سندروم روده تحریک پذیر و درمان آن

 

Stomach-pain

دانستن همه چیز درباره سندرم روده تحریک پذیر میتواند به شما کمک کند به صورت موثر تری با این بیماری کنار بیایید پس با ما در این مقاله همراه شوید:

سندروم روده تحریک پذیر ( معمولا با نام IBS شناخته می شود ) نامی است که به مجموعه ای از انواع نشانه ها داده شده است. این علائم می توانند همگی حضور داشته باشند و یا تنها برخی از آنها روده را تحت تاثیر قرار بدهند. سندروم روده تحریک پذیر از مشکلات به شدت شایع است.

خانم ها کمی بیشتر از آقایان تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرند و همچنین این مشکل می تواند در هر سنی رخ بدهد ولی هرگز به چیزی نگران کننده یا جدی مانند سرطان تغییر نمی کند.

با اینکه ما نمی دانیم علت IBS چیست، اما حدود نیمی از افراد شروع علائم خود را همراه با یک رویداد بزرگ در زندگی تجربه می کنند مانند عوض کردن خانه یا شغل یا عزادار شدن، این نشان می دهد ممکن است تحریک کننده های روانی در افراد مستعد باعث بروز این مشکل شود.

علائم IBS چیست؟

علائم IBS می توانند بسیار مختلف باشند و برای هرکسی بسته به اینکه کدام قسمت روده دخیل است متفاوت باشد، معمولا بین نقاط مختلف روده همپوشانی وجود دارد. برخی افراد ممکن است تنها با یک قسمت از روده به مشکل بخورند و برخی نیز با چندین نقطه. همچنین ممکن است دیگر علائم نیز وجود داشته باشد که با روده بی ارتباط باشند مانند کمردرد، خستگی و کرختی و مشکل در ادرار. بسیاری از افراد متوجه می شوند هفته ها یا ماه ها علائمی وجود داشته است و به دنبالش چند روز ناراحتی و مشکل خود را نشان دادند. این مراحلی که علائم بروز می کنند ممکن است با استرس در ارتباط باشد. شایع ترین علائم در ارتباط با IBS که من هر روز در جراحی ها می بینم عبارتند از:

  • تیر کشیدن، گرفتگی یا درد شدید قسمت شکم. این نشانه معمولا در قسمت میانی و پایینی شکم حس می شود و معمولا مانند درد چاقو خوردن یا فرو شدن چیزی تیز به معده توصیف می شود. این درد ممکن است بیاید و برود، چند ثانیه بماند و یا ساعت ها دوام بیاورد. کسی که این علائم را تجربه می کند ممکن است دائم در حال حرکت باشد تا خود را آرام کند و از این رو نتواند درست استراحت کند.
  • نفخ و ورم کردن شکم؛ این مشکل معمولا وقتی از خواب بیدار می شوید وجود ندارد و با گذشت روز بدتر می شود و به مرور، شکم ورم می کند.
  • یبوست یا اسهال؛ با اینکه اسهال یکی از علائم شایع است اما برخی افراد نیز ممکن است دچار یبوست شوند و تا چند روز روده شان باز نشود چون اسپاسم این کار را دشوار می کند.

IBS چگونه تشخیص داده می شود؟

IBS معمولا زمانی تشخیص داده می شود که تمام احتمالات دیگر از بین بروند و گاهی نیز به آزمایش نیاز پیدا می شود با این وجود همه مجبور نیستند این کار را انجام دهند چون تمام اینها به علائم بستگی دارد. آزمایش خون، عکس یا اسکن خاصی وجود ندارد که دقیقا IBS را تشخیص بدهد و معمولا از روی شدت و حضور نشانه ها نظر داده می شود. با این حال هرچقدر یک بیمار IBS سنش بالاتر برود امکان تشخیص بیماری اش دشوارتر می شود و این یعنی پزشک به تحقیق بیشتری برای قطعی بودن IBS نیاز دارد و ممکن است به گاستروسکپی، آزمایشهای فراصوتی، مطالعات باریم و کولونوسکوپی نیاز پیدا شود.

IBS چگونه درمان می شود؟

خوشبختانه بیشتر حملات IBS زیاد طول نمی کشد و به مقداری درمان فعال نیاز دارد. اگر به درمان نیاز پیدا شود باید با توجه به قسمتی که درد وجود دارد این کار انجام شود – اسپاسم و گرفتگی هایی که معمولا در روده ایجاد می شود – معمولا داروها مشکل را برطرف می کنند. درمان های زیادی برای IBS وجود دارد از جمله دارو برای گرفتگی معده ( ضد اسپاسم )، مسهل نرم کننده مدفوع در صورتی که یبوست مشکل اصلی باشد و داروهایی برای درمان نفخ و دل پیچه در صورتی که اینها مشکل اصلی باشند. دیگر گزینه های دارویی عبارتند از داروهای ضدافسردگی سه حلقه برای کاهش درد در افرادی که به دیگر درمان ها جواب نمی دهند و ضد اسهال هایی مانند لپورامید در صورتی که اسهال مشکل اصلی باشد. یبوست با افزایش نوشیدن آب و اضافه کردن فیبر قابل درمان است اما معمولا درمان نفخ دشوار است.

نکاتی برای کمک و مراقبت از خود

تا زمانی که درمان ادامه دارد، اگر حس کردید برخی غذاها علائمتان را بدتر می کنند از آنها پرهیز کنید.

  • سعی کنید از مقدار استرس و اضطراب خود بکاهید، چون این کار می تواند مشکل را برایتان قابل تحمل تر کند و از آن بکاهد.
  • برخی افراد متوجه شده اند که درمان های طبیعی مانند آلوئه ورا در طول حملات IBS می توانند بسیار کمک کننده باشند.
  • به صورت روزانه از مکمل ویتامین B استفاده کنید، هر روز ماست حاوی پروبیوتیک میل کنید تا مقدار باکتری های خوب روده افزایش پیدا کند. همچنین تحریک کننده هایی مانند کافئین، الکل و سیگار را کنار بگذارید.
  • استفاده از کپسول های قرص نعناع نیز معمولا راهی عالی برای کاهش اسپاسم روده هستند.
  • به کار بردن نکات رژیمی مفید مانند نوشیدن مقدار زیادی آب ترجیحا روزانه سه لیتر و استفاده از برنامه غذایی سرشار از فیبر برای بهبود گوارش. مقدار فیبر باید به مرور افزایش پیدا کند تا معده فرصت کند به آن عادت کند.
  • از غذاها و نوشیدنی هایی که علائم را بدتر می کنند پرهیز کنید – قهوه و شیر معمولا از متّهمان هستند – همچنین داشتن دفترچه ای برای یادداشت غذاهایی که باعث اذیت شدنتان می شوند نیز می تواند کمک بسیاری بکند. از خوردن وعده های بزرگ خودداری کنید اما مرتب غذا بخورید.

چه چیزهای دیگری می تواند IBS را بهبود دهد؟

  • فعالیت فیزیکی و ورزش می توانند گوارش را بهبود ببخشند و استرس را کاهش دهند.
  • گرما درمانی با پک های گرمایی، بطری های آب گرم یا پتوهای الکتریکی می توانند علائم را بهبود ببخشند.
  • سعی کنید مقدار موقعیت های استرس زا را در زندگی خود کاهش دهید. می توانید برای این کار از تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید مانند مدیتیشن.
  • نگرانی بیش از حد درباره گوارش نیز می تواند منجر به مشکلات اجتماعی و روانی شود.
  • از ادویه های قوی و غذاهایی که باعث نفخ می شوند پرهیز کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *