چگونه سخنرانی را شروع کنیم و بر ترس شروع غلبه کنیم؟

بهبود مهارت‌ سخنرانیزمانی که صحبت از ترس از سخنرانی می‌شود، بلاشک اصلی‌ترین دغدغه افراد این است که چگونه بر ترس خود در زمان شروع سخنرانی و یا آغاز صحبت در جلسات غلبه کنند و از همین رو خیلی خوب است که ما نگاهی داشته باشیم به نمودار ترس از سخنرانی در گذر زمان:

چگونه سخنرانی را شروع کنیم

همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، ترس ما از سخنرانی و صحبت درجلسات به صورت کاملاً ناگهانی بالا می‌رود و در لحظه شروع سخنرانی (دقیقاً لحظه‌ای که می‌خواهیم صحبت خود را شروع کنیم) بیشترین میزان ترس از سخنرانی را تجربه می‌کنیم و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از افراد از این موضوع بی اطلاع باشند و تصوّر کنند که تا انتهای سخنرانی اینطور خواهد بود و در نتیجه امید خود را از دست می‌دهد و به نوعی قافیه را می‌بازند.

باید توجه کنید که این نمودار برای همه افراد – حتی افرادی کاملاً حرفه‌ای – وجود دارد و متنها زمان و شدت آن کوتاه می‌شود به طوری که اصلاً متوجه این موضوع نمی‌شویم…

چرا شروع سخنرانی و جلسات سخت است؟

در زمانی که می‌خواهیم سخنرانی را آغاز کنیم، به دلیل هیجان و ترس زیاد (که در بخش بالایی آن را توضیح دادیم) دوپامین زیادی در نئوکورتکس ما وجود دارد و این حجم زیاد دوپامین باعث می‌شود که مغز ما به اصطلاح سفید شود و نتوانیم به خوبی از تمام توانمندی‌های مغزمان استفاده کنیم و بسته به این که چقدر با این شرایط آشنایی داریم و تمرین کرده‌ایم از کارآیی ما کم می‌شود (گاهی اوقات اگر هیچ تمرینی نداشته باشیم، بسیار زیاد! به طوری که هیچ حرفی به ذهنمان نمی‌آید و گاهی اوقات فقط کمی نگرانی وجود دارد)

بنابراین خیلی مهم است که:

بتوانیم شروع سخنرانی خود را از قبل تنظیم کنیم و آنقدر آن را تمرین کنیم که به صورت کاملاً ناخودآگاه آن را اجرا کنیم! و دیگر نیازی به استفاده از فکرمان نداشته باشیم!

این جمله را بارها گفته‌ام که اگر یک سخنرانی را ۵ بار تمرین می‌کنید، شروع و پایان آن را باید حداقل ۲۰ بار تمرین کنید. چون این دو قسمت سخت‌ترین قسمت‌های کار هستند.

چگونه سخنرانی را شروع کنیم

چرا شروع صحبت بسیار مهم است؟

شروع سخنرانی و یا آغاز صحبت در جلسات همانطور که دشواری‌های خاص خود را دارد، از آن طرف اهمیت زیادی نیز دارد. همانطور که در این نمودار نمونه مشاهده می‌کنید، میزان توجه در ابتدای کار بسیار بالاست و به مرور زمان مخاطبان توجه‌شان را به سخنران از دست می‌دهند و به کارهای دیگر توجه می‌کنند.

بنابراین اگر ما شروع قدرتمند و تأثیر گذاری نداشته باشیم، بلاشک مخاطبان را از دست خواهیم داد زیرا ۷ تا ۳۰ ثانیه اول تضمین کننده قضاوت مخاطبان نسبت به ما هستند. یعنی:

۱٫ در مورد اعتماد به نفس ما قضاوت می‌کنند.

۲٫ درد مورد تسلط ما به کلام قضاوت می‌کنند.

۳٫ تصمیم می‌گیرند که در ادامه آیا باید به ما گوش کنند یا خیر

بنابراین نحوه شروع بسیار مهم است که در ادامه راهکارهایی فوق‌العاده کاربردی در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

چگونه سخنرانی را شروع کنیم

نحوه آغاز و شروع سخنرانی بسیار مهم است و اگر شما شروع خوبی در سخنرانی خود نداشته باشید می‌توانید مطمئن باشید که مخاطبان را در همان ابتدای کار از دست می‌دهید.

حقیقت این است که مخاطبان در ابتدای سخنرانی در مورد شما قضاوت خواهند کرد و در ابتدای صحبت (۳۰ ثانیه اول)‌ قصد دارند تصمیم بگیرند که آیا باید به شما گوش کنند یا این که مشغول نگاه کردن به در و دیوار یا موبایل یا صحبت فرد کناری خود باشند.

بنابراین شما باید این فرصت را مغتنم بشمارید و سعید کنید بهترین اقدام خود را برای شروع انجام دهید زیرا اگر بتوانید مخاطبان را در ابتدا با خود همراه کنید،‌ به احتمال زیاد در ادامه نیز خواهید توانست آنها را همراه خود نگاه دارید.

مهارت سخنرانی موفق

بهترین روش برای شروع سخنرانی

راه‌های بسیار زیادی برای شروع سخنرانی وجود دارد، اما آنچه از تحلیل سخنران بزرگ و معروف عایدمان می‌شود این است که اکثر سخنرانان معروف و حرفه‌ای برای شروع سخنرانی خود از داستان‌ها استفاده می‌کنند!

داستان‌ها بدون شک یکی از قدرتمند‌ترین روش‌ها برای جلب توجه مخاطبان هستند

اما شاید برای شما مهم باشید بدانید که چرا من داستان را برای شروع سخنرانی پیشنهاد می‌کنم؟! من به شما حق می‌دهم که این سوال را بپرسید و مطمئن باشید که این روش اگر به خوبی به کار بسته شود توجه همه مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد. در ادامه دلایل من برای انتخاب داستان به عنوان بهترین روش شروع را خواهید شنید:

۱٫ جذابیت برای مخاطب: شاید اصلی‌ترین دلیل این است که بهترین روش برای جلب توجه مخاطبان  استفاده از داستان است. بازهم تأکید می‌کنم که داستان‌ها بسیار قدرتمندند

۲٫ دومین دلیل این است که ما برای تعریف داستان‌ها نیازی به فکر کردن نداریم و احتمال فراموشی اگر فقط چند مرتبه آن را تمرین کنیم بسیار بسیار کم خواهد بود.

۳٫ داستان‌ها برای مخاطبان بسیار ساده قابل پیگیری هستند و چون دارای سیری مشخص هستند، مخاطبان خیلی راحت با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

۴٫ کسانی که در شروع سخنرانی خود از داستان استفاده می‌کنند این موضوع را تأکید می‌کنند که اعتماد به نفس زیادی دارند و این حس به مخاطبان القا می‌شود…

امیدوارم با به کار بستن این نکات سخنرانی‌های فوق‌العاده داشته باشید و در جلساتی که نیاز است صحبت خود را آغاز کنید، بدرخشید…

منبع: bahrampoor.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *