سنگ اسرار آمیز مریخ و کشف زیست شناس آمریکایی درباره ماهیت آن

یک صخره اسرارآمیز که به ناگهان در جلوی مریخ‌نورد «فرصت» (Oppurtunity) ظاهر شده ممکن است شبیه یک دونات خوشمزه به نظر رسد، اما تا به حال چیزی شبیه به آن بر روی سطح مریخ دیده نشده است.

به گزارش همشهری این صخره عجیب مریخی در ۸ ژانویه امسال بوسیله فرصت در نقطه‌ای که ۱۳ روز پیش چنین چیزی در آن و جود نداشت، شناسایی شد. این صخره که دانشمندان آن را «جزیره قله‌ای» نامیده‌اند در بیرون به رنگ سفید و در میانه به رنگ سرخ است و پس از آن ظاهر شد که «فرصت» تازه یک مریخ‌نوردی کوتاه را تمام کرده بود.

335997_948

استیو اسکوایرز دانشمند سرپرست این مریخ‌نورد در دانشگاه کورنل در ایتاکا ی نیویورک در یک جلسه به مناسبت دهمین سالگرد قرار گرفتن «فرصت» بر روی مریخ گفت: «این صخره شبیه یک دونات ژله‌ای است که ناگهان در نقطه‌ای که تا به حال مریخ‌نورد در آن نگشته بود، ظاهر شده است. این صخره عجیب در نقطه‌ای روی «ستیغ مریخ» به موازات دیواره «دهانه ایندیور» قرار دارد ک فرصت در حال گذراندن زمستان مریخی در آن است. نگاه دقیق‌تر به آن با استفاده از ابزارهای روباتی قرار گرفته بر روی «فرصت» تعجب حتی بیشتری را برانگیخت.

اسکوایرز در جلسه ۱۶ ژانویه در هفته گذشته با هیجان گفت: «پیش از این هیچ چیز مانند آن بر روی سطح مریخ دیده نشده است. این صخره میزان بالایی از گوگرد و میزان بالایی از منیزیم دارد. میزان منگنز در این صخره بسیار بالاتر از هر چیز دیگری است که ما بر روی مشاهده کرده‌ایم. من نمی‌دانم این تفاوت در ترکیبات چه معنایی دارد. ما کاملا در این باره سردرگم هستم، ما زمانی هیجان‌انگیز را می‌گذرانیم.»

اسکوایرز گفت دانشمندان هدایت‌کننده مریخ‌نورد دو نظریه کاری درباره چگونه ظهور این اسرارآمیز این جزیره قله‌ای در نزدیکی فرصت دارند. یک نظریه می‌گوید این صخره قطعه‌ای از خرده‌ریزهایی فضایی از یک دهانه برخوردی در جایی نزدیک به مریخ‌نورد است که اتفاقا به جلوی فرصت افتاده است. نظریه دیگر دیگر این است که این صخره در هنگامی یکی از رانش‌های این وسیله بر روی مریخ با درنتیجه برخورد یکی از شش چرخ این مریخ نورد بیرون افتاده است.

مریخ‌نورد فرصت از ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴ ، هنگامی که چند هفته پس از دوقلوی روباتی‌اش «روح» (Spirit) بر روی مریخ فرود آمد، در حال کاوش بر روی مریخ بوده است. هر دوی این مریخ‌نوردها مدت بیشتری از ماموریت تعیین‌شده ۹۰ روزه‌شان دوام آوردند، و «فرصت» تا به امروز بر روی مریخ حرکت می‌کند.

شکایت یک دانشمند آمریکایی از ناسا در مورد یک سنگ اسرارآمیز مریخی

یک زیست‌شناس کالیفرنیایی از سازمان ناسا به دلیل عدم بررسی یک سنگ مرموز در سطح سیاره مریخ که چند هفته پیش توسط کاوشگر کنجکاوی کشف شده بود، شکایت کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، راون ژوزف، زیست‌شناس نجومی آمریکایی، دادخواستی علیه ناسا و چارلز بولدن، رئیس این سازمان در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در شمال کالیفرنیا تنظیم کرده و در آن مدعی شده است که جسم کشف شده توسط کاوشگر کنجکاوی در حقیقت یک جسم زنده بوده که از هاگ رشد کرده است.

ژوزف از این دادگاه خواسته تا ناسا را به بررسی و آزمایش علمی «یک موجود فرضی زیستی» وادار کند.

در این دادخواست، ژوزف اعلام کرده است: امتناع از ثبت تصاویر نزدیک از زوایای مختلف، امتناع از ثبت تصاویر میکروسکوپی از این موجود و امتناع از انتشار تصاویر وضوح بالا غیر قابل توضیح، غفلتی بی‌ملاحظه و عجیب است.

ناسا بر این فرض بود که سنگ کشف شده موسوم به «Pinnacle Island» شاید توسط یکی از چرخهای کنجکاوی وارونه شده و شرایطی غیرعادی را برای بررسی زیر یک سنگ مریخی ارائه کرده است.

ژوزف که مقالاتی را در مجله Cosmology منتشر کرده است، از ناسا خواسته تا صدها تصویر نمای نزدیک وضوح بالا و متمرکز از سنگ را در زوایای مختلف ثبت کرده و تصاویر اصلی را برای بررسی به او ارسال کند.

وی مدعی است که این سنگ، شکلی از حیات بیگانه بوده و سنگ خواندن آن توسط ناسا پیش از اجرای آزمایشات بیشتر بر روی آن «غیر قابل توضیح و سهل‌انگارانه» است.

این دانشمند در دادخواست خود خواسته که ناسا این جسم را بیشتر بررسی کرده و اگر آنرا یک موجود زیستی شناخت، باید مطمئن شود که نام وی به عنوان اولین مولف در مجلات علمی برای چنین کشفی ذکر خواهد شد.

در همین راستا، باب جاکوبز، سخنگوی سازمان ناسا در پاسخ به این دادخواست، بیانیه‌ای صادر کرده که بر مبنای آن، جسم مرموز مورد ادعا را همچنان یک سنگ خوانده است اما تاکید کرده دانشمندان که در حال بررسی این سنگ برای درک بهتر ترکیبات شیمیایی آن هستند.

همچنین این سازمان اعلام کرد که مانند سایر ماموریتهای تحقیقاتی علمی دیگر به بررسی داده‌های جدید در مورد این سنگ ادامه داده و تصاویر و اطلاعات در زمان دریافت داده‌های جدید در دسترس قرار خواهد گرفت.

پ . ن : ۵ سال پیش  با قاطعیت اعلام می شد در هیچ زمانی چه در گذشته و چه حال روی ماه و مریخ نه آبی وجود داشته و نه حیاتی. کم کم هر چند ماه یک بار اخباری از کشف های جدید اعلام میشد و بهر حال تا روزی که مردم آماده باور این موضوع بشوند که زمانی روی مریخ هم مثل زمین حیات وجود داشته است این اخبار ادامه خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *