عضو شورای مجازی: ۶۰ درصد پهنای اینترنت در ایران صرف تلگرام می‌شود

پهنای اینترنت

یک عضو شورای عالی فضای مجازی ایران می‌گوید که «۶۰ درصد» پهنای باند اینترنت در کشور صرف اپلیکیشن «تلگرام» می‌شود و «حاکمیت ملی» در فضای مجازی باید «اعمال» شود.

وب‌سایت نسیم آن‌لاین روز پنج‌شنبه، ۲۱ مرداد، گزارش داد که محمدحسن انتظاری، عضو این شورا، این خبر را در سومین همایش ملی «فصل وصل» که در مشهد برگزار شد داده است.

آقای انتظاری اختصاص این میزان پهنای باند را «رقم بالایی» دانسته و گفت: «وقتی چنین پهنای باندی در اختیار تلگرام قرار می‌گیرد٬ باید توجه مسئولین به [این] عرصه جلب شود.»

وی با اشاره به «تحولات» سریع در فضای مجازی٬ «تصمیم‌گیری‌ها» در این باره در جمهوری اسلامی را با سرعت این تحولات «هم‌خوان» ندانسته و خواستار «ایجاد نظام حقوقی جدید در فضای مجازی» شد.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در سخنان خود همچنین اشاره کرد که «تشکیل شبکه ملی اطلاعات» در ایران پیگیری نمی‌شود تا «تمامی اطلاعات بومی و در داخل کشور ذخیره شود.»

به گفته وی، «اطلاعات مالی باید در داخل کشور ما ذخیره شود و این نیازمند لوازمی است که در صورت تحقق این لوازم، این امر نیز محقق می‌شود.»

به عقیده آقای انتظاری، «حاکمیت فضای مجازی باید در اختیار ما باشد تا داده‌های شبکه‌های پیام‌رسان خارجی که تحت حاکمیت کشور نیستند در اختیار بیگانگان قرار نگیرد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست که جسته و گریخته از ضرورت راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» در ایران سخن می‌گویند٬ اما تاکنون موفق به ایجاد چنین شبکه‌ای نشده‌اند و این طور که این مقام اذعان کرده است، این طرح دیگر حتی پیگیری هم نمی‌شود.

گروه قابل توجهی از روحانیان و نظامیان حاکم بر ایران معتقدند که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ابزار «جنگ نرم» و «جاسوسی» غرب از جمهوری اسلامی است و باید بر این فضا نظارت شدید اعمال شود.

در حال حاضر هزاران وب‌سایت و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی محبوب جهانی در ایران به خواسته و دستور مقام‌های قضایی و امنیتی فیلتر است و کاربران این شبکه‌ها تنها با استفاده از فیلترشکن می‌توانند وارد این شبکه‌ها شوند.

با این همه حتی لزوم استفاده از فیلترشکن هم از تمایل کاربران ایرانی در این باره نکاسته و جمعیت بزرگی از داخل ایران در این شبکه‌ها حضور دارند.

از جمله اپلیکیشن «تلگرام» با ۱۳ میلیون کاربر در ایران به عنوان پرکاربرد‌ترین شبکه اجتماعی تلفن همراه در کشور شناخته می‌شود و تلاش‌های قوه قضائیه برای مسدود کردن آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مقام‌های دولتی نیز از سال‌ها پیش تلاش‌های گسترده‌ای برای انتقال بخشی از سرور‌های این شبکه پیام‌رسان تلفن همراه به داخل ایران را آغاز کرده‌ و می‌گویند مسئولان «تلگرام» نیز در این زمینه آماده همکاری با آنها هستند.

مدیران اپلیکیشن تلگرام هنوز در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *