درباره پروژه مخفی ساخت ماشین پرنده ایرباس با نام Vahana بیشتر بدانید

ماشین پرنده

ایرباس (Airbus) کمپانی اروپایی سازنده هواپیما است که طراحی و تولید بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان را در پرونده کاری خود دارد. ایرباس هم‌اکنون پس از بوئینگ، به عنوان دومین شرکت هواپیماسازی بزرگ جهان محسوب شده در حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌کند. داشتن ۵۷ هزار کارمند در سراسر جهان می‌تواند به عنوان ملاک دیگری برای شناخت بزرگی این شرکت محسوب شود. این غول هوایی اخیرا از پروژه ماشین پرنده محرمانه‌ی خود پرده‌برداری کرده، پروژه‌ای که واهانا (Vahana) نام گرفته است.

ماشین پرنده و تحقق رویای داشتن وسیله شخصی پرواز

ماشین پرنده ایرباس در واقع تداعی کننده آرزوی همیشگی انسان برای داشتن یک خودروی دارای قابلیت پرواز بوده و برای هرکسی که کمی درباره این خیال‌پردازی کرده باشد، آشنا خواهد بود. ماشین پرنده Vahana خودگردان است و بی‌نیاز از هرگونه باند پرواز حرکت حرکت‌ می‌کند، یعنی می‌تواند به صورت عمودی از زمین بلند شده و به موازات همان بر روی هر نقطه فرود بیاید.

این ماشین پرنده دارای هشت ملخ بر روی یک جفت بال است که هر دوی بال‌ها قادرند تا در محور خود گردش کنند. در واقع با چرخش محورها در راستای خود، راننده می‌تواند پرواز افقی و یا عمودی Vahana را تعیین کند. خوشبختانه یا متاسفانه تنها برای یک مسافر، در کابین ماشین پرنده ایرباس فضا در نظر گرفته شده که این فضا نیز تنها به منظور نشستن بوده و شخص امکان جابجایی زیادی در آن ندارد. این وسیله هدف دارد تا همانند یک تاکسی توسعه یافته و نسخه هوایی تاکسی‌رانی را به زودی متداول کند.

ماشین پرنده

پروژه ماشین پرنده در اوایل سال ۲۰۱۶ در تعقیب A³ (بازوی دره سیلیکون ایرباس) آغاز به کار کرد. بد نیست بدانید که دره سیلیکون، نامی رایج و غیررسمی متعلق به منطقه‌ای در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو است و از آن جهت به شهرت رسیده که بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان در آن قرار گرفته‌اند. واهانا نامی متعلق به دوران سانسکریت بوده و به وسیله‌ی نقلیه‌ی یک خدا اشاره می‌کند، اما به گفته مدیر اجرایی، رودین لیاسوف (Rodin Lyasoff)، این ماشین پرنده با تبدیل شدن به واقعیت، پاهای محکمی در دنیای حقیقی خواهد داشت.

خارج از بحث توسعه این پروژه، لیاسوف در مقاله‌ کوتاه منتشر شده از خود عنوان کرده:

ما به دنبال جابجایی دسته‌بندی‌های کلیدی تکنولوژی‌های روز دنیا هستم تا آن‌ها را رو به جلو حرکت داده و توسعه نظام نظارتی برای صدور گواهینامه و بهره برداری از هواپیماهای خودکار را سرعت ببخشیم. در غیر این صورت، یک اکوسیستم که به فعال‌سازی شهرها‌ی عمودی آینده کمک می‌کند را پرورش خواهیم داد.

ایرباس و بوئینگ دو رقیب دیرینه‌ای هستند که در صنعت ساخت هواپیماهای غول پیکر رقابت سنگینی با یکدیگر دارند، اما کمپانی فرانسوی این بار شیوه رقابت را عوض کرده و به جای هرچه بزرگتر، پرحجم‌تر و سریع‌تر کردن محصول نهایی، بر روی جمع و جور بودن آن تمرکز کرده است. لیاسوف اعلام کرده که با بهره‌گیری از بهترین طراحان، مهندسین و متخصصین عرصه رباتیک قصد دارد تا رسیدن به پایان سال ۲۰۱۷، نمونه‌ای کامل از این ماشین پرنده را آماده کند و تا رسیدن به سال ۲۰۲۰ آن را به مرحله تولید انبوه برساند.

در نظر داشته باشید که موانع زیادی وجود دارند تا تولید انبوه و متداول شدن استفاده از ماشین پرنده را غیرعملی و نشدنی کنند، با این وجود کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل و ایرباس دست بردار نبوده و برای عملی کردن پروژه خود، بر روی تمامی قوانین عقلی پای می‌گذارند. اگرچه ایده ساخت ماشین‌های پرنده برای سالیان دراز آرزوی دست نیافتنی انسان بوده است، اما اختراع ماشین پرنده شخصی با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. اولین سد راه برای عمومی شدن استفاده از ماشین پرنده، به طور حتم صدور مجوزهای لازم است، چون مطمئنا به هرشخصی برای حفظ حریم هوایی اجازه داده نخواهد شد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*