جرالد مرکاتور و نقشه معروف جهان نمای قاره کهن قطبی

آثار نقشه های کهن در نقشه های دوران نوزایی (رنسانس) در اروپا
جرالد مرکانور ریاضی دان و نقشه بردار معروف بلژیکی (۱۵۱۲ – ۱۵۹۴) نخستین نقشه های جهان نمای امروزین را به همراه مسیر های دریانوردی ترسیم نموده است و روش او در ترسیم نقشه های مسطحه را امروز ابتکار و اختراع وی دانسته اند که آن به روش استوانه ایی یا ترسیم مرکاتور معروف است.

photo_2016-06-23_05-39-43
اما با مروری به نقشه های مرکاتور مشخص میشود که او این نقشه ها را از روی نقشه های بسیار کهنتری کپی نموده است (اگر چه وی ابدعاتی هم نموده باشد) اما به نظر میرسد پیشتر از مرکاتور روش تسطیح استوانه ایی در تهیه نقشه ها کاربرد داشته است.! معروف است که مرکاتور چندان اهل سفر نبوده و جهان را ندیده است و تنها دانسته های او از طریق مطالعه و ترجمه کتابها و نقشه های کهن بوده است. همچنین وی به ۶ زبان مسلط بوده است و بنا به گفته مورخین کتابخانه وی حاوی بیش از هزار کتاب و نقشه به زبانهای گوناگون بوده است.! اما به راستی مرکاتور نقشه های جهان را از کدامین نقشه ها کپی کرده و چرا اکنون اصل آن نقشه ها دردست نیست؟! و کتابخانه او حاوی چه کتابهایی بوده است؟!
در تصویر قاره کهن در قطب شمال بر یکی از نقشه های مرکاتور و همچنین قاره آمریکا بخوبی نمودار است. وجود قاره کهن قطبی که بیش از ده تا دوازده هزار سال پیش نابود شده است نشان از قدمت بسیار زیاد نقشه دارد اما افسوس که نقشه برداران اروپایی بعد از ترسیم نقشه های خود اصل نقشه های کهن را از بین برده اند.! و با اینکار دانش چند هزار ساله بشری را محو و به نام خود ثبت کرده اند.!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *