوهای ایکس دوگانه، ستارگان نوترونی، سیاهچاله‌ها و انفجارهایی بوده که میلیون‌ها سال پیش اتفاق افتاده است.

کهکشان گرداب


کهکشان گرداب


کهکشان گرداب

Composite


کهکشان گرداب که NGC 5194 نیز نامیده می شود، در واقع یک کهکشان مارپیچی کلاسیک است که در فاصله ایی تنها برابر ۳۰ میلیون سال نوری و با ۶۰ هزار سال نوری گستردگی،  یکی از پرنورترین و زیباترین کهکشان ها در آسمان است. ۱۰ رشته از پرتوهای دوگانه اشعه ایکس در کهکشان گرداب بسیار درخشان‌تر به نظر می‌رسند و ستاره‌شناسان ناسا معتقدند این پرتوها به همراه ابر ستارگان اطراف، مقدمات پیدایش سیاهچاله‌ها را فراهم خواهند آورد. تلسکوپ فضایی چاندرا، با طول ۱۴ متر و وزنی معادل ۲.۵ تن، ۱۵ سال پیش توسط شاتل فضایی کلمبیا به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلاری تاکنون تصاویر فوق‌العاده‌ای از اجرام کیهانی به زمین مخابره کرده است.

منابع: universetoday | chandra

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *