سوالات متداول مرتبط با تراش , فرز , فرز سنتر , سری تراش , کاروسل , بورینگ و …

سوالات متداول مرتبط با تراش , فرز , فرز سنتر , سری تراش , کاروسل , بورینگ , ریل مورب , ریل تخت , تارت , اسپیندل , مرغک , سه نظام ,سرو تارت , کولت و…

cnc

تفاوت بین دستگاه فرز سنتر و Bed type چیست؟

تفاوت عمده دستگاه فرز سنتر در طراحی saddle   محور x  می باشد, به طوری که درصورت حرکت محور x  به انتهای کورس میز فرز از saddle  خارج می شود , به طور کامل روی saddle حرکت میکند ولی در Bed type  چنین نیست.



سری تراش چیست ؟

دستگاه سری تراش همان دستگاه تراش معمولی می باشد که می توانند قطعات را به طور سری تولید کند , برای تامین مواد خام از از بار فیدر استفاده می شود و همچنین چون در این مدل تراش سرعت تولید بسیار مهم است , احتمال دارد در خصوص نحوه چیدمان و طراحی ابزارها متفاوت باشد.


دستگاه Swiss type برای چه مواردی استفاده می شود؟

Swiss type  همان سری تراش با یکسری متعلقات اضافی مانند فرزکاری و سوراخ کاری می باشد. این دستگاه معمولاٌ دارای محور c  یا Sub spindle  می باشد و برای قطعات بسیار کوچک و یا چند وجهی استفاده می شود تا قطعه تمام شده را تحویل اپراتور دهد.


تفاوت دستگاه تراش ریل مورب نسبت به تراش ریل تخت در چیست؟

دستگاه تراش مورب نسبت به تخت دارای rigidity  بالا می باشد , نیروهای وارده با نوک ابزار نسبت به زاویه مورب ریل ها به دو مولفه تقسیم می شود و تمام نیرو به یک قسمت وارد نمی شود تا لرزش کم باشد. ریل های x , y  را می توان به طور کامل کاور بندی کرد و براده ها تماس پیدا نمی کند , تمیز کردن راحت تر می باشد , و همچنین به دلیل تقسیم نیرو وارده می توان عمل ماشین کاری را با سرعت , دقت و کیفیت بهتری انجام داد.


دستگاه تراش Gang Type چیست؟

در دستگاه تراش Gang Type  اغلب تارت یا همان تعویض ابزار نداریم و ابزارها توسط  holder  به روی میزی که مقابل سه نظام است بسته می شود . در این تراش به علت نبودن زمان تعویض ابزار , زمان ماشین کاری نسبت به سایر مدل ها کمتر می شود.


تارت Turret چیست و تفاوت تارت BMT و VDI در دستگاههای تراش

تارت  یا  Turret مخزن ابزار است که ابزارهای ماشین کاری روی آن بسته می شود و رو تراشی  , داخل تراشی  , ماشین کاری از این طریق صورت می گیرد .
در جاهایی که تعویض سریع HOLDER مورد نیاز است , تارت VDI بهتر است . در عوض استفاده از BMT در سنگین تراش بهترین نتیجه را دارد . برای اطلاعات کامل میتوانید به مقاله تفاوت VDI  و BMT  مراجعه نمایید .


اسپیندل Spindle چیست ؟

اسپیندل (Spindle ) جزء اساسی دستگاههای سی ان سی CNC است که حرکت دورانی دارد. اسپیندل در دستگاه های فرز سی ان سی وظیفه چرخاندن ابزار در تراش و چرخاندن قطعه کار را به عهده دارد. در ضمن سرعت ماشین کاری وابسته به سرعت اسپیندل است و در نتیجه کیفیت ماشین کاری افزایش می یابد.


Tail Stock یا مرغک چیست ؟

قطعه های طول بلند از یک سمت به اسپیندل و از سمت دیگر به مرغک بسته می شوند تا مانع از ارتعاشات هنگام ماشینکاری شود.


Chuck یا سه نظام چیست ؟

سه نظام ابزاری بر روی اسپیندل است که قطعه برای ماشینکاری بر روی آن بسته می شود.


تفاوت تعویض ابزاربازویی و چتری در ماشین های فرز سنتر؟

تعویض کولت در ATC  بازویی توسط یک بازو جهته انجام می شود که سرعت تعویض ابزار همیشه بالاتر است ولی در ATC  چتری جابجایی ابزار توسط خود مخزن ابزار انجام می شود و سرعت کمتر می باشد.مزیت چتری به ارزات بودن آن است.


تارت هیدرولیکی یا سرو تارت؟

تفاوت این دو نوع تارت در موتور استفاده شده ،جهت چرخش طبلک می باشد و مطمئنا سرو تارت دارای سرعت تعویض سریع است.

ابزار زنده و محور C  این دو  اکثرا همزمان در دستگاه های تراش استفاده می ود. به طوری که محور C   این قابلیت را به سه نظام میدهد که در موقعیت مورد نظر قفل کرده و ثابت بماند و ابزار زنده یا همان ابزار چرخشی روی تارت (ابزار فرز کاری) میتواند روی قطعه کار در موقعیت تعیین شده ماشین کاری انجام دهد.بطور مثال جهت ماشین کاری جاخار روی قطعات گرد.


کانتر بالانس یا وزنه تعادل ؟

معمولا در فرزها جهت تعادل وزن کله محورZ یک وزنه تعادل داخل ستون به کار می رود. وجود این وزنه تعادل باعث حرکت نرم محور Z می شود ولی معمولا در ماشین آلات سبک و کوچک این وزنه تعدل را با موتور قوی تر جایگزین می کنند چون حرکت وزنه باعث ایجاد ارتعاش هنگام حرکت محورZ می شود.


کولت BT یا BBT  ؟

کولت BBT   همان کولت BT می باشد با این تفاوت که سطح تماس کولت با داخل اسپیندل در دو سطح می باشد و برای سرعت دوران بالا بهتر جواب می دهد و ارتعاش کاهش داده می شود و همچنین آستانه تحمل بار بیشتر می شود.


کاروسل چیست ؟

کاروسل همان دستگاه تراش به صورت عمودی است برای قطعات با قطر بیشتر و وزن زیاد که امکان مهار کردن با مرغک نیست ، استفاده می شود مانند بال ولو.




استاندارد ریخته گری “میهانیت آمریکا ” Meehanite :

میهانیت Meehanite استانداردی آمریکایی می باشد که بدنه هایی که از این استاندارد پیروی می کنند از آهن گره دار ، گرافیت لایه لایه ، چدن سفید و…. تشکیل شده اند این استاندارد شامل ساختار تراکم مواد، خواص فیزیکی یکنواخت ، حرارت مورد نیاز برای تولید و…. می باشد .

تست های انجام شده حاکی از آن است که دستگاه هایی که دارای استاندارد میهانیت هستند در برابر خوردگی و لرزش مقاوم بوده و از استحکام بیشتری برخوردار می باشند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. hamed گفت:

    فرق دستگاه بورینگ و کاروسل در چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *