جیبو، ربات هوشمند خانگی

جیبو

ربات ها چه بخواهیم و چه نخواهیم با آینده ما همراه می شوند. آنها قرا است وضعیت زندگی ما را بهبود دهند و ما را یاری رسان باشند.

سینتیا بریزیل، سازنده این ربات در فیلمی که از جیبو منتشر شده است، رو به این ربات می گوید: «بیدار شو جیبو!» جیبو سرش را می چرخاند و با صدای خمیازه از خواب بیدار می شود. جیبو بدن دو قسمتی خود را کش و تاب می دهد و با چشمانش که در اصل یک دوربین دیجیتال است به او نگاه می کند. این حرکات جیبو که در واقع نوعی شبیه سازی رفتار انسانی است، برای جلب نظر کاربر و ایجاد احساسی مثبت در او طراحی شده است.

این ربات بیشتر به یک چراغ خواب شبیه است که روی میز قرار می گیرد. جیبو در واقع نخستین رباتی است که به طور ویژه برای استفاده در خانه طراحی شده است. او مانند ربات های دیگر که خانه را جارو می کنند، نیست و حتی وسیله بازی نیز شمرده نمی شود.

جیبو فراتر از دستیاران صوتی

این ربات که قرار است تا سال آینده با قیمت ۴۹۹ دلار به بازار عرضه شود، می تواند کارهای ساده ای نظیر یادآوری قرارهای روزانه را انجام داده و از طریق اتصال بی سیم به تلفن خانه، تماس ها و پیغام های مختلف را دریافت کند. علاوه بر این کارها جیبو می تواند به آیپد، تلویزیون و کنسول بازی نیز متصل شود.

این ربات خانگی، کارکردی مشابه سیستم «سیری» یا گوگل Now دارد، اما دامنه قابلیت های آن به مراتب از این دو سیستم بیشتر است.

یکی از ویژگی های جالب جیبو، توانایی شناسایی چهره افراد حاضر در خانه، گرفتن عکس در صورت درخواست اعضای خانواده و حتی خواندن داستان برای بچه هاست. تعامل با اعضای خانواده نیز از دیگر قابلیت های این ربات است. این ربات می تواند در گفت وگوهای ساده با افراد مشارکت کرده و حالت های مختلفی را روی چشم دیجیتال خود به نمایش بگذارد. عکس هایی که جیبو می گیرد، به صورت خودکار در فضای میزبانی ابری فایل ذخیره می شود.

جیبو به گونه ای طراحی شده است که حالت های بدن و صورتش مانند حسی باشد که کاربر مقابل آن دارد. در واقع همین توانایی تمایز افراد و تشخیص احساسات آنها از سوی جیبو می تواند موجب استقبال خانواده ها از آن شود. به همین دلیل بعید نیست بزودی جیبو به عنوان عضوی از خانواده ها پذیرفته شود. حرکت بدن و سر جیبو نرم و غیرمکانیکی به نظر می رسد و همین بر باور پذیر بودن آن می افزاید.

البته جیبو برخلاف آنچه از یک ربات در ذهن داریم نمی تواند این سو و آن سو برود. در واقع در صورت نیاز برای قرار دادن آن در جایی دیگر، باید آن را برداشت و به نقطه مورد نظر برد که با احتساب وزن حدود سه کیلوگرمی آن، کار چندان سختی قلمداد نمی شود.

از بین بردن فاصله ها

جیبو از طریق شارژ بی سیم برق خانگی انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند. با هر بار شارژ، این ربات می تواند تا ۳۰ دقیقه کار کند. البته برای استفاده پیوسته از آن می توان آن را همچنان به برق وصل کرد.

وقتی کسی حرف می زند، جیبو جهت صدا را تشخیص داده و روی خود را به سمت او می چرخاند. این قابلیت و نیز قابلیت اتصال جیبو به اینترنت می تواند جای یکی از اعضای خانواده را که در محلی دیگر به سر می برد، مثلا هنگام شام خوردن خانواده پر کند. برای نمونه فرض کنید پدر خانواده در شهری دیگر به ماموریت رفته است. اعضای خانواده می توانند با قراردادن جیبو سر میز شام، پدر خانواده را که در جایی دیگر به اینترنت متصل شده به صورت مجازی سر میز شام بیاورند!

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. سانیا گفت:

    من در تکواندو قهرمان میشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *