رسوایی فولکس‌واگن و زیستن در هوایی ناپاک

تقلب گروه خودروسازی «فولکس‌واگن» در آزمایش‌ آلایندگی ۱۱ میلیون خودرو به این معنا است که سالانه به واسطه این خودرو‌ها یک میلیون تُن آلودگی هوا تولید می‌شوند.

فولکس‌واگن

بنابر بررسی یکی از تحلیلگران «گاردین»، این میزان تولید آلودگی برابر است با آلایندگی مجموع نیروگاه‌های برق، وسایل حمل‌ونقل، صنعت و کشاورزی در سرتاسر بریتانیا.

دامنه این رسوایی فشار‌ها را بر هیأت مدیره فولکس‌واگن و مدیر اجرایی آن، مارتین وینترکورن افزایش داده است. هیأت مدیره این شرکت چهارشنبه ۲۳ سپتامبر، برای بررسی اوضاع تشکیل جلسه خواهد داد و روز جمعه دستورالعمل کلی خود برای برخورد با این بحران را منتشر خواهد کرد.

اخیراً آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا (EPA) دریافت که یک وسیله در موتورهای مدل ۱۸۹ EA خودروهای فولکس‌واگن کار گذاشته شده تا میزان آلایندگی این خودرو‌ها در تولید اکسیدهای نیتروژن را کاهش دهد. پس از اعلام این خبر بود که فولکس‌واگن ۴۸۲ هزار خودرو مارک‌های ف. و (vw) و آئودی (Audi) را در ایالات متحده جمع‌آوری کرد. موتور یادشده موتوری دیزلی است و بنابراین با سوخت گازوئیل کار می‌کند.

یکی از تحلیلگران گاردین دریافت که این خودرو‌ها در آمریکا بین ۱۰۳۹۲ تا ۴۱۵۶۱ تن گاز سمی را سالانه وارد هوا می‌کنند. این در حالی است که اگر این خودرو‌ها با استانداردهای EPA سازگار می‌بودند، تنها ۱۰۳۹ تن اکسیدهای نیتروژن را در هوا آزاد می‌کردند.

اکسیدهای نیتروژن که در گازوئیل یافت می‌شوند، یعنی اکسید نیتروژن و دی‌اکسید نیتروژن مسبب به وجود آمدن معضلات زیست‌محیطی هستند. در این میان، دی‌اکسید نیتروژن به طور جدی برای سلامت انسان خطرناک است.

شرکت فولکس‌واگن تصدیق کرده‌است که این وسیله در ۱۱ میلیون خودروی تولیدشده این شرکت وجود دارد. اگر این رقم درست باشد، خودروهای فولکس‌واگن مسئول تولید ۲۳۷۱۶۱ تا ۹۴۸۶۹۱ تن از اکسیدهای نیتروژن به طور سالیانه هستند که حدود ۱۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از استاندارد آلودگی برای مدل‌های جدید خودرو در ایالات متحده است. بزرگ‌ترین نیروگاه برق اروپای غربی، نیروگاه دراکس در بریتانیا، سالی تنها ۳۹ هزار تن از اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌کند.

روزنامه تاگس اشپیگل سه‌شنبه نوشت که هیأت مدیره فولکس واگن، وینترکورن مدیر اجرایی از سال ۲۰۰۷ را برکنار و ماتیاس مولر، رئیس بخش خودروهای مسابقه‌ای پورشه را جایگزین او خواهد کرد. سهام این کمپانی ۱۰ درصد سقوط کرده و حدود ۲۵ میلیارد یورو از ارزش سهام این شرکت از دست رفته است.

میزان آلوده‌سازی هوا در ایالات متحده و اروپا از سوی این خودرو‌ها یکسان نبوده‌ است. در ایالات متحده تنها حدود سه درصد از خودروهای مسافری از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند، درحالی که این عدد در اروپا به ۵۰ درصد می‌رسد.

این درحالی است که به گزارش گاردین، آلایندگی خودروهای گازوئیلی منجر به ۵۸۰۰ مرگ در بریتانیا می‌شوند و رعایت استاندارد در آن‌ها می‌تواند این میزان را تا پنج برابر کاهش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *