ناسا یک زنده‌یاب به «اروپا» می‌فرستد

europa

ناسا (سازمان فضایی آمریکا) در ماه ژوئن ۲۰۱۶، حدود ۲۱ دانشمند را گرد هم آورد تا بتوانند فضاپیمایی برای ارسال به «اروپا» (یکی از ۶۲ قمر سیاره مشتری) طراحی کنند که صرفا برای یافتن نشانه‌های حیات در این قمر پرتاب می‌شود. حال بعد از گذشت هشت ماه، دانشمندان نخستین دستاوردهای خود را در قالب گزارشی ارائه کرده‌اند.

دانشمندان ناسا به تازگی گزارشی را (در فرمت PDF) به این آژانس فضایی ارائه کرده‌اند که در آن فضاپیمایی را که برای قمر اروپا طراحی کرده بودند را به تصویر کشیده‌اند. براساس این گزارش، این کاوشگر یک فضاپیمای جعبه‌ای است که قرار است با پاهای دوک‌مانندش در این قمر نشانه‌های حیات را در زندگی گذشته یا کنونی آن پیدا کند.

دانشمندان معتقدند که پوسته یخی اروپا، اقیانوسی از آب شور را زیر خود مخفی کرده است که سرتاسر آن را پوشانده است. آنها همچنین می‌گویند که این اقیانوس با بستری کاملا صخره‌ای و سیلیکاتی در تماس است که یک منبع حیاتی از عناصر و انرژی‌ای به شمار می‌رود که برای افزایش و حفظ زندگی مورد نیاز است.

به گفته دانشمندان، تاکنون تنها یک اقیانوس دیگر به غیر از اقیانوس‌های روی زمین در کیهان کشف شده است که آن هم با یک بستر در تماس بوده است و آن اقیانوسی است که روی «انسلادوس»، قمر زحل وجود داشته است و همین امر این ایده را به ذهن دانشمندان متبادر کرده است که اروپا یک دنیای ایده‌آل برای کشف حیات برای ماست که به دنبال فرم‌های حیات فرازمینی هستیم.

یکی دیگر از اهداف کاوشگر اروپا، بررسی مواد غیر یخی روی سطح این قمر است تا بتوان امکان حیات روی آن را شناسایی کرد. در نهایت، این کاوشگر باید خواص مواد روی سطح و زیر سطح اروپا را در اکتشافات آینده خود بررسی کند.

دانشمندان می‌گویند که زمانی زیادی طول خواهد کشید تا این کاوشگر زمین را به مقصد اروپا ترک کند. این کاوشگر به گونه‌ای طراحی شده است که در قالب چندین ماموریت در نهایت برای دهه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب خواهد شد. گفتنی است که این نخستین ماموریت از دهه ۱۹۷۰، یعنی برنامه «وایکینگ» مریخ است، که صرفا برای یافتن حیات در سیاره‌ای فرازمینی تعریف شده است.

 منبع : Engadget

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *