قدرشناسی چگونه باعث خوشبختی میشود؟

 

علاوه بر این، ۳ راهنمایی ساده برای شروع ابراز قدردانی در زندگی

آخرین باری که احساس رضایت در زندگی داشتید کی بود؟

وقتی همه چیز واقعا عالی پیش می رود و به خصوص هنگامی که زندگی سخت می شود، فراموش کردن قدرشناسی بسیار ساده است. اما اگر علم پشت تمرین روزمره قدردانی بسیار متقاعد کننده است- این مسئله در یک تحقیق روانشناختی همراه با رفاه بیشتر بود – چرا ما بیشتر اوقات سپاسگزار نیستیم؟

در اینجا چهار یادآوری ساده وجود دارد که نشان می دهد قدرشناس بودن باعث خوشحالی و شادی می شود، بنابراین آن ها را تمرین کنید!

  1. قدردانی باعث می شود مغز احساسات مثبت دیگر را پردازش کند، از جمله شادی و لذت.

تمرین روزمره قدردانی به ما کمک می کند احساسات مثبت از قبیل علاقه، هیجان، شادی و غرور را تجربه کنیم.

قدردانی سطح دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش می دهد؛ این مواد انتقال دهنده های کلیدی عصبی هستند که باعث احساس رضایت می شوند. اگر ما اغلب اوقات سپاسگزار باشیم، مسیرهای عصبی تولید کننده شادی تقویت می شود، درست همانطور که ورزش بدن را تقویت می کند.

  1. قدردانی باعث تقویت خوش بینی می شود که منجر به شادی بیشتر می شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و دانشگاه میامی متوجه شدند پس از ابراز قدردانی به مدت ۱۰ هفته به صورت مرتب، شرکت کنندگان در این مطالعه احساس خوش بینی بیشتری نسبت به زندگی خود داشتند. در یک مطالعه اخیر دانشگاه هاروارد نشان داده شده است خوشبینی به یک رفتار طولانی مدت در طول زندگی تبدیل می شود.

یک مطالعه تاثیر قدرشناسی بر سلامت عمومی را بررسی کرد و نشان داد “خوش بینی به وسیله ارتقاء شیوه زندگی سالم به میزان قابل توجهی بر سلامت روحی و فیزیکی تأثیر می گذارد …” در واقع، به نظر می رسد خوشحالی تحت تاثیر خوشبینی قرار می گیرد که می تواند توسط قدردانی تقویت شود.

  1. ابراز قدردانی، روابط را تقویت می کند.

رابرت امونس، Ph.D.، محقق در خصوص قدردانی می نویسد، “هنگامی که واقعا از ارزش دوستان و اعضای خانواده خود آگاه هستید، با آنها بهتر رفتار می کنید، شاید یک مارپیچ رو به بالا ایجاد می کنید، یک نوع حلقه بازخورد مثبت، که در آن روابط قوی شما چیزی برای سپاسگزار بودن به شما می دهد، و در عوض باعث تقویت این روابط می شود. ”

روابط سالم ما را خوشحال می کند. چطور؟ با توجه به طولانی ترین تحقیق در مورد رشد انسانی توسط دانشگاه هاروارد، پیش بینی کننده شماره ۱ سلامت و شادی در زندگی یک فرد، کیفیت روابط آنهاست.

  1. اگر از شما قدردانی شود، به احتمال زیاد تلاش می کنید آن را جبران کنید.

اگر قدردانی ترویج دهنده ی سخاوتمندی باشد، آیا دنیای بهتر را نمی سازد؟ این را در نظر بگیرید: ابراز قدردانی به فردی که دوستش دارید یا به یک دوست، باعث می شود او نیز در جهت جبران آن برآید. قدردانی باعث می شود احساس دوست داشته شدن داشته باشیم- احساسی که می تواند باعث شود مثبت فکر کنیم و اقدامات مفیدتری را برای دیگران انجام دهیم. سونیا لووبومیرسکی، پژوهشگر روانشناسی مثبت، در کتاب خود «چگونگی شادی: یک روش جدید برای به دست آوردن زندگی که می خواهید » نوشت: «افراد قدرشناس بیشتر به دیگران کمک می کنند؛ زیرا از مهربانی و مراقبت آگاه هستند و احساس می کنند باید به صورت متقابل رفتار کنند. ”

برای شروع ابراز قدردانی در زندگی خود از سه روش ساده زیر استفاده کنید:

  • یک متن تشکر و سپاسگزاری، به صورت دستنویس یا ایمیل به کسی که تاثیر مثبتی در زندگی شما داشته است بنویسید.
  • قبل از خروج از رختخواب هر روز صبح یک چیز که باید برای آن سپاسگزار باشید را به خود یادآوری کنید.
  • به افرادی که نمی شناسید اما خدمات خوبی به شما ارائه می دهند، مانند پیشخدمت، معلم، پرستار، و غیره احترام بگذارید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *