شرکت میلیون‌ها نفر در برنامه جهانی «ساعت زمین»

در شامگاه شنبه ۲۸ مارس/۸ فروردین میلیون‌ها نفر از مردم زمین با خاموش کردن چراغ‌های خود به مدت یک ساعت بار دیگر در برنامه جهانی «ساعت زمین» شرکت می‌کنند.

ساعت زمین

ساعت زمین

برنامه ساعت زمین ساعت هشت و نیم شامگاه به وقت محلی در سرتاسر جهان عملی می‌شود. به جز منازل، برخی ساختمان‌های عمومی و یادمان‌های شاخص، شرکت‌ها و صنایع بزرگ نیز در این برنامه ابتکاری شرکت می‌کنند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت این برنامه اعلام کرد حضور صدها میلیون نفر در این حرکت زیست محیطی نشان‌دهنده یک درخواست قاطع و روشن برای دست یافتن به پیمانی بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و نجات کره زمین است.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، امسال اقدام نمادین مردم جهان برای یک ساعت خاموش کردن چراغ‌های خود بیش از هر زمان دیگر مهم و معنادار است. سازمان ملل متحد قرار است در ماه دسامبر سال‌جاری یک کنفرانس جهانی در پاریس به منظور دست یافتن به معاهده‌ای بین المللی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی برگزار کند.

تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته برای متقاعد کردن تمام کشورهای جهان برای حمایت از چنین معاهده‌‌ای هنوز به موفقیت کامل نرسیده است. دوست‌داران محیط زیست و سازمان‌های جهانی امیدوارند برگزاری اقداماتی هماهنگ و نمادین در نقاط مختلف دنیا بتواند سیاستمداران در کشورهای جهان را متقاعد به لزوم حمایت از چنین معاهده‌ای کند.

امسال ۷هزار شهر در ۱۷۲ کشور جهان اعلام کرده‌اند که به برنامه «ساعت زمین» می‌پیوندند و چراغ‌های خود را یک ساعت خاموش می‌کنند. به این ترتیب جهان شاهد بزرگ‌ترین برنامه «ساعت زمین» خواهد بود.

بسیاری از بناهای مشهور در جهان چراغ‌های خود را خاموش خواهند کرد

بسیاری از بناهای مشهور در جهان چراغ‌های خود را خاموش خواهند کرد

این ابتکار برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از شهر سیدنی در استرالیا آغاز شد، اما به سرعت به حرکتی جهانی تبدیل گشت.

به گفته سازمان ملل، این اقدام نمادین نشان می‌‌دهد اگر مردم در سرتاسر جهان با هم متحد و هماهنگ شوند دست یافتن به بسیاری از اهداف برای نجات کره زمین ممکن است.

برخی از مشهورترین بناها و مکان‌‌هایی که امسال چراغ‌های خود را خاموش می‌کنند عبارتند از مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک، ساختمان پارلمان در لندن، مجسمه مشهور «مسیح رهایی بخش» در ریو دو ژانیرو، برج ایفل در پاریس و بنای آمفی تئاتر کلوسئو در رم.

سازمان بهره‌وری انرژی ایران نیز اعلام کرده است ۱۴ کلانشهر ایران نیز امسال به این برنامه می‌پیوندند و چراغ‌های برخی از بناها و یادمان‌های خود را خاموش می‌کنند. در تهران چراغ‌های برج میلاد خاموش خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *