«قدیمی ترین کهکشانی که تاکنون کشف شده است»

یک گروه بین المللی از ستاره شناسان می گویند که قدیمی ترین کهکشانی که تاکنون رصد شده است شناسایی کرده اند. به نظر می رسد که این کهکشان یک توده عظیم نورانی است و قدمت آن به ۱۳ میلیارد سال پیش باز می گردد یعنی دورانی که فضا بسیار خالی تر از امروز بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید که نتایج این پژوهش جدید هنوز مورد تایید قرار نگرفته و برخی از مراکز علمی و ستاره شناسی در این مورد تردید دارند.

نتایج و تصاویر این پژوهش که توسط تلسکوپ فضایی« هابل» ضبط شده اخیرا در شماره جدید مجله علمی « نیچر» منتشر شده است. طبق محاسبات این گروه پژوهشی ، کهکشان مورد بحث احتمالا حدود ۴۸۰ میلیون سال پس از پیدایش فضا (انفجار بزرگ) شکل گرفته است.

سال گذشته نیز یک گروه ستاره شناسی فرانسوی اعلام کرد که یک کهکشان ناشناخته را که قدمت آن به ۶۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ و پیدایش فضا باز می گردد کشف کرده اند. ولی نتایج این کشف نیز هنوز توسط جامعه علمی مورد تایید قرار نگرفته است.

«گارث ایلینگورث» یکی از اعضای این گروه و از اساتید دانشگاه سانتا کروز در کالیفرنیا می گوید که علاوه بر قدمت این کهکشان نکته جالب دیگر این است که معمولا در آن دوران اولیه از شکل گیری کائنات کهکشانهای نورانی به ندرت شکل می گرفتند و یا سرعت تشکیل آنها به نسبت دورانهای بعدی ده برابر کم تر بود.

به گفته وی در دوران اولیه از عمر کئنات فضا بسیار تاریک بود و در هر گوشه ای ممکن بود ذره ای از نور دیده شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که پژوهشگران وستاره شناسان دیگر در مورد این تحقیقات تردید دارند. به گفته یکی از این منتقدان « ریچارد الیس از دانشگاه کالیفرنیا » ابتدا ادعا شده بود که سه کهکشان ناشناخته و قدیمی کشف شده است. ولی بعد این گروه پژوهشی ادعای خود را تغییر داد و اعلام کرد که فقط یک کهکشان کشف شده که آن هم با موارد قبلی متفاوت است.

ریچارد الیس می گوید:« این تناقض ها و تغییرات باعث می شود که پذیرش کشف جدید نیز دشوار شود.»

«گارث ایلینگتون» ضمن پذیرش اشتباه اولیه در مطالعات گروه خود می گوید ماقبل از انتشار رسمی این مطالعات متوجه اشتباه خود شده و آن را تصحیح کردیم.»

ایراد دیگری که منتقدان مطرح می کنند این است که احتمالا این هیئت تحقیقاتی فقط از یکی از فیلترهای تلسکوپ « هابل» برای رد یابی این کهکشان استفاده کرده است. به این ترتیب آنها حدس می زنند که شاید شیئ که توسط آنها رصد شده فاصله زمانی اش با ما بسیار نزدیکتر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

مسئولان پژوهش جدید در گزارش خود به این نکته اشاره می کنند که یک احتمال ۲۰ درصدی وجود دارد که توده نورانی رصد شده فقط مجموعه ای از زباله های فضایی باشد اما در عین حال با قاطعیت بر صحت کشف تاکید می کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان خاطر نشان می کند که تلسکوپ فضایی « هابل» که حدود بیست سال از فعالیت آنها می گذرد در این مدت توانسته تصویر بیشتری از اجرام فضایی دورتر و قدیمی تر را رصد کند.برای گسترش فضا شناسی به لایه های دورتر و قدیمی تر کائنات همه منتظر ارسال تلسکوپ جدید ناسا به فضا هستند. این تلسکوپ که « جیمز وب » نام دارد قرار است در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *