چند قدم تا کشف یک زمین دیگر

اخترشناسان با بررسی داده‌های دریافتی از تلسکوپ فضایی کپلر تخمین زده‌اند حدود شش درصد از ستاره‌های کوتوله سرخ در کهکشان راه شیری دارای سیاراتی به اندازه زمین هستند که با توجه به فاصله‌شان از ستاره کوتوله سرخ، دمایی مناسب برای جاری بودن آب مایع در سطح آنها و احتمال وجود حیات دارند.

بیشتر ستاره‌هایی که ابعاد نزدیک به خورشید دارند، از نوع کوتوله سرخ هستند. پژوهشگران بر این باورند که سیاره‌ای به اندازه زمین و دارای دمای معتدل را می‌توان تنها در فاصله ۱۳ سال نوری دورتر از زمین یافت.

ناتالی بتالها که یکی از دانشمندان فعال در ماموریت تلسکوپ کپلر است می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم آیا ممکن است روی سیاراتی که دور کوتوله قرمز می‌چرخند، نشانه‌های حیات بیابیم، اما یافته‌های ما این پرسش را مطرح می‌کند که آیا کیهان، حیاتی فراتر از حیات بشر روی زمین را نیز در بر دارد یا خیر.»

976472_698

این گروه پژوهشی به بررسی ۹۵ سیاره که دور ۶۴ ستاره کوتوله قرمز می‌چرخند پرداخت. بیشتر این سیارات یا به اندازه زمین نیستند یا دمایی مشابه زمین ندارند. با این حال سه تا از این سیارات از نظر اندازه و دما تا حدی مشابه زمین هستند.

ستاره‌های کوتوله سرخ کوچک‌تر و کم‌نورتر از خورشید هستند و دمای آنها نیز از دمای خورشید کمتر است.

یک کوتوله سرخ معمولی از نظر بزرگی تنها یک سوم خورشید است و درخشندگی آن نیز فقط یکهزارم خورشید است. در نتیجه منطقه قابل سکونت در فاصله نزدیک‌تری از این کوتوله‌های سرخ قرار خواهد داشت.

ویکتوریا میاداوزف استاد دانشگاه واشنگتن و یکی از پژوهشگران ناسا می‌گوید:«نزدیک‌تر بودن منطقه قابل سکونت به ستاره سبب می‌شود این سیارات بیشتر در معرض شراره‌های ستاره‌ای قرار بگیرند که این مساله با درکی که ما از پدیده حیات داریم در تناقض است.

با این حال اگر سیاراتی که در این پژوهش یافت شده‌اند واقعا نزدیک به ستاره کوتوله سرخ باشند، باید بررسی‌های بیشتری روی آنها انجام شود تا ببینیم آیا روی این سیارات حیات وجود دارد و این‌که اصلا قابلیت حفظ حیات موجودات زنده را دارند یا خیر.»

اولین سیاره‌ای که مورد بررسی قرار گرفته اندازه‌ای حدود ۹۰ درصد اندازه زمین دارد و هر ۲۰ روز یک بار دور ستاره کوتوله سرخ خود گردش می‌کند.

دومین سیاره نیز ۱.۴ برابر زمین بوده و گردشی ۳۸ روزه دور ستاره خود دارد و اندازه سومین سیاره ۱.۷ برابر زمین است و هر ۵۶ روز یک بار دور ستاره مرکزی‌اش گردش می‌کند.

این سه سیاره که در فاصله ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارند به دور ستاره‌هایی با دمایی بین ۳۱۳۰ تا ۳۲۳۰ درجه سانتی‌گراد گردش می‌کنند. لازم به یادآوری است دمای خورشید حدود ۵۵۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

تلسکوپ کپلر اولین ماموریت ناساست که توانسته سیاراتی با اندازه زمین را در منطقه‌ای قابل حیات بیابد.

دانشمندان با بررسی اطلاعات دریافتی از کپلر به بررسی سیاراتی با اندازه‌ها و فاصله‌های مختلف می‌پردازند تا درک بهتری از موقعیت زمین در کهکشان راه شیری به دست آورند.

منبع: spacedaily

مترجم: صالح سپهری‌فر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *