سنسور اثر انگشت گوشی تهدید یا مزیت ؟

 

 customer-phone-Synaptics-Clear-ID-press-render_0

آیا گوشی های دارای سنسور اثر انگشت امنیت شخصی ما را تهدید میکند ؟

شاید در نگاه اول اینکه گوشی شما سنسور اثر انگشت داشته باشد یک مزیت بسیار عالی نسبت به گوشی های دیگر باشد ولی اگر از نگاه امنیتی بخواهیم نگاه کنیم ، همین مزییت باعث فاش شدن اطلاعات و هیچنین هویت شما میشود  .

زمانی که اثر انگشت خود را روی این سنسور قرار میدهید در واقع اطلاعات اثر انگشت شما در فایلی در گوشی شما ذخیره میشود که حجم نه چندان زیادی را در گوشی شما اشغال میکند ، حجمی که شاید در حد چند کیلو بایت باشد و این فایل با اولین برقراری شما با اینترنت میتواند در اختیار شرکت ها و سازمان های جاسوسی قرار بگیرد . در این صورت به صورت خیلی ساده هویت شما در اختیار آن سازمان قرار میگیرد و با توجه به این که اکثر گوشی های ما دارای مکان یاب هم هست ، هم هویت و هم مکان شما در اختیار آن سازمان قرار میگیرد . اما مثل همیشه این سوال برای شما پیش می آید که ((من که یک فرد عادی هستم و سازمان های جاسوسی چه نیازی به اطلاعات شخصی من دارد ؟))در جواب به این سوال باید بگوییم که تک تک افراد جامعه مهم هستند زیرا همین شرکتها و سازمان عملکرد ، علایل ، مکان های تردد و تمام اطلاعات شما را آنالیز میکنند . یک مثال ساده برایتان می آورم ، این شرکت ها عملکرد رفتاری افراد را بررسی میکنند مثلا در جست و جو های درون گوشی و مکانهایی که افراد در آنها عبور و مرور داشته اند را بررسی میکنند و بر طبق آن به شرکت های دیگر اعلام  میکنند که این کشور یا این استان به کالاهایی نیاز دارد و آن شرکت این کشور و یا آن منطقه را مورد هدف قرار میدهد ، اتفاقی که چند سال پیش و هم اکنون در کشور خودمان شاهد هستیم که مردم ایران از کیفیت و قیمت خودرو های داخلی نارضایتی داشتند و این نارضایتی در فضای مجازی و جستوجو های مردم ایران در اینترنت باعث شد تا این اطلاعات در اختیار کمپانی های ماشین سازی چینی و ژاپنی قرار بگیرد و آن ها هم بازار خودروی ایران را هدف بگیرند و ماشین های خود را در کشور ما به بفروش برسانند . این ساده ترین مثالی بود که میشد زد و همه ما هم شاهد این ماجرا هستیم .

حال در نظر بگیرید که یکی از افراد مهم کشور از گوشی که دارای سنسور اثر انگشت است استفاده کند (که همه استفاده میکنند)در این صورت هم هویت و هم مکان هایی که تردد داشته در اختیار این سازمان ها قرار میگیرد در واقع یک ردیاب سیار به این افراد متصل است .البته شنود ها و دیگر مسائل بماند .

حتی مارک زاکربرگ ، موسس فیس بوک هم روی دوربین لپ تاپ خود برچست چسبانده تا موارد امنیتی را رعایت کند .

آیا باز هم این مسائل مهم نیستند ؟

شاید اکنون کمی نگران شده باشید ، ولی این موارد برای نگرانی شما گفته نشده بلکه برای استفاده درست و پیشگیری بیان شده است تا به همین راحتی اطلاعات و هویت خود را در اختیار دیگران چه به صورت مسقیم و چه به صورت غیر مستقیم قرار ندهید .

اما راهکار چیست ؟ راهکار این است که از همان روش های عادی رمز گذاری مانند رمز عددی و یا الگوها برای گوشی خود استفاده کنیم و دانش و اطلاعات خودمان را در زمینه تکنولوژی و کامپیوتر بالا ببریم تا مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرد .

منبع : اینفو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *