کشف اسکلتی به قدمت ۶۵۰۰ سال در زیرزمین موزه پنسیلوانیا

باستان‌شناسان موزه penn ( موزه دانشگاه پنسیلوانیا .م ) اعلام کرده‌اند که اسکلتی به قدمت ۶۵۰۰ سال را که حدود ۸ دهه پیش در زیرزمین موزه به فراموشی سپرده شده بود پیداکرده و ا ورا نوح نامیده‌اند . او عضلانی و قدش فقط شش فوت کوتاه‌تر است و در سن ۵۰ سالگی فوت کرده . در این دوره زمانی او احتمالاً نسب به حد معمول بلند تر بوده و در یک عصر قدیمی شگفت‌انگیز می زیسته . خبرگزاری رویترز از پروژه تابستانی خبر داده که قصدش دیجیتالی کردن اسناد کاغذی بوده .

اسکلت زمانی کشف‌شده که دو هیئت اعزامی از موزه بریتانیا و موزه پنسیلوانیا از ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۴ با همکاری یکدیگر روی پروژه مشترکی بر خرابه‌های یک گورستان که قدمتش به ۲۵۰۰ پیش از میلاد می رسیده کار می‌کردند . قدمت نوح نسبت به بقایای هر انسانی که در گورستان سلطنتی اور از دل خاک بیرون آورده شده دو هزار سال قدیمی تر و دست‌نخورده‌تر است . این اسکلت توسط سر لئونارد وولی و تیمش پیداشده . اسناد و مدارک وولی نشان می‌دهد که او این بقایا را به موزه پنسیلوانیا فرستاده اما مدرک در جای اشتباهی گذاشته‌شده . تا وقتی که محققان موزه حین کار بر پروژه دیجیتالی کردن ، عکس‌هایی از یک اسکلت از دل خاک بیرون آورده شده را پیدا کردند .

نوح در عمق دوازده متری زیر سطح خرابه‌های یک گورستان پیداشده . به باور برخی محققان این لایه از خاک از وقوع یک سیل بزرگ خبر می‌دهد که می‌تواند منشأ داستان طوفان کتاب پیدایش و حماسه گیلگمش باشد . قشری که سیل ایجاد کرده اور را به مساحت ۴۰۰ مایل در طول و ۱۰۰ مایل در عرض پوشانده . مکان حفاری باستان‌شناسان در جنوب عراق نزدیک ناصریه امروزی بوده .

( ناصریه : ناصریه (به عربی: الناصریه) مرکز استان ذی‌قار چهارمین شهر بزرگ عراق است. این شهر در ۳۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بغداد و در ساحل رود فرات واقع شده است. ویرانه‌های شهر باستانی اور در نزدیکی این شهر قرار دارد. موزه شهر ناصریه دارای مجموعه آثار زیادی از تمدن‌های سومری، آشوری، بابلی و روزگار عباسی است. ویرانه‌های شهرهای باستانی اور و لارسا در نزدیکی ناصریه امروزی واقع‌شده‌اند. ویکی ) نسبت به مقبره‌های میان‌رودانی که در این گورستان پیداشده نوح را در چند پا عمیق تر از آن‌ها پیداکرده‌اند . سر وولی به این نتیجه رسیده که این ناحیه زمانی که کل منطقه زیر آب بوده یک جزیره دهکده‌ای بوده و با پس‌روی آب‌ها قبرها گل اندود شده‌اند .


طبق گزارش UPI (United Press International ) :

. تیم ِ سر لئونارد وولی باستان‌شناس بریتانیایی حدود ۴۸ قبر را در یک جلگه سیلابی پیداکرده‌اند ، منطقه‌ای که سابقاً مرتب در معرض سیل قرار داشته . اسکلت‌ها فوق‌العاده قدیمی بوده و قدمت آن‌ها به اوایل دوره‌ای که تحت عنوان Ubaid شناخته‌شده بازمی‌گردد .

(Ubaid : حدود ۳۸۰۰ – ۶۵۰۰ پیش از میلاد ) دوره ما قبل تاریخ میان‌رودان به حساب می‌آید . این نام از Tell al-`Ubaid گرفته‌شده جایی که بزرگ‌ترین اکتشاف از دوره Ubaid ابتدا توسط هنری هال و بعد توسط لئونارد وولی مدیریت شده . )
اما فقط یکی از آن‌ها به آن اندازه سالم باقی‌مانده بوده که قابل برداشتن از گور بوده . اسکلت را از دل خاک در آورده و موم‌اندود کرده و در ابتدا با کشتی به لندن فرستادند . به محض رسیدن به فیلادلفیای آمریکا شد یکی از آن بسیار چیزهایی که در دل زمان گمشده‌اند .
معلوم شده که موزه پن با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا در ۱۹۹۰ اسکلت را تحت عنوان ” به شمار نیامده ” در فهرست اشیاءش طبقه‌بندی کرده . اما این پایان ماجرا نبوده . دو سال پیش ، پروژه دیجیتالی کردن اسناد کشف شد ه در اور ثابت کرده که موزه پن دو اسکلت را از وولی تحویل گرفته و در فهرست اشیاء ، این اسکلت‌ها در جای بقایای ناشناخته قرار داده‌شده‌اند . حال که پیداشده‌اند آزمایش‌ها و بررسی‌ها شروع‌شده .

در باستان‌شناسی امروزی آزمایش دی ان ای به سرعت به یک روش معمول تبدیل‌شده چون با توجه به آن می‌توان از جزئیات نهان زندگی ژنتیکی اطلاعات هنگفتی به دست آورد . پیش ازا ین Inquisitr گزارش کرده بود که چگونه طاعون باعث مرگ‌ومیر بسیار در قرن چهاردهم شده و از روش کالبد سنجی استفاده‌شده تا رژیم غذایی و وضعیت بهداشتی اسکلت‌هایی با قدمت ۶۶۰ سال مورد بررسی قرار بگیرد .

با امکاناتی که فرگشت فن آوری در دهه ۱۹۳۰ فراهم آورده نوح یک یافته هیجان‌انگیز به حساب می‌آید . با آزمایش دی ان ای او می‌تواند برای محققان و باستان‌شناسان ِ موزه درک عمیقی از هر چیز حیاتی در دوره زمانی خود فراهم آورد . دوره‌ای که اطلاعات اندکی از آن در دسترس است .

هر نوع اطلاعاتی در مورد مردم اور کمیاب بوده و این کشف می‌تواند دانستنی‌های مربوط به رژیم غذایی ، بیماری ، فشار روانی ، ضربه روحی و حتی دودمان یک دولت شهر سومری باستانی در میان‌رودان را کامل کند . فکر اینکه این اسکلت چه چیزهایی می‌تواند برای ما رو کند نوح را به اسکلتی بسیار مهم در موزه تبدیل کرده .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *