جزیرۀ اسرارآمیز بارسا کلمس، دروازه ای به سوی ابعاد دیگر

ترجمه: حمیدرضا مزده، مهندس هوا – فضا
از میان ١۵٠٠ جزیره یا بیشتر، در دریاى آرال، هیچیک ابهام برانگیزتر از یک تکه زمین به نام جزیرۀ بارسا کلمس نیست. به زبان بومى قزاق، این به معنى سرزمین بدون بازگشت مى باشد، و بى دلیل این نام به آن داده نشده است.
امروز این سرزمین متروکه شده است، آخرین سکنۀ آن دهها سال پیش آنجا را ترک کردند. این سرزمین با مه دائم و غلیظ پوشیده شده است، و چیزهای عجیبی را که مرتب در آنجا رخ می دهد از دید چشمان کنجکاو مخفی نگاه می دارد. مردمی که در نزدیک بارسا کِلمِس زندگی می کنند معتقد شده اند که جزیره به صورت گذرگاهی میان ابعاد زمان و فضا عمل می کند. این جزیره با مخلوقات عجیبی که به نظر می رسد از یک خط زمانی دیگری آمده اند از سکنه پر شده است. مردم بومی آنجا ادعا می کنند که حیوانات پرنده گونۀ بزرگی را دیده اند که به دور جزیره در حال گردشند، مارهای دریایی در آبهای آن شنا می کنند، و جانوران گردن درازی که از میان مه سر خود را بیرون می آورند. بسیاری از کسانی که به گونه ای ماجراجویانه در این جزیره و اطراف آن رفته اند ناپدید شدند و دیگر دیده نشدند. بارسا کلمس فقط دچار این گونه پدیده های غیرقابل توضیح نیست، بلکه ساعتها نیز در آنجا از کار می افتند. عقربۀ قطب نما به گونه ای دیوانه وار شروع به چرخش می کنند و به همه جهت نشانه می روند.
گفته می شود که در قرن سیزدهم جزیره برای بومیانی که از ترس حملۀ مغولها در آن پناه گرفته بودند به عنوان پناهگاه استفاده می شد. با این حال هنگامی که پناهجویان به سرزمین خود بازگشتند با شگفتی دیدند که منزلگاه آنها عوض شده است، به گونه ای که گویا دهها سال است که آنها از آنجا دور بوده اند. آنها فقط بیش از چند ماه در جزیره نماندند. یک رخداد دیگر در ایام اخیر به وقوع پیوست. این جزیره از مناطق اطراف گرمتر است. و در طول یک زمستان سخت در سال ۱۹۵۹ برخی از مردم قزاق فکر کردند که ممکن است ایدۀ خوبی باشد که از این جزیره به عنوان یک پناهگاه زمستانی استفاده کنند. بهار از راه رسید و چون آنها بازنگشتند، بستگان آنها به جستجوی آنها پرداختند. وقتی که آنها به جزیره رسیدند، نیمی از آنها در ساحل باقی ماندند، در حالی که نیمۀ دیگر به داخل جزیره رفتند. روزها گذشتند و چون از افرادی که به داخل جزیره رفتند خبری نشد، نیمۀ در ساحل باقی مانده تصمیم گرفتند با مسئولین دولتی تماس بگیرند.

barsa-kelmes-portal-fog

دولت شوروی برای بررسی اوضاع آنجا یک هواپیما اعزام کرد، که در رابطه با این جزیره دست به پژوهش بزنند، ولی در آنجا دستگاههای هواپیما از کار افتادند و موتور هواپیما از کار افتاد. دو خلبان هواپیما توانستند دست به یک فرود اضطراری بزنند. خلبانان گزارش دادند که اشیاء بیضی شکلی در مه دیده اند که به آرامی و بدون صدا به داخل مه وارد شده و از آن خارج می شدند، و هواپیمای از کار افتاده را بررسی می کردند، بعد از آن ارتباط رادیویی با خلبانان هواپیما قطع شد.
مسئولین دولتی که مایل نبودند هواپیمای دیگری را از دست بدهند یک تانک فرستادند که به یک کابل دراز فلزی وصل بود. به خدمۀ تانک دستور داده شد که از تانک بیرون نیایند و کانالهای ارتباطی را در تمامی لحظات باز نگاه دارند. آنها تا مدت کوتاهی توانستند این کار را انجام دهند، اما ارتباط رادیویی آنها نیز بار دیگر قطع شد.
تانک با کشیدن سیم کابل به ساحل کشیده شد، ولی تانک خالی بود و با ماده ای شبیه یک یخ پوشیده شده بود. نمونه های این ماده به آزمایشگاهی در مسکو فرستاده شد ولی پژوهشگران نتوانستند تشخیص دهند این مادۀ غیرمعمولی چیست.
این گونه رخدادها این جزیره را به یک مکان کلیدی برای داستان پردازیهای بشقاب پرنده تبدیل کرده است، و بسیاری از پژوهشگران باور دارند که این جزیره یک پایگاه موجودات فضایی است. پژوهشگر بشقابهای پرنده Vadim Chernobrov که رخدادهای مربوط به جزیرۀ بارسا کلمس را مطالعه کرده است بر این باور است که مه غلیظ این جزیره یک مکانیسم دفاعی پیشرفتۀ بیگانگان در برابر ورود ناخواسته به این جزیره است.
دسترسی به این جزیره مطلقاً ممنوع است.

barsa-kelmes-portal-tank

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *