علت قرمزی چشم و درمان آن

دلیل قرمز شدن چشم,علت قرمزی چشم ها

همه ما قرمزی چشم را تجربه کرده ایم و معمولاً به دلیل اینکه بعد از مدتی مشکل حل میشود تابحال به دلیل ایجاد قرمزی در چشم ها دقت نکرده ایم!

این قرمزی می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد از خستگی گرفته تا آلودگی هوا یا حساسیت. دلیل اینکه چشمان انسان کاسه خون می شود هم، متورم و پاره شدن مویرگ های شبکیه چشم است که در بیشتر مواقع، تشخیص علت پدیدار گشتن آن بسیار ساده بوده و می توان با انجام چند کار درمانی آن را برطرف کرد.

البته در برخی موارد هم قرمزی چشمان می تواند نشانه پیش‌درآمدی برای مشکلات بینایی باشد، به ویژه اگر با خارش چشم هم همراه باشد.

بنابراین بهتر است پیش از هر گونه اقدامی برای رفع قرمزی چشم ها از دلیل اصلی بروز آن مطلع شوید. برای تشخیص این امر از شما دعوت می کنیم تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

حساسیت و قرمز شدن چشم

نه تنها واکنش های حساسیت‌زا باعث می شوند تا چشمان شما دچار خارش، درد یا آبریزش شوند، بلکه خود مواد حساسیت‌زا هم می توانند موجب بروز قرمزی، سوزش و خارش شدید چشم شوند.

واکنش آلرژیک زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیش از اندازه کار کند یا پاسخ شدیدی به یک محرک خطرناک نشان دهد. تقریبا هر عاملی می تواند موجب بروز این واکنش باشد، اما گرد و غبار، گرده گیاهان، شوینده ها و تار موی حیوانات از جمله رایج ترین مواد حساسیت‌زا بشمار می روند.

در چنین مواقعی، قرمزی چشم ها با دور شدن فرد از عوامل ایجادکننده آلرژی برطرف می شود. البته این امر هم به میزان حساسیت چشم ها به آن ماده بخصوص بستگی دارد. برای تسریع روند رفع قرمزی چشم ها می توانید آن ها را با آب سرد شست‌وشو داده یا کمپرس آب سرد رویشان بگذارید.

قطره های اشک مصنوعی هم برای خروج هر چه سریع تر عوامل آلرژی‌زا موثر هستند. همچنین می توانید از داروهایی همچون آنتی هیستامین هم کمک بگیرید.

چشمان صورتی

چشمان صورتی، نوعی ورم ملتحمه از عفونت میکروبی، ویروسی یا حساسیتی است که باعث می شود تا یک یا هر دو چشم قرمز کمرنگ، متورم، اشک‌آلود و همراه با خارش بشوند. این ورم به‌راحتی توسعه پیدا می کند اما چندان جدی نیست و مشکل جدی برای چشم ها ایجاد نمی کند. فقط چند روز چشم ها را قرمز کرده و موجب تاری دید می شود.

برای چشم صورتی لازم نیست به پزشک مراجعه کنید. با کمپرس سرد می توانید التهاب و قرمزی آن ها را تا حدی برطرف کنید. اما اگر پس از چند روز رفع نشد، حتما نزد متخصص بروید. اگر این ورم میکروبی باشد، با قطره های آنتی بیوتیک و باکتریال باید درمان شود.

از آن جا که این بیماری واگیر دار است، در خانه از حوله، دستمال یا وسایل بهداشتی مشترک استفاده نکنید تا به دیگر اشخاص سرایت نکند.

کمبود خواب و قرمزی چشم

چشمانی که خسته باشند به کاسه خون تبدیل می شوند. دلیلش هم این است که کمبود خواب موجب کاهش میزان اکسیژنی می شود که به چشم ها می رسند. در نتیجه مویرگ های خونی گشاد شده و قرمز دیده می شوند.

از دیگر دلایل قرمزی چشم ها در نتیجه کم خوابیدن این است که، وقتی چشم ها را برای زمان طولانی باز نگه می دارید و به آن ها استراحت نمی دهید، قرنیه رطوبت خود را از دست می دهد. این امر منجر به خشکی و قرمزی چشم ها خواهد شد. برای رفع این مشکل می توانید از اشک مصنوعی یا کمپرس سرد استفاده کنید.

قرمزی چشم به دلیل گل مژه

گل مژه یک دانه قرمز و کوچک است که عموما روی پلک یا در گوشه چشم پدیدار می شود. این دانه در نتیجه التهاب حاد غدّه‌های چربی در انتهای مژه به علت عفونت باکتریایی شکل می گیرد.

این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند، همچنین تجربیات نشان میدهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است.

پلک ممکن است یک یا چند گل مژه با هم بزند. نخستین نشانه های آن قرمزی و تورم است. خوشبختانه این توده روی دید فرد تاثیری نمی گذارد.

اگر به این توده دست بزنید، ممکن است بدتر شود. هرگز سعی نکنید گل‌مژه را بترکانید. اکثر گل‌مژه‌ها ظرف چند روز به‌تدریج بهبود می‌یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می‌شود و ممکن است به سرباز کردن گل‌مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند.

سوزش چشم به خاطر لنز

لنزهای چشمی می توانند مانع از رسیدن اکسیژن به چشم ها بشوند و در نتیجه چشم ها متورم و قرمز می شوند. اگر برای مدت طولانی یا هنگام خواب لنز در چشم بماند، موجب ایجاد قرمزی، عفونت و زخم قرنیه خواهد شد.

برای پیشگیری از این مشکل توصیه می کنیم تا لنزهای چشمی را به طور منظم شست‌وشو داده و هنگام استفاده از آن ها نیز دست های خود را کاملا ضدعفونی کنید. حتما پیش از خواب لنز را از چشم خارج کنید. گفتنی است که قطره های اشک مصنوعی در کاهش قرمزی و ورم چشم موثر هستند.

خونریزی زیرپوستی

خونریزی زیرپوستی زمانی رخ می دهد که رگ های خونی زیر سطح چشم پاره می شوند و خونی که بیرون ریخته می شود، همانند یک لکه قرمز در زیر سفیدی چشم خودنمایی می کند. این یک مشکل رایج است و با اینکه شاید مهم به‌نظر برسد اما درد ندارد و روی بینایی فرد هم تاثیر نمی گذارد.

خونریزی زیرپوستی زمانی پدیدار می شود که فرد فشار زیادی به خود وارد می کند. مثلا در باشگاه اگر وزنه سنگینی بلند کند یا اگر عطسه عمیقی انجام دهد، ممکن است مویرگ های چشمانش پاره شوند.

آب سیاه

آب‌سیاه یا گلوکوم، روی چشم و عصب بینایی تاثیر می گذارد. منظور عصب هایی است که شبکیه چشم را به مغز پیوند می دهند. این امر زمانی بروز می کند که فشار داخل چشم (فشار زجاجیه) افزایش می یابد.

گلوکوم می‌تواند به بینایی چشم آسیب برساند که غیر قابل برگشت است و در صورت عدم معالجه سبب کوری می‌شود. وقتی ماده درون چشم نمی تواند از منافذ بسیار کوچکی در پیرامون عنبیه خارج شود، این اشکال پدیدار می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *