جریمه ۲.۴ میلیارد یورویی گوگل در اروپا به خاطر نقض قوانین رقابت

گوگل

اتحادیه اروپا در یک حکم بی‌سابقه شرکت گوگل را به خاطر سوء استفاده از احاطه خود بر جستجوی اینترنتی و جهت دادن جویندگان به خریدهای اینترنتی وابسته به خود ۲.۴ میلیارد یورو جریمه کرد.

به گزارش خبرگزای آسوشیتدپرس، مقامات ناظر اتحادیه اروپا به گوگل ۹۰ روز فرصت دادند تا این روش را متوقف کند و در غیر این صورت با جریمه بیشتری روبرو خواهد شد که به میزان پنج درصد از درآمد روزانه آلفابت شرکت صاحب گوگل در سراسر جهان خواهد بود.

شرکت گوگل می‌گوید در حال بررسی تقاضای فرجام است.

کمیسیون اتحادیه اروپا که بر قوانین رقابت تجاری مصوب اتحادیه اروپا نظارت می‌کند مدعی است که گوگل حتی در مواردی که سایر شرکت‌ها و تولید کنندگان گزینه‌های بهتری ارائه می‌دهند خدمات خود را در ارجحیت قرار می‌دهد.

این کمیسیون گفته است: «گوگل با احاطه خود بر جستجوی اینترنتی، خدمات فروش خود را در صدر قرار می‌دهد و خدمات رقبا را در این جستجوها تنزل می‌دهد. و به این ترتیب رقابت بر اساس کیفیت و نوآوری در مقایسه کالاهای مختلف را خفه می‌کند».

مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت تجاری اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت: «عملکرد گوگل طبق قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا غیرقانونی است. به شرکت‌های دیگر اجازه نداده که بر اساس کیفیت کالاها و خدمات خود و یا نوآوری بتوانند رقابت کنند. و از همه مهمتر حق انتخاب واقعی خدمات و کالاها را از شهروندان اروپایی گرفته است».

شرکت گوگل مدعی است که هدف از شیوه کار این شرکت ارائه یک جستجوی آسان‌تر و سریعتر برای پیدا کردن کالاها و خدمات است.

کنت واکر از معاونان مدیرعامل شرکت گوگل در بیانیه‌ای گفت: «در خرید آنلاین مردم می‌خواهند کالای مورد نظر را سریع و آسان پیدا کنند. شرکت‌ها نیز با آگهی تجاری می‌خواهند همان کالاها را تبلیغ کنند. به همین خاطر گوگل آگهی‌های فروش را نشان می‌دهد، کاربران را با هزاران تولید و عرضه کننده بزرگ و کوچک مرتبط می‌کند به شیوه‌ای که برای هر دو طرف سودمند باشد».

او در این بیانیه افزود: «ما تصمیم کمیسیون اروپا را به دقت بررسی خواهیم کرد و تقاضای فرجام را در نظر خواهیم داشت. ما به دفاع از روش کار خود ادامه خواهیم داد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند این سنگین‌ترین جریمه‌ای است که اتحادیه اروپا تاکنون برای نقض رقابت آزاد صادر کرده است. در سال ۲۰۰۹ اتحادیه اروپا شرکت اینتل را ۱.۰۶ میلیارد یورو جریمه کرد.

اما این جریمه علاوه بر وجه نقدی آن به موقعیت و اعتبار شرکت گوگل ضربه بزرگی خواهد بود. آلفابت شرکت مادر گوگل در حال حاضر بیش از ۸۲ میلیارد یورو سرمایه نقدی دارد که ۵۰ میلیارد یورو آن در حساب‌هایی خارج از اتحادیه اروپا است.

مارگارت وستاگر گفت: تحقیقات کمیسیون اروپا که از سال ۲۰۰۸ آغاز شده حدود ۱.۷ میلیارد جستجوی اینترنتی را بررسی کرده است. در این تحقیقات مشخص شده که حتی در بهترین حالت رقبای شرکت گوگل در صفحه چهارم جستجوی اینترنتی پدیدار می‌شوند.

به گفته خانم وستاگر، ۹۰ درصد از کاربران در همان صفحه اول کلیک می‌کنند و «به این خاطر رقبای گوگل خیلی کمتر مورد مراجعه قرار می‌گیرند».

کمیسر رقابت تجاری اتحادیه اروپا افزود هر شرکت و فردی که از این روش گوگل آسیب دیده و ضرر کرده می‌تواند در دادگاه‌های کشور خود شکایت کند.

به گفته او، تحقیقات نشان داده که گوگل بر جستجوی عمومی اینترنتی در تمامی ۳۱ کشور عضو اتحادیه اروپا احاطه کامل دارد. این روی پرونده‌های دیگری که در مورد شرکت‌های وابسته به گوگل در دست بررسی است از جمله گوگل ایمیج تاثیر خواهد گذاشت.

مارگارت وستاگر افزود: تحقیقات در مورد سایر عرصه‌های فعالیت گوگل از جمله سیستم عامل اندروید و جستجوی آگهی‌های تجاری به خوبی پیش می‌رود و «نتیجه‌گیری مقدماتی» این است که گوگل در آن عرصه‌ها نیز قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا را نقض کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *