روایت جعلی رایج از علم و تاریخ – بخش اول: انستیتوی اسمیتسونیان

«هیچ چیز برای ما به اندازه تاریخ نوع بشر که به نحوی مناسب نوشته شده منفعت ندارد»

ادم وایزهاپت, پایه گذار ایلومیناتی در سال ۱۷۷۶

 

نگاهی به وسعت مایلمک موسسه اسمیتسونیان, هزینه اداره آن (برای مثال موسسه برای سال ۲۰۱۶ تنها از کنگره تقاضای بودجه ۹۳۵ میلیون دلاری کرده است), تاثیر آن در نشر روایت خاصی از علم و تاریخ, و این نکته که اداره آن به دست دولت ایالات متحده امریکا است, این موسسه را نمونه جالبی برای بررسی روایان عمده و قدرتمند تاریخ میکند:

انستیتوی اسمیتسونیان

موسسه اسمیتسونیان صاحب بیش از ۱۳۸ میلیون شئ و اثر است. جالب است که گاهی به آن اتاق زیر شیروانی امریکا هم گفته میشود- اتاق زیر شیروانی, جایی که اشیایی که لازم است دور از دید یا دسترس قرار گیرند در آن انبار میشوند. این انستیتو صاحب ۱۹ موزه, ۹ مرکز تحقیق, یک باغ وحش, و مجموعه ای از آثار شاخص تاریخی و معماری است. نزدیک به ۲۰۰ موزه دیگر نیز وابسته به این انستیتو یا تحت حمایت آن هستند. ورود به موزه های این موسسه مجانی است. چند ده میلیون بازدید مجانی سالانه این موزه ها تاثیرگذاری بزرگ آن بر درک و اطلاعات مردم از تاریخ, هنر, علم و تکنولوژی را انکار ناپذیر میکند. هزینه اداره و نگهداری متعلقات آن از محل سرمایه گذاری های موسسه, بخشش های بخش خصوصی و کمپانی ها, حق عضویت ها, کمک مالی دولت, و اجاره املاک موسسه تامین میشود. این موسسه دو مجله نیز منتشر میکند: مجله اسمیتسونیان, و مجله هوا و فضا.

انستیتیوی اسمیتسونیان در سال ۱۸۴۶ به منظور «افزایش و گسترش دانش» تاسیس شد. جیمز اسمیتسون (۱۷۶۵-۱۸۲۹) شیمیدان و معدن شناس انگلیسی سرمایه برپایی این موسسه را تامین کرد. کل مبلغی که برای پایه گذاری موسسه اهدا شد معادل ۱۱,۱۱۱,۰۰۰ دلار امروز بود.

جیمز اسمیتسون

از زمان تاسیس موسسه, دامنه فعالیتهای آن به طور روزافرونی گسترش یافته است. بین سالهای ۱۸۳۸ و ۱۸۴۲ گروه اکتشاف ایالات متحده که وابسته به نیروی دریایی بود از سراسر زمین صدها هزار نمونه از حیوانات, گیاهان, صدف ها و مواد معدنی, پرندگان, آب دریا, و آثار هنری قبایل مختلف جمع آوری کرد. در سال ۱۸۲۷ موسسه صاحب یک مرکز تحقیقات هواشناسی شد. هوانوردی زمینه فعالیت بعدی بود. امروز اسمیتسونیان در زمینه انسان شناسی, اقلیم, تاریخ زمین, تاریخ بشر, هنر و فرهنگ, تکنولوژی و حتی فضانوردی و علوم مربوط به سایر کرات فعال است. برای نمونه به مقاله مورخ اول فوریه ۲۰۱۶ اسمیتسونیان درباره نشانه های کشف حیات در مریخ رجوع کنید.

بعضی از انتقادات و اعتراضاتی که به عملکرد اسمیتسونیان وارد شده به رسانه ها نیز درز کرده است. از جمله رسواییهای دستکاری این موسسه در نمایش و اعلام نتایج تحقیقات, میتوان از نمایشگاهی که در سال ۲۰۰۷ درباره قطب شما برپا کرده بود نام برد. آنچه مورد نمایش قرار گرفته بود در سطح وسیعی دستکاری شده بود تا ذات و تاثیر گرمایش جهانی را چیزی متفاوت از آنچه شواهد علمی دال بر آن بود نشان دهد. اسمیتسونیان امروز یکی از اعضای فعال برنامه تحقیق تغییرات جهانی آمریکا است. مورد جعل حقیقت درباره اولین هواپیمای قابل پرواز نیز از نمونه های جالب دیگر است که در ادامه این مطلب مجدداً به آن اشاره خواهد شد. نمایش ژنراتور جریان متناوب اختراعی نیکولا تسلا نیز که اسمیتسونیان آن را به نام ادیسون به نمایش گذاشته است از موارد قابل ذکر است.

 از جمله تلاشهای اسمیتسونیان برای سانسور حقایق نیز میتوان به توقیف تصاویر مربوط به قطب شمال در سال ۲۰۰۳ و انتقال آنها به انبار و خارج از دید و دسترس عموم اشاره کرد. توجیه موسسه در اینباره این بود که آنچه تصاویر نشان میدهند بیش از حد مناقشه برانگیز است!

در پایان نگاهی به فهرست مدیران موسسه از آغاز فعالیت آن تا امروز داشته باشیم. وابستگی های خاص بعضی از این مدیران به سازمانهای ویژه یا گروه های سری با یک جستجوی نسبتاً کوتاه مشخص میشود. عضویت در شورای روابط خارجه رسماً توسط سایت موسسه تایید میشود, اما راهی برای کسب اطمینان عضویت آنها در گروه های سری وجود ندارد.

 توضیح- شورای روابط خارجه به مدت سه چهارم قرن در خط مقدم روابط خارجه آمریکا بوده است. شورای روابط خارجه یک سازمان خصوصی متشکل از مدیران تجاری, دانشمندان, و رهبران سیاسی است که مشکلات جهان را مطالعه میکنند و نقشی کلیدی در توسعه روابط خارجه آمریکا بازی میکنند. این شورا یکی از قدرتمندترین گروههای نیمه رسمی است که در روابط خارجه آمریکا نقش آفرینی میکند. اعضای این شورا از میان اعضای انجمن های جمجمه و استخوان, و طومار و کلید که وابسته به دانشگاههای هاروارد و ییل هستند انتخاب میشوند. هر دوی این انجمنها شعبه هایی از ایلومیناتی هستند که به نام فصل ۳۲۲ نظم شناخته میشود. برای مطالعه دقیق تر درباره این شورا و انجمن های سری نام برده شده در زیر رجوع کنید به: وبلاگ «اسب پریده رنگ را بنگر»

  • جیمز اسمیتسون – سرمایه گذار و پایه گذار اولیه, یکی از اعضای انجمن سری فراماسونها بود.
  • جوزف اسپنسر, ۱۸۴۶-۱۸۷۸
  • اسپنسر بولرتون برد, ۱۸۷۸-۱۸۸۷
  • ساموئل پیرپوینت لنگلی, ۱۸۸۷-۱۹۰۶- اسمیتسونیان به کمک این مدیر خود و به مدت ۲۵ سال عنوان مخترع اولین هواپیما را از برادران رایت دزدیده و به مخترع مدلی که هرگز پرواز نکرده بود نسبت داد. ساموئل پیرپوینت لنگلی بر روی پروژه های سری دولت امریکا کار میکرده و مرگ او مشکوک به قتل عمد است. یک بخش تحقیقاتی ناسا نیز به اسم او نامگذاری شده است.
  • چارلز دولیتل ولکات, ۱۹۰۷-۱۹۲۷- عضو جامعه اصلاح نژادی, انجمنی که موافق با افزایش زاد و ولد در بین افرادی با نژاد به زعم آنها برتر, و عقیم سازی جوامعی با نژاد به زعم آنها فرودست تر بود.
  • چارلز گریلی ابوت, ۱۹۲۸-۱۹۴۴
  • الکساندر وتمور, ۱۹۴۴-۱۹۵۲
  • لئونارد کارمایکل, ۱۹۵۳-۱۹۶۴- عضو pilgrims society که برخی از سایر اعضای آن عبارتند از جان دی. راکفلر, جی. پی. مورگان, مارگارت تاچر, و هنری کیسینجر – تاسیس: ۱۹۰۲- هدف از تاسیس آنچنان که خود ادعا میکنند: گسترش خیرخواهی, همکاری و صلح بین ایالات متحده و انگلستان
  • سیدنی دیلان ریپلی, ۱۹۶۴-۱۹۸۴- عضو اداره خدمات استراتژیک بین سالهای ۱۹۴۲-۱۹۴۵٫ این اداره سلف آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا, سیا است که در سال ۱۹۴۷ آغاز به کار کرد.
  • رابرت مک کورمیک ادمز پسر, ۱۹۸۴-۱۹۹۴- عضو شورای روابط خارجه. بعضی منابع به عضویت او در کلوب بوهمی نیز اشاره کرده اند. نکته جالب اینکه رشته او باستان شناسی, و تخصص ویژه او عراق است.
  • آیرا مایکل هیمن, ۱۹۹۴-۱۹۹۹- بعضی منابع به عضویت او در کلوب بوهمی اشاره کرده اند.
  • لارنس ام. اسمال, ۲۰۰۰-۲۰۰۷- عضو شورای روابط خارجه
  • جی. وین کلاف, ۲۰۰۸-۲۰۱۵- عضو جامعه سری ANAK که متعلق به انستیتوی تکنولوژی دانشگاه جورجیا است. اعضا و فعالیت این انجمن از سال ۱۹۶۱ مخفی نگاه داشته شده است. نامگذاری این جامعه بر اساس شخصیتی از تورات و انجیل است که سرنسل نژاد غولها بوده است.
  • دیوید جی. اسکورتون, ۲۰۱۵-حال حاضر- عضو شورای روابط خارجه

گرمایش جهانی

منتقدین به گرمایش جهانی ایجاد شده به دست بشر این تهدید را دروغین و فریب آمیز میخوانند. نظرات برخی از این منتقدین در چند بخش برای مطالعه خوانندگان اینفو تهیه و ارائه خواهد شد. یاداوری مجدد و همیشگی اینکه خط مشی اینفو منطبق بر تحمیل هیچ یک از مطالب به عنوان کاملاٌ درست یا کاملا غلط نیست. خوانندگان فرهیخته بی تعصب نسبت به نظرات شخصی شان, خود با تحقیق و مطالعه, درباره آنچه مورد پذیرش یا رد نظرشان است تصمیم خواهند گرفت.

پرتو

پای سیاست را از مباحث اقلیمی بیرون بکشید

جان کولمن- ۲۲ آوریل ۲۰۱۶

امروز به مناسبت روز زمین سر و صدای زیادی در اینباره که فعالیتهای انسان متمدن باعث ایجاد گرمایش غیر قابل توقف در زمین بوده و کره ما را رو به غیر قابل سکونت بودن پیش میبرد به راه افتاده.

واضح است که با امضای توافقنامه پاریس به دست دولت اوباما, دانش اهمیت خود را در سازمان ملل از دست داده است.

طرفداران محیط زیست, دیوانسالاران (بروکرات ها) و سیاستمدارانی که هیات اقلیم سازمان ملل را تشکیل میدهند دانشمندان را برای تحقیق درباره اقلیم به استخدام در می آورند, اما تنها دانشمندانی را که نتایج مورد دلخواه آنها را به دست میدهند. پول, سیاست و ایدئولوژی جایگزین دانش شده اند.

مدیر بخش اقلیم سازمان ملل, کریستیان فیگوئرس, پیشنهاد داده با یک «دگرگونی متمرکز و تحت رهبریِ واحد میتوان تغییر بزرگی در زندگی همه ساکنان زمین ایجاد کرد» و به مقابله با تهدید به اصطلاح گرمایش جهانی رفت. چه تعداد از مردم آمریکا مایلند سازمان ملل زندگی آنها را متحول کند؟

یکی دیگر از صاحبان منصب در سازمان ملل اعتراف کرده که این سازمان در پی «باز-توزیع ثروت جهان از طریق سیاست های اقلیمی» است. رئیس سابق هیات اقلیم سازمان ملل اخیراٌ اعلام کرد گرمایش جهانی دین و آیین اوست.

وقتی همه حرفهای ترساننده به کناری گذاشته میشود, دانش باید مبنای بحث قرار گیرد. و حقیقت تلخ این است که نظریه پایه ای مربوطه مردود شده است. بسیاری از دانشمندان برجسته گرمایش جهانی پدید آمده به دست بشر را رد میکنند. و چندین تن از آنها, منجمله یک برنده جایزه نوبل, در فیلم فریب جدید اقلیمی حضور داشته اند. این فیلم آموزنده و گاه فکاهی پاسخی بزرگ به فیلم ال گور به نام حقیقت ناخوشایند است. این فیلم تنها یک روز در سینماهای سراسر آمریکا نمایش داده خواهد شد, روز دوم می.

ال گور

ال گور

من نسبت به گرمایش جهانی پدید آمده به دست بشر تردید دارم, و محیط زیستمان را مثل هر انسان دیگری دوست دارم. من نیز عمیقاٌ به پاسداری از سیاره مان برای فرزندان و نوه هایمان متعهد هستم. اما با تمام توان میخواهم که سیاست از بحث اقلیم کنار گذاشته شود. توافقنامه اقلیمی پاریس تنها برای قدرتمندتر کردن سازمان ملل  تهیه شده و هیچ ارتباطی با اقلیم ندارد.

ال گور

جان کولمن, بنیانگذار شبکه تلویزیونی هواشناسی ودر چنل است و بیش از ۶۰ سال از عمر خود را به فعالیت در زمینه هواشناسی پرداخته. او به مدت هفت سال مجری بخش هواشناسی برنامه صبح به خیر آمریکای شبکه تلویزیونی ای.بی.سی بوده است.


پیشنهاد می گردد سایر بخش های این مطلب را نیز مطالعه فرمایید

روایت جعلی رایج از علم و تاریخ – بخش اول:

روایت جعلی رایج از علم و تاریخ – بخش دوم

روایت جعلی رایج از علم و تاریخ – بخش سوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *