طلاق قبل از سالگرد ازدواج!

طلاق قبل از سالگرد ازدواج!

براساس آمار سازمان ثبت احوال در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۵ ، ۱۳۵ هزار طلاق در کشور ثبت شده است که در این میان تعداد زیادی از زوج‌ها پیش از رسیدن به سالگرد ازدواج، از یکدیگر جدا شده‌اند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال از ابتدای سال ۹۵ تا پایان آذر، ۱۳۵ هزار و ۶۶۷ واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

این به این معناست که از ابتدای سال تا پایان فصل پاییز این تعداد زن مطلقه به جمعیت زنان مطلقه کشور اضافه شده‌اند. یعنی هر ساعت ۴/۲۰ نفر در کشور به دلایل مختلف وارد گروه مطلقین می‌شوند. بر اساس آخرین آمار منتشره، تا پایان سال ۹۴، ۱۹ هزار و ۴۴۴ نفر از دختران و هزار و ۲۱۸ نفر از پسرانی که طلاق گرفته‌اند، در سن زیر ۲۰ سال بوده‌اند.

بیشترین طلاق در سال جاری مربوط به گروهی بوده است که در آن دختران بین ۲۵ تا ۲۹ سال و پسران بین ۳۰ تا ۳۴ سال بوده‌اند. این در حالی است که از سال ۸۳ تا ۹۳ یعنی به مدت یک دهه بیشترین طلاق در گروه سنی‌ای بوده است که دختران ۲۰ تا ۲۴ سال سن و پسران ۲۵ تا ۲۹ سال سن داشته‌اند که با رسیدن به سال ۹۴، هر دو جنس یک پله ارتقا یافتند که دلیل این امر تغییرات هرم سنی جمعیت در کشور است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در موضوع طلاق مطرح می‌شود، طول مدت زندگی مشترک است. شاخصی که چندان حال خوشی در کشور ما ندارد، چرا که در سال ۹۴، ۱۳ درصد از زوج‌هایی که طلاق گرفته اند، حتی یک‌سالگی پیوند ازدواج خود را هم جشن نگرفته و در کمتر از یک سال طلاق گرفته اند.

میانگین طول زندگی مشترک در زوج‌هایی که با طلاق مواجه شده اند در کشور ما ۳/۸ سال است. بر اساس آمارهای موجود، دوام زندگی ۶۰ درصد طلاق‌های ثبت شده، کمتر از پنج سال بوده است که از این مقدار ۱۳ درصد آن طول زندگی مشترکشان به یک سال هم نکشیده است، اما نکته عجیبی که در آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان امر وجود دارد تعداد بالای طلاق در سنین بالاست، به طوری که ۳۰ درصد از ازدواج‌هایی که ۳۰ سال از زندگی مشترکشان گذشته است با طلاق مواجه شده اند.

البته علت این بالا بودن را می‌توان در جمعیت زیاد این گروه به نسبت گروه‌های دیگر مشاهده کرد. به گزارش مهر، نسبت ازدواج به طلاق، یکی از شاخص‌های ارزیابی وضعیت طلاق و ازدواج در کشور است، اما باید دانست که این شاخص خامی است که به تنهایی نمی‌تواند وضعیت طلاق را شفاف بیان کند.A

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *