راه شیری: جایگاه میلیاردها سیاره مانند زمین

فضاشناسانی که سیاره های سنگی و با درجه حرارت مناسب برای زیستن را دنبال می کنند می گویند که احتمالا ده ها میلیارد سیاره از این نوع فقط در کهکشان راه شیری وجود دارد.

به نوشته روزنامه «گاردین» یک گروه از کارشناسان فضایی اروپا می گویند که حدود ۴۰ درصد از ستاره های موجود در کهکشان راه شیری سیاره هایی دارند که از نظر موقعیت و درجه حرارت در وضعیتی هستند که احتمال وجود آب در سطح آنها ممکن است.

با توجه به اینکه حدود صدو شصت میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد احتمالا تعداد سیاره هایی که به دور آنها می چرخند و شرایط لازم برای حیات ، از جمله دمای مناسب و رطوبت لازم را دارند، ده ها میلیارد مورد است.

این گروه پژوهشی می گوید که وجود چنین سیاره هایی در مدار چهل درصد از ستاره های کهکشان راه شیری بیشتر از تعداد و درصدی است که انتظار آن می رفت. این پژوهش اولین مورد از شمارش سیاره هایی است که اصطلاحا «ابر زمین» نامیده می شوند. اندازه آنها معادل کره زمین و یا حداکثر ده برابر آن است.

در بخش اول این پژوهش صد و دو مورد از ستاره های واقع در آسمان جنوبی توسط تلسکوپ مرکز ستاره شناسی اروپایی در کشور شیلی مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران متوجه شدند که در کهکشان راه شیری تعداد سیاره های سنگی به نسبت بسیاربیشتر از نوع دیگر سیاره هایی است که همچون سیاره کیوان در منظومه ما از توده های گاز تشکیل شده اند.

با این همه تمام سیاره های سنگی در کهکشان راه شیری شرایط مناسبی برای وجود حیات ندارند.

با توجه به اینکه درجه حرارت اکثر ستاره های موجود در کهکشان راه شیری از درجه حرارت خورشید پایین تر است سیاره هایی که در سطح آنها آب وجود داشته باشد قاعدتا باید فاصله کمتری با خورشید خود داشته باشند.

در یک چنین حالتی اتمسفر و سطح آن مورد تابش شدید اشعه ماورای بنفش خواهد بود.
نتایج این تحقیقات که با هدف کشف نشانه هایی از احتمال وجود حیات در سیاره های مشابه کره زمین صورت گرفته است در نشر یه « فضا و فیزیک فضایی» به چاپ رسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *