موسی, بنی اسرائیل و ادیان سه گانه – مصاحبه ریچی الن با جردن مکسول, بخش دوم

جردن مکسول – هر جا در کتاب مقدس کلمه خدا را می بینید با کلمه خدایان جایگزینش کنید. در کتاب مقدس آمده هنگام خلق آدم خدایان گفتند بگذارید انسان را به شکل و هیبت خود خلق کنیم. خلق کنیم, نه خلق کنم. در دهه ۶۰ با یکی از خاخام های بزرگ آمریکا صحبت میکردم, وقتی که جوان بودم میخواستم همه اینها را بدانم. او به من گفت دوباره به متن مراجعه کن. در متن نوشته نشده بگذارید آدم را خلق کنیم. بلکه نوشته شده بگذارید آدم را با شکل و هیبت خود خلق کنیم. آدم پیش از آن نیز وجود داشت. اما میخواستند شبیه به خودشان باشد. در کتاب مقدس آمده خدایان به آنچه خلق کرده بودند نگاه کردند و گفتند اکنون نگاه کنید, انسان مانند یکی از خود ما شده است و خوب و بد را از هم تشخیص میدهد. باهوشند و زرنگ و شیطنت میکنند. کارهای جادویی میکنند. بیش از حد باهوششان کردیم. باید مثل حیوانات نگاه میداشتیم شان, با نئاندرتال ها اختلاط نژادی کردیم و بخشی از دی.ان.ای خود را به آنها دادیم و اکنون ببینید چه شده اند, یکی از خود ما. سپس در کتاب مقدس آمده خدایان گفتند اگر آدم را به خودش واگذاریم هر کاری میکند, برجهایی میسازد که سر به آسمان میکشند. ببینید امروز انسان چه میکند. سفینه فضایی میسازد, به تکنولوژی لیزر دست یافته, کامپیوتر دارد.

در کتاب مقدس از آدم به شکلی که ما (در انگلیسی) تلفظ می کنیم یعنی اَدَم نام برده نشده, بلکه نام او به شکل اَدم (با حرف دال ساکن) نوشته شده است. من خاخام نیستم ولی برداشت شخصی من این است که اَدم نوعی موجود دیگر بوده است. ما با سفینه ها و کامپیوترهایمان از نئاندرتال ها به اینجا رسیده ایم.

در کتاب مقدس در بخش مربوط به پس از سیلاب نوح آمده پس از فروکش کردن سیلاب, نوح, همسرش, سه پسرش و همسرانشان از کشتی پیاده شدند. اکنون که همه چیز جز آبزیان از میان رفته بود خدا به آنها گفت در زمین پخش شوید و زمین را مجدداً مسکونی کنید, همه چیز را از نو شروع کنید. از خاخام پرسیدم کلمه مجدداً مسکونی کنید به درستی ترجمه شده است؟ و او پاسخ داد بله. زمین پیش از سیلاب مسکونی بود اما همه به جز نوح و خاندانش از میان رفتند. از او پرسیدم در کتاب مقدس در بخشی که درباره خلقت آدم و حوا است نیز همین کلمه استفاده شده است: زمین را مجدداً مسکونی کنید.

اکنون با یافته های علمی میدانیم که حیات بسیار هوشمند به مدت صدها میلیون سال, اگر نه بیلیون ها سال, بر روی زمین وجود داشته است. سه و نیم بیلیون سال پیش حیات هوشمند بر روی زمین وجود داشته است. از کجا میدانیم؟ ساده است. در آفریقا و سایر نقاط جهان که معادن بسیار عمیق وجود دارد, تاکید میکنم, معادن بسیار عمیق که مایلها در دل زمین فرو رفته اند, به لایه ای از زمین رسیده اند که همه دیرینه شناسان و زمین شناسان تایید میکنند مربوط به سه و نیم بیلیون سال پیش است. از این نقاط عمیق دست ساخته های فلزی کشف میکنند و بیرون می آورند. بیلیونها سال پیش دانش و توان ساخت وسایل و قطعات فلزی وجود داشته است.

من معتقدم تورات و انجیل مجموعه ای گرد آوری شده از نوشته های باستانی با قدمت هزاران سال است. تکه تکه های خرد و دانش که بشر گرد آوردی کرده است, بخشهایی از دانش هندو, بخشهایی از دانش آفریقایی ها, نوردیک ها. بشر همچنان که رشد میکند و متکامل میشود, درسهای بزرگی می آموزد و معلمین بزرگی نیز برای راهنماییش آمده اند. معلمینی که معلوماتی حیرات انگیز درباره پیشینه بشر را به او آموخته اند. من فکر میکنم تورات و انجیل مجموعه ای از این آموزه هاست, به طور ویژه آموزه های هندوها, و سپس از مصر و خاور میانه. سپس این آموزه ها در قالب داستان بازنویسی شده اند, داستانهایی که درواقع سمبلیک و تمثیلی هستند. بخش بزرگی از تورات حاوی داستانهای سمبلیک است و خاخام ها هم این مطلب را تایید میکنند. اگر آنها را سوال پیچ کنید به شما خواهند گفت که این داستانها تاریخ واقعی نیستند بلکه تمثیلی و سمبلیک هستند. انجیل به اعتقاد من مجموعه ای فوق العاده است از تشبیهات و تمثیلهایی که دانشی عمیق در دل خود دارند. اگر انجیل را به عنوان تاریخ نخوانید, بلکه به عنوان مجموعه ای تشبیهات و تمثیلها بخوانید, دانشی حیرت انگیز و بسیار عمیق را در آن خواهید یافت.

امروز ۲۷۰۰ شاخه مسیحیت وجود دارد. میلیونها مسیحی هستند که کلیسای مخصوص به خود را دارند و دیدگاه مخصوص به خود را. اگر به متن انجیل به عنوان تاریخ نگاه کنید تنها چیزی که حاصل میشود آشوب و سردر گمی است. اسلام نیز به مسیح باور دارد اما آنها نیز نمیدانند مسیح واقعاً که بود. یهودیان هم به مسیح باور دارند اما آنها هم نمیدانند مسیح واقعاً که بود. مسیحیان نیز. دلیل این است که همه انجیل را به عنوان متن تاریخی میخوانند نه به عنوان مجموعه ای از استعاره ها. واقعیت به وضوح پیش روی خواننده قرار دارد, اما چون متن را به عنوان تاریخ میخواند, نمیتواند واقعیت را ببیند.

ریچی الن- بعضی از شنوندگان ما معتقدند واتیکان صاحب آرشیوی است که حقایق بسیاری را در خود دارد. من هیچ شواهدی برای باور به این مطلب ندارم اما فکر میکنم واتیکان حقایقی را میداند و مخفی میکند. نظر شما چیست؟

جوردن- من مطمئنم واتیکان بخش قابل توجه و عمیقی از خرد و دانش مربوط به نوع بشر را در اختیار دارد, چرا که جهان را در نوردیده اند و هرچه را که ممکن بود جمع کرده اند, و هر کس را که مانعشان میشده کشته اند. بله واتیکان مجموعه ای بزرگ از اسنادی با ارزش از نقاط مختلف دنیا, از مصر, خاور میانه, و خاور دور در اختیار دارد. مطمئنم بیست عمر طولانی هم برای خواندن همه این اسناد کفایت نمیکند ولی لزومی به تلاش در این مورد نیست. فکر ورود به آنجا را هم نکنید. به شما اجازه نخواهند داد.

ریچی- میدانیم که نه تنها شرکت کنندگان در جنگهای صلیبی, بلکه بسیاری دیگر از گروه ها و افراد نیز برای غارت شهرها و تمدنها گسیل شده اند. در کلاسهای تاریخ به ما گفته اند آنها طلا و مایملک دیگران را میدزدیدند. اما به ما نگفته اند که اسناد با ارزش نیز دزدیده میشده است. دانش میدزدیده اند و این دانش را مدفون میکرده اند.

جوردن- درست مثل ماجرای واترگیت است. هدف پول نبود. هر چه پول بخواهند در دسترسشان هست. آنها به دنبال دانشی بودند که در این نقاط مدفون شده بود. میدانستند اگر خودشان به این دانش دست پیدا نکنند کسان دیگری به آن دست خواهند یافت.

صندوق (تابوت) عهد

صندوق (تابوت) عهد

مفهوم صندوق عهد اولین بار کجا مطرح شده است؟ در تورات. این صندوق امروز کجاست؟ شاید جایی در اورشلیم یا شاید در آلاباما. در کتاب مقدس آمده صندوق عهد در آسمان است, و مائده آسمانی در این صندوق قرار دارد. به خاطر دارید در متن مقدس آمده به عبرانی های باستان گفته شده بود صبحگاه در جستجوی چیزی که از ژاله صبحگاهی و از زمین میرویید و به آن مائده آسمانی گفته میشد بیرون بروند؟ آنها مائده آسمانی را میچیدند و میخوردند. این مائده طعمی خمیری داشت و هدیه ای مستقیم از خدا برای عبرانی ها بود. چه چیزی به جز قارچ با ژاله صبحگاهی میروید؟ اخیراً مقالاتی در نشریات اسرائیلی چاپ میشود که در آنها اشاره به مصرف قارچ توسط موسی میشود. مائده آسمانی مدوّر و کوچکی که بافتی خمیری دارد و از ژاله صبحگاهی میروید, و با مصرف آن میتوانید با خدا حرف بزنید چیزی نیست جز قارچ جادویی. در کتاب مقدس نیامده که صندوق عهد در سرزمین مقدس است, بلکه آسمان به عنوان محل آن اعلام شده است و گفته شده که مائده آسمانی درون آن قرار دارد. عین کلمه ای که در کتاب مقدس در توضیح مائده آسمانی استفاده شده کلمه پات* است. جوانهای امروز به مخدر حاصل از ماریجوانا پات میگویند.

*POT


پیشنهاد می گردد سایر بخش های این مصاحبه را نیز مطالعه فرمایید 

موسی, بنی اسرائیل و ادیان سه گانه- مصاحبه ریچی الن با جردن مکسول, بخش اول

موسی, بنی اسرائیل و ادیان سه گانه- مصاحبه ریچی الن با جردن مکسول, بخش دوم

موسی, بنی اسرائیل و ادیان سه گانه- مصاحبه ریچی الن با جردن مکسول, بخش سوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *