مریخ «یک میلیارد سال» بیش از آنچه پیشتر تصور می‌شد، آب مایع داشته است

حفره‌هایی که تصور می‌شود زمانی دریاچه‌های پرآب در مریخ بوده‌اند.

حفره‌هایی که تصور می‌شود زمانی دریاچه‌های پرآب در مریخ بوده‌اند.

وجود آب مایع در سطح کره مریخ بسیار متاخرتر از آن چیزی است که دانمشندان تاکنون تصور می‌کردند.

به گزارش وب‌سایت کریسشن ساینس مانیتور، برپایه یک پژوهش تازه شمار زیادی دریاچه، در بازه زمانی بین دو تا سه میلیارد سال پیش در سطح سیاره مریخ تشکیل شده بودند.

این تحقیق تازه که نتایج آن به زودی در مجله علمی پلنت منتشر می‌شود، توسط یک گروه از دانمشندان سازمان فضایی آمریکا، ناسا، انجام شده است.

بدین ترتیب نه تنها آب مایع پس از بین رفتن میدان مغناطیسی در این سیاره باقی مانده، بلکه مدت زمان وجود حیات میکروبی در مریخ بسیار طولانی‌تر و همینطور متاخرتر از آن چیزی بوده است که تا کنون تصورش می‌رفت. ب

دکتر شارون ویلسون از مرکز تحقیقاتی اسمتسونیان در واشینگتن و یکی از محققان ناسا می‌گوید: «ما دره‌هایی را کشف کردیم که آب را به این دریاچه‌ها می‌رساندند. بسترهای دریاچه‌های متعددی را یافتیم که از آب پر و لبریز می‌شدند. این به این معناست که میزان قابل توجهی آب در آن زمان در سطح مریخ وجود داشته است.»

به گزارش ساینس آلرت، دانشمندان از روی تصاویر مخابره شده کاووشگرها به زمین، حفره‌های سطح مریخ را بررسی کردند، و دریافتند که بازه زمانی تشکیل این دریاچه‌ها به دو تا سه میلیارد سال قبل باز می‌گردد. این تاریخ بسیار متاخرتر از آن چیزی است که تاکنون دوره «گرم و مرطوب» مریخ تصور می‌شد. برپایه یافته‌های این دانشمندان این دریاچه‌ها یک میلیارد سال بیشتر از آنچه گمان می‌رفت، روی مریخ دوام آورده‌اند.

در ابتدا تصور دانشمندان این بود که آب در مریخ تنها در یک بازه زمانی کوتاه و آنهم اغلب در زیر خاک این سیاره وجود داشته است. اما پس از راه یافتن کاوشگرها به مدار این سیاره، مشخص شد که مریخ در یک بازه زمانی طولانی آب‌های فراوانی را در سطح خود نگه داشته است.

این تحقیق تازه نشان می‌دهد که دریاچه‌های مریخ از آب شدن یخ‌های کوه‌ها پر از آب می‌شدند. هر چند هنوز مشخص نیست که عامل آب شدن برف‌ها و یخ‌های کوه‌های مریخ چه بوده است. اما مهمتر از کشفیات مربوط به تاریخ وجود دریاچه‌ها در مریخ، امکان وجود زندگی میکروبی در این سیاره است. حالا که مشخص شده است که امکان حیات در مریخ ممکن است بسیار نزدیک‌تر از آنچیزی به ما باشد که تا کنون تصورش می‌شد، تحقیقات آتی در خصوص یافتن رد حیات در این سیاره تغییر خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *