طراحی خودرو در گذر زمان

طراحی خودرو

طراحی خودرو کار جذاب و پرهیجانی است که بسیاری از مهندسان و طراحان صنعتی آرزوی کارکردن در این رشته را دارند. طی یک قرن گذشته چهره ظاهری خودروها دستخوش تغییر و تحول اساسی شده است؛ با مقایسه‌ای ساده میان خودروهای عصر حاضر با نمونه‌های چند دهه پیش به این پیشفرض می‌رسیم که در دهه‌های آینده خودروهایی در گوشه و کنار جهان در حرکت خواهند بود که امروز داشتن تصور ذهنی از آنها کار چندان ساده‌ای نیست. جف تیگو از طراحان برجسته خودرو و فرزند طراح معروف صنعت خودروسازی یعنی ریچارد تیگو، تقریبا تمام عمر خود را صرف این کار کرده است.

تجربه حضور در کرایسلر برای وی بسیار ارزشمند بوده تا آنجا که اکنون برای برندهای سرشناسی همچون فولکس واگن و میتسوبیشی طراحی‌های ماندگاری ارائه کرده است. خودش می‌گوید که آنقدر خودرو طراحی کرده‌ام که برخی از آنها را به یاد نمی‌آورم.

تیگو با اشاره به تحولات مربوط به فرآیند طراحی خودرو در یک قرن گذشته می گوید: تغییرات اساسی در این فرآیند معمولا هر ۱۰ تا ۱۲ سال یک بار صورت می‌گیرد. در حال حاضر نگاه اصلی طراحان خودرو به محصولات دوستدار محیط‌زیست و همچنین تلاش در جهت منطبق‌ساختن ساختار و ظاهر خودروهای الکتریکی با علایق مصرف‌کنندگان است. تیگو به چشم‌اندازی اشاره می‌کند که در آن خودروهایی طراحی می‌شوند که مسافتی بالغ بر ۱۵۰‌کیلومتر را تنها با ۳ لیتر سوخت و حتی کمتر طی کنند. او معتقد است که با چنین چشم‌اندازی فاصله زیادی نداریم. این طراح برجسته با اشاره به فرآیند پرنوسان طراحی خودرو از گذشته تاکنون به این نکته اعتراف می‌کند‌ برخی از خودروهایی که در نیم قرن گذشته و حتی بیشتر رونمایی شده‌اند به عنوان محصولاتی تاریخ‌ساز برشمرده می‌شوند و حتی می‌توان پذیرفت که برخی از آنها دیگر قابل تولید مجدد نخواهند بود. او می‌گوید: آیا می توان تصور کرد که خودرویی با شکوه آن هم با وزنی حدود ۵/۲ تن را بار دیگر تولید کنیم؟!

● شاه‌کلیدی به نام «نرم‌افزار»

صنعت خودروسازی از گذشته تاکنون به حرکت شتابان خود ادامه داده است، اما چه چیزی ضامن آینده است؟ ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که خانه‌ای مجهز بر اساس علایق و معیارهایمان بسازیم، پس چرا چنین کاری را درخصوص یک خودرو انجام ندهیم؟ چه عاملی می تواند مهندسان خودروساز را در این مسیر دشوار کمک کند؟ تیگو تنها یک پاسخ برای این پرسش دارد: نرم‌افزار. او از نرم‌افزارهای قدرتمندی همچون Alias استفاده کرده و به‌رغم تجربه بالایی که در زمینه طراحی خودرو دارد، اما درحال یادگیری نرم‌افزارهای دیگری همچون Solidworks و Rhinoceros است.

تیگو این نرم‌افزارها را برنامه‌های قدرتمندی می‌داند که طراحی و مهندسی خودروها را به مراتب راحت‌تر می‌سازد. طراحانی همچون تیگو با چالش‌های فراوانی در زمینه طراحی خودروهای متفاوت روبه‌رو هستند. در حالی که خودروهای الکتریکی روزبه‌روز با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند و وزن قابل توجه باتری همچنان خودنمایی می‌کند با این حال تیگو و همکارانش نسبت به رفع این مشکل خوشبین هستند و گذشت زمان را عامل اصلی می‌دانند. او درحالی که با لبخندی حاکی از رضایت به آینده اشاره می‌کند، می‌گوید: خودروهای دوستدار محیط‌زیستی که در سال‌های آینده طراحی می‌شوند صددرصد سبز بوده و بر‌اساس پلاستیک‌های تجدیدپذیر ساخته خواهند شدمنبع : .

منبع : asme.org

مترجم :‌ مهدی پیرگزی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *