صاحبان سگ‌های خانگی کمتر در معرض خطر مرگ به دلیل بیماری قرار دارند

 صاحبان سگ‌های خانگی

صاحبان سگ‌های خانگی کمتر در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی و دیگر بیماری‌ها قرار دارند.

به گزارش سرویس سلامت شبکه خبری بی‌.بی.سی، نتایج یک تحقیق روی ۳.۴ میلیون شهروند سوئدی نشان می‌دهد که نگهداری از سگ‌ها، بخصوص سگ‌های نژاد شکاری، از ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی کم می‌کند.

این تحقیق دارای یکی از بزرگترین جامعه‌های آماری در نوع خود است.

بر پایه این گزارش نگهداری از سگ‌های خانگی نه تنها باعث بیشتر شدن فعالیت‌های بدنی صاحبش می‌شود بلکه میزان روابط اجتماعی و سلامت روانی انسان‌ها را هم بیشتر می‌کند.

دلیل دیگری که محققان در دلیل کمتر شدن ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی در صاحبان سگ‌ها ذکر می‌کنند، تغییر در سیستم مایکروبایوم این افراد است.

مایکروبایوم یا سیستم «ریزاندامگان همزیست»، مجموعه‌ای از باکتری‌های موجود در روده موجودات زنده است. سگ‌ها میزان آلودگی و باکتری‌های موجود در خانه را تغییر می‌دهند، و محققان بر این باورند که این تغییرات ممکن است نقشی در کم‌شدن میزان بیماری‌های قلبی و عروقی انسان‌ها داشته باشد.

این تحقیق که در مجله علمی ساینتفیک ریپورت منتشر شده، همچنین نشان می‌دهد که انسان‌های مجردی که با سگ‌ها زندگی می‌کنند، ۳۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و ۱۱ درصد کمتر در معرض حمله قلبی قرار داند. این در حالی‌است که تحقیقات پیشین نشان داده بود که انسان‌هایی که تنها زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

دکتر موبانگا، یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: «ممکن است که سگ نقش یکی از اعضای مهم خانواده را در زندگی یک فرد تنها بازی کند».

دکتر مایک نپتون، از مرکز قلب بریتانیا نیز می‌گوید که داشتن سگ با کم‌شدن میزان مرگ و میر و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی مرتبط است.

تحقیقات قبلی این رابطه را نشان داده بود، گرچه نتیجه این تحقیقات قطعی نبود. اما حالا، به خاطر بزرگی جامعه آماری، می‌توان به طور قطع این را بیان کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *