شناسایی ۹۷ بخش جدید در مغز

یک نقشه تازه از مغز، نزدیک به صد منطقه تازه در این عضو حیاتی بدن را برای نخستین بار نشان می‌دهد.

مغز همانند یک گستره پر از چین و چروک است. اما در حقیقت مغز به سرزمین‌های نامرئی زیادی تقسیم شده است. هر کدام از این بخش‌ها مسئول انجام کاری در مغز هستند. گروهی از این عصب‌ها وقتی ما چهره آشنایی می‌بینیم فعال می‌شوند و به یاد ما می‌آورند که این چهره را قبلا کجا دیده‌ایم. گروهی دیگر در هنگام خواندن، گروهی در هنگام دیدن و گروهی هم مسئول حرکات اعضای مختلف بدن هستند.

به تازگی محققان نقشه تازه‌ای از مغز انسان را منتشر کردند که به عقیده متخصصان نقطه عطفی در دانش عصب ‌شناسی به‌شمار می‌آید. این نقشه نزدیک به صد منطقه تازه در مغز را که قبلا شناسایی نشده بود، نشان می‌دهد.

به گزارش نیویورک تایمز، این نقشه تازه نگاه دریچه‌ نوینی به این عضو حیاتی باز می‌کند.

به گفته محققان از این پس برای فهمیدن هر جنبه‌ای کار مغز، می‌توان به این نقشه راهنما نگاه کرد. با این نقشه می‌توان جریان رشد کودکان را درک کرد و همینطور متوجه شد که بیماری‌هایی مانند آلزایمر با مغز چه می‌کنند.

دکتر دیوید کلینفلد، یک متخصص عصب‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا در شهر سن دیگو در خصوص این نقشه تازه می‌گوید که «این قدمی در راه شناخت این است که چرا ما، ما شده‌ایم.»

به گزارش هافتینگتون پست این نقشه توسط اسکنرهای پیشرفته و کامپیوترهای مخصوص هوش مصنوعی طراحی شده است.

اطلاعات لازم برای طراحی این نقشه از صدها مغز مورد مطالعه دریافت شده است. این نقشه از تمام نقشه‌های مغز موجود بسیار پیشرفته‌تر است.

با آنکه طراحی این نقشه قدم بسیار مهمی در راه شناخت مغز به‌شمار می‌رود، اما متخصصان عقیده دارند که هنوز راه زیادی برای فهمیدن کامل طرز کار مغز باقی مانده است.

شاید دهه‌ها طول بکشد تا دانشمندان و پزشکان دریابند که چرا هر بخش مغز مسئول یک کار ویژه است و اینکه این هدایت چطور از طریق مغز انجام می‌شود.

دکتر ماتیو گلاسر، استاد عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی ایالت واشینگتن در آمریکا که یکی از طراحان این نقشه است، می‌گوید: «این نقشه مثل نسخه ۱.۰ است. ممکن است یک نسخه ۲.۰ هم با پیشرفت اطلاعات ساخته شود. اما ما امیدواریم که این نقشه تازه بتواند فرآیند علم عصب‌شناسی را سرعت بخشد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *