رفتار عجیب ستاره KIC 8462852

رفتار عجیب ستاره KIC 8462852

بدون تردید یکی از عجایبی که منجمان و دانشمندان در نتیجه رصدهای شان از ستاره ها و سیارات و کلا اجرام آسمانی با آن مواجه شده اند ستاره ای است به نام KIC 8462852 ، در اینجا سعی می نماییم به زبان ساده این موضوع را تشریح نمایم
خب ممکن است بپرسید چه چیزی در مورد یک ستاره می بایست عجیب باشد . نکته عجیب در مورد این ستاره این است که وقتی دانشمندان با تلسکوپ آن را رصد می کنند می بینند که تا حدود ۲۵ درصد تاریک می شود ( یعنی ۲۵ درصد از روشنایی سطح ستاره کم می شود ) . شما یک لامپ روشن را در نظر بگیرید ،حالا انگشت سبابه خود را روی آن قرار دهید ، انگشت شما جلوی بخشی از نور لامپ را می گیرد .حالا یک چیزی می اید و در روبروی این ستاره قرار می گیرد و ۲۵ درصد نور ستاره را می پوشاند .

ستاره چیست ؟ برای مثال خورشید ما یک ستاره است و تمام ستاره ها به اندازه خورشید بزرگند چه بسا خیلی خیلی بزرگتر از آن هستند . حالا آنچه مایه تحیر و تعجب دانشمندان شده و از درک ان عاجزند این است که جسمی که باعث می شود ۲۵ درصد نور ستاره پوشانده شود چیست ؟ آیا یک سیاره است ؟ ایا می دانید که اندازه یک سیاره به هیچ وجه با یک ستاره قابل قیاس نیست ؟ خورشید صدها هزار مرتبه از زمین و حتی بزرگترین سیاره منظومه شمسی ژوپیتر بزرگتر است .

رفتار عجیب ستاره KIC 8462852

پس ماهیت این شیئ مرموز و بسیار بزرگ  چیست ؟ به اندازه ای بزرگ است کهمی تواند یک چهارم یک ستاره را بپوشاند .

انسان می تواند با تلسکوپ ستاره ها را ببیند اما نمی تواند سیارات دور را ببیند چرا ؟

چون سیارات در نقاط تاریک فضا هستند و از خود نوری ندارند که دیده شوند فقط زمانی دیده می شوند که از روی یک ستاره رد شوند و در این زمان مانند یک نقطه بسیار ریز سیاه دیده می شوند و چه بسا اصلا هم دیده نشوند . بسیار دیده شده که حداکثر نیم درصد یا خیلی کمتر نور یک ستاره پوشانده شده است که خب بدلیل گردش یک سیاره بدور ان است اما ۲۵ درصد قابل درک نیست  .بنابراین دانشمندان فرضیه سیاره را کنارنهاده اند زیرا یک سیاره نمی تواند آنقدر بزرگ باشد و دیگر اینکه این پدیده دارای نظم مشخصی نیست که بگوییم سیاره است ، و همیشه در آن مکان قرار ندارد . ممکن است برای چند سال قابل رسد نباشد سپس برای یک سال بتوان با تلسکوپ تاثیرات آن را روئیت نمود .

احتمالات دیگری را نیز در نظر گرفته شده است مثلا ممکن است دسته ای از شهاب سنگ باشد ، اما دلایل کافی برای این فرضیه هم موجود نیست .

یک احتمال :

بنابراین دانشمندان یک احتمال قوی تر و منطقی تر را در نظر گرفتند و آن اینکه این شیئ ناشناسکه ۲۵ درصد نور ستاره مورد نظر را می پوشاند در واقع یک ابرسازه فرازمینی ساخته شده بدست موجوداتی هوشمند در کیهان است که برای دریافت انرژی از ان ستاره پنل هایی عظیم به اندازه هزاران سیاره مثل ژوپیتر ساخته اند و علت حضور نامنظم آن همین است که آن ها وقتی انرژی به اندازه کافی از ستاره دریافت کردند آن را برمی دارند و در هنگام لزوم دوباره سازه را می گسترانند . این نظریه فعلا مورد توجه منجمان و فیزیکدانان است و بشدت بر روی این پازل عجیب مشغول مطالعه هستند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *