چند درس مهم اخترفیزیک از نیل دگراس تایسون

 

نیل دگراس تایسون

نیل دگراس تایسون

بشر درس های دشوار اخترفیزیک را به مدت ده ها هزار سال فرا گرفته است؛ از سردرگمی ناشی از خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی تا حرکات غیر قابل توضیح کره سماوی. امروزه، ما با ابعاد بیشتر و نظریه کوانتوم سر و کار داریم که میتواند موجب شگفتی اجدادمان شود. اما علی رغم معادلات حیرت انگیز، حقایقی را میتوان از حوزه مرموز اخترفیزیک بدست آورد. با بیگ بنگ همراه باشید، در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

بپذیرید که چیزی نمی دانید

اخترفیزیکدان مانند اکثر مردم جهان دارای غرور و عزت نفس هستند. اما همکاران آنها می توانند غرورشان را با تازیانه یک خودکار لیزری در هم بشکافند. همانطور که «نیل دگراس تایسون» در کتاب فوق العاده و جدیدش موسوم به «اخترفیزیک برای افراد بی قرار» می نویسد: «نادانی، سرشت طبیعی ذهن برای یک دانشمند است.»

اگرچه تایسون بعنوان اخترفیزیکدان و مدیر مرکز کیهان سرای هایدن نیویورک باور دارد که کیهان یک آغاز داشته و به تکامل خود ادامه می دهد، اما به ما یادآور می شود که اطلاعات بسیار ناچیزی در اختیار داریم. وقتی به سوالاتی نظیر «قبل از بیگ بنگ چه چیزهایی وجود داشت و چه اتفاقی روی داد؟» فکر می کنیم، نبود اطلاعات بشر بیشتر به چشم می آید. او می نویسد: «افرادی که معتقدند نسبت به هیچ چیزی ناآگاه نیستند، نه جستجو کرده و نه دریافته اند. جهان، مرز بین دانسته ها و نادانسته ها است.»

همواره نیروهای غیرقابل مشاهده ای در حیات و کیهان وجود دارند

اخترفیزیکدان چنین نیروهای رازآلودى را تاریک توصیف می کنند. تایسون اشاره می کند که ماده تاریک مرموز هنوز بصورت غیرقابل شناسایی باقی مانده و فقط بطور غیر مستقیم کشف شده است؛ برای مثال، از طریق تاثیر گرانشى آن بر ماده عادی. اگرچه عده اندکی از اخترفیزیکدان نسبت به وجود ماده تاریک تردید دارند، اما تایسون با آن عده اکثریت موافق است که فکر می کنند ماده تاریک از نوعی ذره عجیب کشف نشده ای تشکیل یافته است. او بیان می دارد که چون ما همچنان در کشف ماده تاریک ناموفق بوده ایم به این معنا نیست که آن واقعیت ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *