دانشمندان به کمک یک شهاب سنگ مریخی عمر سیاره سرخ را تخمین زدند

دانشمندان با تحقیق روی یک شهاب سنگ مریخی سن پوسته این سیاره را ۴٫۴ میلیارد سال تخمین زده اند. این شهاب سنگ سال گذشته توسط قبایل مراکشی در صحرای بزرگ آفریقا کشف شده بود.

 دانشمندان پس از انجام تحقیقات‌گسترده روی شهاب سنگ مراکشی اعلام کردند به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد پوسته مریخ ۴٫۴ میلیارد سال پیش شکل گرفته است. زمین شناسان امریکایی و فرانسوی ادعا کرده‌اند درون شهاب سنگ، کریستال‌های سختی به نام «زیرکون» یا‌فته‌اند که داخل آن اورانیوم وجود دارد و می‌تواند به عنوان عنصری برای تخمین سن آن استفاده شود. منیر همایون از استادان زمین‌شناس و علوم جوی دانشگاه ایالتی فلوریدا در این باره می‌گوید: این تاریخ به ۱۰۰ میلیون سال پیش که مریخ در حال شکل‌گیری بوده باز می‌گردد و نخستین گرد و غبار متراکم در منظومه شمسی وجود داشته است.

عمر سیاره سرخ

در حال حاضر ما می‌دانیم مریخ پوسته خود را همزمان با قدیمی‌ترین پوسته‌های زمین و ماه ساخته است. ما تاکنون ۳ شهاب سنگ جدا شده از مریخ داریم که به نظر می‌رسد در برخورد شهاب سنگ قوی بر سطح مریخ از آن جدا شده و به زمین رسیده است. ضمناً ۳ شهاب سنگ در مدار زمین براثر فشار از هم پاشیده شده و در ابعاد کوچک به زمین رسیده‌اند. ما درون شهاب سنگ فلزاتی همچون ایریدیوم یافته‌ایم که معمولاً در سطح سیاره به‌وسیله بمباران سیارک به‌وجود می‌آیند. این شهاب سنگ با نام علمی۷۵۳۳ NWA در نزدیکی غرب آفریقا یافت شده و خواهرش۷۰۳۴ NWA که به سیاره زیبا شهرت دارد در جنوب مراکش کشف شده که بسیار مشهور‌تر است. تحقیقات ما روی شهاب سنگ مراکشی نشان داد مریخ پوسته خود را ۴٫۴ میلیارد سال پیش ساخته است.

منبع : sky

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *